Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med varm kompressor trots bara 6 mÃ¥n och nyfylld???  (läst 8376 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rlofgre2

  • Teknisk inköpare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej på er alla värmeproffs!

Jag bytte kompressor för 6 månader sedan på min Nibe fighter twin. Trots detta går den varm. Normalt går det att ta på kompressorn men den är så varm att man bränner sig? Tilloppsröret är dock kallt?. Inga bubblor i glaset? Jag kör nu på elpatronen=DYRT
Jag blir inte klok på vad felet kan vara?? Kan den vara fylld med för högt tryck? Värmer jag vattnet för mycket?
Väldigt glad om ni har några idéer

mvh Robert
Hjältevadshus 150kvm 2 vuxna 2 barn. 21 grader.
Årsförbrukning på totalt 12300 med en Nibe fighter twin 1988.
Lågenergilampor överallt och slår alltid av huvudbrytarna på all apparatur. Följer energichecklistan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag vet inte hur varm kompressorn ska vara men hetgasen kan väl komma upp i temperaturer runt 80-90 ºC vid normal drift?

Tilloppet är kallt för där kommer suggasen in, ja.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rlofgre2

  • Teknisk inköpare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det värsta är att kompressorn har börjat låta illa i starten. Det gjorde den inte förra månaden. Jag fick den efterfylld en gång kanske är trycket för högt och det sliter? Vet inte?

mvh Robert
Hjältevadshus 150kvm 2 vuxna 2 barn. 21 grader.
Årsförbrukning på totalt 12300 med en Nibe fighter twin 1988.
Lågenergilampor överallt och slår alltid av huvudbrytarna på all apparatur. Följer energichecklistan.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Kan du mäta temp på kompressorn? Över 120 ºC börjar det bli farligt (för kompressorn). Twin hade väl från början R22. Det betyder att när man bytt, måst byta olja och exp-ventil också samt trimma in denna till det övriga systemet annars kan man få fel temp på hetgasen samtidigt kan effekten minska. Mest oroande är om man inte gjort en regelriktig konvertering, då kan kompressorn skära. Det beror på att mineral-oljan inte vill blanda sig med de "nya" köldmedierna vilket i sin tur betyder att oljan stannar kvar någon annanstans i systemet.
Kolla vilken temp kompressorn har, vilket köldmedia som fyllts på och om exp-ventil och olja är bytt. Är det inte så reklamera arbetet. Är det gjort, ring installatören och be honom justera exp-ventilen till rätt värde.
Troligen har den nya kompressorn ester-olja vid leverans och i så fall handlar det om att få bort all gammal mineral-olja från övriga systemet vid kompressorbyte.

Är temp så mycket som 120 ºC bör du kräva ny kompressor och konvertering, oljan kan ha "koksat" och mist lite av sin smörjförmåga.
« Senast ändrad: 29 maj 2009, 16:38:12 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad rlofgre2

  • Teknisk inköpare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
OK! Tack för råden!

Jag anlitade en kille som servar våra kylanläggningar på jobbet (känd kylfirma) för att byta kompressorn. Han gjorde jobbet "by the book". Den har gått felfritt i sex månader. Det är därför jag tycker det är konstigt? Jag ska sätta en PT 100 givare på den och mäta temperaturen som du sa! Blåste igenom vattenkretsen med vinsyra, rengöringsmedel och vatten idag. Vattnet var kolsvart vet inte om det påverkat? Jag ska även kolla att termostaten slår av och på som den borde! Har ni fler förslag så skriv gärna!!!

mvh Robert
Hjältevadshus 150kvm 2 vuxna 2 barn. 21 grader.
Årsförbrukning på totalt 12300 med en Nibe fighter twin 1988.
Lågenergilampor överallt och slår alltid av huvudbrytarna på all apparatur. Följer energichecklistan.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Svartvatten, kallas radiatorvatten som är avluftat/syrefattigt, varför det blir svart vet jag inte, kanske är det järn som fälts ut. Det är i alla fall helt normalt.(och bra).
Vad var felet med den gamla kompressorn?
Har du problem med för varmt vatten också?
« Senast ändrad: 30 maj 2009, 10:45:41 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad rlofgre2

  • Teknisk inköpare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Den gamla kompressorn skar p.g.a kylmedieläckage när jag var på landet. Den hade gått i 10 år. Jag har nu en med Mitsubishi KH417VF(Det står R22 på) men den är fylld med 134a fyllning. Verkningsgrad 550W.

