Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kluckande och bubblande ljud i köksavlopp  (läst 4107 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Kluckande och bubblande ljud i köksavlopp
« skrivet: 22 april 2019, 17:05:38 »
Hej!

En lekmannafråga så håll i er i om terminologi och beskrivning inte känns helt 100% fackmannamässig.

Jag har nyligen renoverat mitt kök och bl.a. bygg en köksö där vask och diskmaskin står. Således har avlopp och vatten dragits ut till centrum av "ön" (från den plats där vask och diskmaskin tidigare fanns, en förlängning helt enkelt).

Bjälklagret är lättbetong och byggarna bilade upp ett spår för detta (samt el). P.g.a. bjälklagets tjocklek så blev dimensionen på avloppet dessa 2.2 meter 50mm. Det ansluter till ett 75 mm. ,typ (som går ner i golvet). Man monterade en T-koppling där det gamla avloppet kom upp och satte ett lock på den anslutningen som kommer upp ur golvet (för den händelse jag någon gång vill ha avlopp där igen). Den andra vägen går bort till ön, som beskrivet. Golvvärme 16mm., samt flytspackel (ca. 38 mm.) ovan på alltihop. VVS-are (som byggfirman anlitade) som gjorde den relativt lilla VVS-insatsen.

Vi har aldrig haft problem med avloppet tidigare (bortsett från att vi spolat det någon gång för längesedan då det rann av dåligt). Efter ombyggnationen så satte vi in en dubbelvask med vars ett vattenlås (som egentligen bara kan beskrivas som en 180-graders-böj) och därefter sammanstrålar och går ner i det "nya" avloppet. Hela "vattenlås-avloppsdelen-överflödsrördelar"-kittet kommer från vasktillverkaren (Blanco) och verkar vara lite special till vaskarna. Kanske inte själva "vattenlåsen" (180-graders-böjarna) men resten. Dessa har även utlopp (som kan skäras upp) för att skarva in avloppsslangen från diskmaskinen.

PROBLEMET: Vid spolning i de nya vaskarna så uppstår ett bubblande/kluckande ljud (kort efter spolning, typ 3 sekunder). Detta kan sen pågå i allt från 10 till 60 sekunder (ca.). OM man spolar lite vatten i den andra vasken också så upphör ljudet mer eller mindre direkt. Det kan ibland uppstå igen (av sig själv) men oftast inte. Ljudet hörs även när diskmaskinen tömmer sig. Bör tilläggas att inga som helst doftproblem finns och avrinningen är god (normal) vad jag kan bedöma.

Varför går jag inte till den röris som installerat och klagar? Det har jag gjort (inte klagat men frågat) och fått till svar att jag behöver spola rören (i huset) och att problemet inte har med installationen att göra. Så kan det ju vara men jag känner mig inte helt övertygad. Dels då det uppstod direkt i samband med den nya vasken och dels för att vi inte haft problem med detta innan ombyggnationen.

Kan såklart vara det men tänkte att jag kunde slänga ut en fråga och kanske få något gott råd här. Kan det ha med någon form av undertryck att göra? Minns att jag hade en form av vakuumventil i ett kök jag hade får många år sedan (som var placerad inne i vaskskåpet). Vill minnas att den placerades där eftersom stammen kapades av (och då inte längre gick hela vägen upp på taket) i samband med en renoveringen den gången. Kan inte se/begripa om den stam som jag sitter på nu har någon luftning på taket på mitt hus så jag misstänker att detta ledningssystem inte har samma konstruktion som i det gamla huset. Dock måste väl en avloppsstam luftas någonstans, på något sätt?

Hur som helst. Tacksam för tips, kommentarer (eller kanske fördjupande frågor om jag nu glömt något som förefaller viktigt för att kunna säga något om mitt problem)..

Glad påsk!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kluckande och bubblande ljud i köksavlopp
« Svar #1 skrivet: 22 april 2019, 19:23:26 »
Tag bort locket på T kopplingen och testa.

Om kluckande försvinner, så montera en vakuumventil där.....men dra upp en 75 avloppsbit....så att ventilen ej hamnar vid golvet.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!