Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Manual till gammal Duo 12 frÃ¥n 1985? FÃ¥r inte den till att gÃ¥ korrekt...  (läst 6827 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Hej!

Försöker få tag i manual till en gammal Thermia Duo 12, från 1985... (ja, det e gammalt :) )
Någon som vet var man kan hitta sådant? Har googlat en del, men hittar inget på så gamla pannor.
Har lite bekymmer med den nämligen..


Har precis installerat och dragit igång pannan. Pannan går fint, och det blir varmt direkt i rören som går till värmen i huset.
Värmepumpen går hela tiden, och kompressorn också. Vv pump (Varmvatten?) går också hela tiden (lampan lyser).
Däremot så går Rad pumpen (som jag förstår det är det "radiator" pumpen som går, som skickar ut det i golvvärmen) i intervall. Till typ en halv minut, från
en halv minut osv..
Är det korrekt?
Det verkar funka någorlunda.



MEN, jag ställde ner kurvan till ca 0,75. Då börjar pump/kompressor balla ur. Den startar, och när Rad pump startar, så stannar både
Värmepump, kompressor och radpump. Direkt efter så startar Värmepump, strax efter kompressorn igen, när den gått en liten
stund, sÃ¥ startar Rad pump igen, men direkt den gÃ¥r till, sÃ¥ stannar det igen.. och sÃ¥  hÃ¥ller det pÃ¥ sÃ¥...
(Kan man bifoga filmklipp här? filmade hur den beter sig nämligen.. svårt att förklara)


Så en liten manual hade varit fint så man kan felsöka lite tänkte jag..

(Det är alltså en jordvärmeanläggning, och sen kopplat till golvvärme i huset)
« Senast ändrad: 21 oktober 2010, 21:43:38 av BennybÃ¥ge »

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Jag har haft en Duo 12 från 1982 och en från 1984. Jag tycker mig känna igen problemet även om det var länge sedan.
Det sitter en justerbar termostat innanför frontplåten på varmvattenberedaren. ( Upptill och till vänster). Skruva loss plåten och ställ ner termostaten.
Jag gjorde faktiskt ett hål i frontplåten så jag kunde justera termostaten utan att behöva skruva bort plåten.
Det är noggrant att justera läget så att reservvärmen inte slår till men att varmvattetemperaturens startvärde inte blir för lågt.
Nu har Duo 12 extra fin varmvattenberdning genom sin överhettning speciellt under uppvärmningssäsongen så du märker nog inte så mycket av när varmvattentermostaten slår till.

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Aha..
det va intressant! Mycket bra tips!
Ska kolla det direkt imorgon bitti!

Bugar o bockar!

mvh
Benny

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Det verkar som det gjorde susen!  Thumbsup
Tackar!
(Sänkte termostaten, och startade pumpen. Då startade värmepumpen och radiatorpumpen, men inte varmvattenpumpen. Helt korrekt)

Men förklara gärna varför?  Vad händer nu när varvvattnets temp sjunker, och den behöver värma upp det lite? Stannar
radiatorpumpen, och varvattenpumpen startar istället? Varför funkar inte det bara för att man har varmvattnet lite högt ställt?

Tackar för hjälpen!

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Kul om det fungerar. Jag vet bara att jag en gång hade samma problem som Du hade. Jag kommer inte ihåg varför.
Du behöver bara sänka termostaten på beredaren mycket litet. Prova dig fram genom att testa i vilket läge termostaten skall stå så att den går rätt och får bra varmvattenstart.
Den skall alltså stå så högt som möjligt utan att reservvärmen går in. Varmvattenstarten skall ge normalt varmvatten.
Kolla att Du har beredaren och systemet väl avluftat. Då fungerar överhettningen genom självcirkulation och du får rejält varmt vatten utan varmvatten cirk pumpen. (50-55 grader minst)

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Kul om det fungerar. Jag vet bara att jag en gång hade samma problem som Du hade. Jag kommer inte ihåg varför.
Du behöver bara sänka termostaten på beredaren mycket litet. Prova dig fram genom att testa i vilket läge termostaten skall stå så att den går rätt och får bra varmvattenstart.
Den skall alltså stå så högt som möjligt utan att reservvärmen går in. Varmvattenstarten skall ge normalt varmvatten.
Kolla att Du har beredaren och systemet väl avluftat. Då fungerar överhettningen genom självcirkulation och du får rejält varmt vatten utan varmvatten cirk pumpen. (50-55 grader minst)

"får bra varmvattenstart" ??
Till en början, har jag bara kört el, då inte jordvärmeslingan var nergrävd. Nu, kör jag pumpen bara nån timme när jag är hemma, då jag vill lära
mig hur den fungerar, men inte reservvärmen som du nämner. Sen slår jag över till reservvärme, och slår ifrån styrautomatiken = endast varvatten, ingen
värme till huset.
Måste reservvärmen vara igång? Tycker att det är ganska väl avluftat faktiskt, har tömt luft ganska mycket de första dagarna, men nu kommer där knappt något längre.
Den sista meningen förstår jag inte heller.. :) sorry
"Då fungerar överhettning.... osv"
Förklara gärna :)

Tack för hjälpen!

(jag kör på utegivare. Då är det "kurvan" den går efter väl? och någon av givarna inne i pumpen, den som mäter returen, rad-temp eller?)

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
På de maskinerna finns en hetgasväxlare. Om du kollar längst ner till höger där returen kommer in från VVB så sitter det ett T-rör. Med en 1/2" slang/rör upp till en värmeväxlare och sedan upp till framledningen till VVB, strax efter vv-pumpen.
När värmepumpen går och producerar värme så får du en självcirkulation genom hetgasväxlaren. Detta beror på att den heta gasen som kommer från komp passerar den växlaren först (därav namnet) och värmer upp det vatten som står i vvx:aren. När detta blir varmare än vattnet i VVB så börjar en cirkulation... Naturlag! Kan visst bli riktigt varmt.
Har hört historier om gamla Duo 12:or som börjar koka vid häftig värmedrift. Men det var nog när de var nya och fräscha...
« Senast ändrad: 20 november 2010, 14:25:52 av Tobocop »
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Termostaten i vvb är bara en starttermostat, stopp sker när kondenseringstrycket når en viss nivå. Om starttermostaten inte har slagit ifrån när pressostaten slår ifrån, startar varmvattenberedningen om igen, och igen, och igen.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Bernstig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Hej jag har Duo 12 här på jobbet och den har gett dåligt med värme. Nu har både rörmokare och elajo varit här och tittat på den men inte kommit fram till något.

Jag provade att skruva på termostaten på vv-beredaren, säkte jag så hände inget, höjde jag så startar vv-pumpen och då får jag ut 40C på golvvärmen.
sänker jag termostaten på vvb så får jag ut 22c på g-värmen igen ?

Lampan för R-pump lyser aldrig??? kan vara sönder ska kolla detta nu.

Mvh Fredrik

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det låter som kompressorn bara startar vid VVB?? Det sitter väl en reglercentral på framsidan, och vrider man omkopplaren till handdrift ska kompressorn starta, alt, dra reglaget för kurvan i toppen.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Bernstig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Kurvan står redan i topp, händer inget när jag slår över till handdrift, tror faktiskt att kompressorn går hela tiden för bvp brummar hela tiden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!