Efter rengöring och avluftning visar nu temperaturen från kompressorslingan in i tanken 45 grader men den ökar fortfarande då kompressorn inte har stannat. Kompressorn startade vid 40 grader? Lite lågt tycker jag eller? Trycket är 1 bar.
Kompressorn känns inte alls så varm som den var igår. Det är kondens på kallsidan. Synglaset har inga bubblor.
Det stog i instruktionsboken att vattenpumpen skulle stå på läge ett(låg hastighet) min stog på tre (max). Jag ställde enligt boken på ett. Igår var varmvattnet nästan 70 grader, enligt boken är maxbörvärde 65 grader och minvärde.

Frågan är varför temperaturen minskade så drastiskt??
Är det någon givare/termostat som bråkar? Det ända jag gjort är rengöring och minskat pumphastighet?

mvh Robert
Hjältevadshus 150kvm 2 vuxna 2 barn. 21 grader.
Årsförbrukning på totalt 12300 med en Nibe fighter twin 1988.
Lågenergilampor överallt och slår alltid av huvudbrytarna på all apparatur. Följer energichecklistan.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Bryttrycket för HP är inställt till 23bar som original, det ger 59,5 ºC med R22.
Med 134a ger det 76 ºC. Vid mer än 85-90ºC mår kompressorn inte bra. För att få någon värmeövergång att tala om när kylvattnet är så varmt måste kompressorn jobba upp en ännu högre temp. Den får även en retur av aldeles för varm köldmedia som gör det svårt att med värmeövergång i förångaren hämta upp mer. Skulle gissa att du i det läget har en cop på mindre än 1. Blir billigare att starta elpatron. Även LP kan påverkas av den för höga temp, den tillåter max 20bar. Termostaten verkar behöva lite uppmärksamhet, synes inte styra anläggningen som den ska.
Att den gamla kompressorn skar vid läckage kan bero på att all olja försvan från kompressorn, att den blev så överhettad att den skar eller värsta senariet, fuktig luft har kommit in i systemet, det har bildats syra som pläterat lagringarna. Det sistnämnda får vi hoppas att det inte berodde på, det kan vara ett elände, om det ens lyckas, att få ett sånt system rent. Om så är fallet kommer det att märkas genom ett nytt haveri inom ett år.
Att den går bättre nu efter dina åtgärder kan ju bero på att kondensorn varit blokerad eller att den helt enkelt hinner växla av värmen vid lägre pumphastighet, svårt att gissa.
Vi får hoppas den sköter sig nu.
Låt pumpen stanna vid max 55 ºC, så blir den mer ekonomisk. Thumbsup
 
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad rlofgre2

  • Teknisk inköpare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu stannar kompressorn vid panntemp. på pannans tempmätare 55 grader och på PT 100 givaren jag satt utanpå röret visar 53 grader. Det verkar ju bra eller?
Kompressorn håller jämn temp. och returröret är kallt. Timglaset är utan bubblor efter c:a någon minuts gång.

mvh Robert
Hjältevadshus 150kvm 2 vuxna 2 barn. 21 grader.
Årsförbrukning på totalt 12300 med en Nibe fighter twin 1988.
Lågenergilampor överallt och slår alltid av huvudbrytarna på all apparatur. Följer energichecklistan.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Verkar som du skrämde den rejält! Thumbsup
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad rlofgre2

  • Teknisk inköpare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för support och råd. Det känns väldigt bra att bolla idéer och få goda råd av kompetenta människor.. :)

mvh Robert
Hjältevadshus 150kvm 2 vuxna 2 barn. 21 grader.
Årsförbrukning på totalt 12300 med en Nibe fighter twin 1988.
Lågenergilampor överallt och slår alltid av huvudbrytarna på all apparatur. Följer energichecklistan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 771
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!