Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning av dubbla värmesystem i nybyggd villa  (läst 990 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam L

  • Gäst
Adam L
Styrning av dubbla värmesystem i nybyggd villa
« skrivet: 17 augusti 2023, 11:48:43 »
Hej,

Bor i ett helt nybyggt hus på 175kvm i 1,5 plan med öppen planlösning. För uppvärmning har vi en NIBE S735 FLVP kopplad till vattenburen golvvärme i två plan (betongplatta + träbjälklag), samt en Mitsubishi Hero LN35 LLVP som är monterad i vardagsrummet (plan ett) på ca 60kvm där det är öppet upp till nock (5m takhöjd) med etage mot andra våning. I vardagsrummet har vi även en kamin.

Planerar inför höst och vinter med lägre temperaturer och funderar på hur jag bäst kan kombinera värmesystemen för så jämn inomhustemperatur som möjligt, och med en så låg driftkostnad som möjligt. Kör Tibber och har anslutit bägge pumparna till appen och aktiverat smart styrning och låtit NIBE-rumssensor vara styrande för zonen istället för utegivaren. Jag är osäker på om Tibbers algoritmer tar hänsyn till att jag har två värmesystem och väljer det som är bäst för stunden?

Har någon erfarenhet av en liknande kombination som kan rekommendera hur man kombinerar flera värmesystem på bästa sätt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9669
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Styrning av dubbla värmesystem i nybyggd villa
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2023, 11:59:15 »
Hej! S735 är en väldigt effektiv värmepump i sig. Det är egentligen först om man bor långt norrut i landet med riktigt kalla vintrar som det kan ge en energivinst att kombinera med ytterligare en värmepump eller byta till bergvärme. Har du fått en en energiberäkning på huset? Normalt när man kombinerar en traditionell FLVP med en LLVP så stänger man av värmen (egentligen sätter termostaterna i back-up-läge) från FLVP i alla rum som istället nås av värmen från LLVP. Då kommer LLVP att jobba så mycket den förmår och FLVP får värma övriga rum samt kompletera värmen i huset om det blir en riktig köldknäpp. Tibber har jag tyvärr inte koll på så att jag kan säga hur den skulle styra exakt.
« Senast ändrad: 17 augusti 2023, 12:02:18 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Styrning av dubbla värmesystem i nybyggd villa
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2023, 08:46:25 »
Så länge det är varmare ute än snittet mellan frånluftstemperaturen (i praktien rumtstemperaturen) och utgående temp från luftvärmepumpen (efter förångaren) så borde luft/luftvärmepumpen ha högre COP.
Luftvärmepumpen ska du också köra max i de fall elpatronerna på frånluftsvärmepumpen behövs.
Personligen skulle jag nog blockera elpatron i Nibe:n och i de fall den behövs brassa på max på luftvärmepumpen istället.
Det som rimligen kommer att hända med tibber är att båda värmepumparna varvar ned när elen är som dyrast, i värsta fall kan det trigga elpatronen på frånluftsvärmepumpen när elen blir billigare igen och huset behöver värmas upp.
Jag skulle vara ytterst försiktig med tibbers styrning om det är så kallt ute att ni ligger på gränsen till att behöva ha tillskott av elpatron, det kan göra den "smarta styrningen" dyrare än att hålla en jämn temperatur oavsett elpris.
Det är oerhört svårt för tibber eller någon annan att bygga en styrning som passar alla behov, det skiljer så ofantligt mycket mellan olika delar av landet, olika värmepumpar, olika hus, och huruvida man behöver tillskott från elpatron eller ej att man måste vara på sin vakt och väldigt insatt för att kunna lita på vad någon annan "tror" om ditt värmesystem.
Om du blockerar elpatronen i frånluftvärmepumpen så minimerar du risken för att tibber i praktiken ska fördyra dina uppvärmningskostnader.

Kan du förklara för mig hur tibber kan styra dina värmepumpar, är det ihopkopplat på nåt sätt med värmepumparnas givare så att de kan dribbla med börvärden eller ärvärden för att spara pengar?
Jag har svårt att förstå hur de styr det där?
« Senast ändrad: 18 augusti 2023, 08:49:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Adam L

  • Gäst
Adam L
SV: Styrning av dubbla värmesystem i nybyggd villa
« Svar #3 skrivet: 18 augusti 2023, 12:41:28 »
Tack för svar och rekommendationer.

Jag har ingen energiberäkning på huset ännu, men vi har gjort en otäthetsmätning och huset är väldigt, väldigt tätt.

Angående Tibbers styrning så fungerar det genom att man ansluter appen mot myUplink resp. MELcloud, jag sätter sedan önskad inomhustemperatur i Tibber-appen. Temperaturen jag sätter i appen justerar NIBE-pumpens börvärde för rumsgivaren och Tibber justerar sedan värmeförskjutningen dynamiskt baserat på temperatur, elpris och tid på dygnet. Det fungerar på motsvarande sätt med Hero-pumpen men utan samma transparens.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9669
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Styrning av dubbla värmesystem i nybyggd villa
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2023, 13:12:51 »
Eh, man tar fram en energiberäkning innan man bygger huset för att veta att det kommer att klara dagens byggregler och max tillåtna energikrav. Sedan följer man upp energiförbrukningen i huset under de två första åren för att se att det motsvarar energiberäkningen.

Om rumsgivaren till S735 dÃ¥ sannolikt sitter i ett rum vars temperatur styrs av LN35 kan man verkligen undra hur styrningen kommer att reagera? Sc:,h Viktigt att börvärdet i de olika apparna synkar med varandra. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!