Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur öka pÃ¥ IVT Greenline E7?  (läst 3106 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anti4711

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur öka på IVT Greenline E7?
« skrivet: 04 november 2018, 12:20:40 »
Hur ökar man trycket på en IVT Greenline E7? Vårt system har inget (eller väldigt lågt) tryck, vilket ni kan se på manometern på den ena bifogade bilden.

På IVT:s webbsida finns en instruktionsfilm (https://www.ivt.se/support/skotselrad/geo-312c/) som visar en kran man ska vrida på för att öka trycket, men vårt system har ingen sådan kran.

Jag bifogar en bild från IVT:s webbsida på kranen dom hänvisar till och två bilder på vårt system.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur öka på IVT Greenline E7?
« Svar #1 skrivet: 04 november 2018, 12:55:35 »
Ja det ser ut som tryck saknas helt. Kan bero på trasigt expansionskärl. Följ vattenledningarna för att hitta påfyllningsventilen till värmesystemet. Börja med kallvattenledningen, sedan varmvattenledningen om det behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hur öka på IVT Greenline E7?
« Svar #2 skrivet: 04 november 2018, 13:05:40 »
På bild 2 skymmer ett ventilsystem med en blå plasthuv på toppen strömbrytaren på väggen. Det går också att skymta ett svart ventilvred på ventilsystemet. Påfyllningsventilen är förmodligen ventilen med svart vred.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad anti4711

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur öka på IVT Greenline E7?
« Svar #3 skrivet: 05 november 2018, 10:19:24 »
Tack för era svar, men jag vet inte om jag blivit klokare.

På det svarta ventilvredet står texten "Avstängd" på. Jag har provat att vrida den och det händer ingenting förutom att den verkar strypa vattenföldet där den sitter. Den verkar alltså inte fylla på något vatten.

När jag vrider på den blåa vredet/plasthatten så börjar det strömma vatten, men den verkar snarare tömma ut vatten. Om ni ser på bilden har jag markerat vilket rör som det börjar rinna vatten genom när man vrider på det blåa vredet (RÖD PIL) och var vattnet rinner ur (BLÅ PIL).

Som ni kan se på bilderna finns det även ett rött vred. Jag har vridit på den också men då verkar den tömma ur vatten, på samma ställe som när man vrider på det blåa vredet.

Kan det vara så att man måste vrida på flera vred samtidigt eller stänga av vatten med hjälp av någon av de Ballofixliknande handtag som sitter på systemet för att fylla på?

Tacksam för all hjälp!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur öka på IVT Greenline E7?
« Svar #4 skrivet: 05 november 2018, 11:13:59 »
Vredet med röd hatt är mest troligt säkerhetsventilen till värmevattnet. Brukar vara på 1,5 bar eller nyare panna 2,5 bar. Vredet med blå hatt är då troligen säkerhetsventilen till varmvattnet. Brukar vara på 9-10 bar. Viktigt att både dessa fungerar som de ska och man bör testa det någon gång per år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hur öka på IVT Greenline E7?
« Svar #5 skrivet: 05 november 2018, 11:18:07 »
Den röda hatten är säkerhetsventilen för radiatorsystemet. Den blåa säkerhetsventilen för varmvattenberedaren.

Ventilarrangemanget med den blå hatten påminner väldigt mycket om det jag har på min pump. På mitt finns det ett svart vred där det står avstängning och ett annat där det står påfyllning. Finns det inget svart vred på baksidan som är skymt när man ser det framifrån? På en bild tycker jag mig kunna skymta något svart men det kan också vara något på väggen under strömbrytaren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur öka på IVT Greenline E7?
« Svar #6 skrivet: 05 november 2018, 11:43:55 »
Ta fler bilder på rören ovanför värmepumpen i fler vinklar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad anti4711

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur öka på IVT Greenline E7?
« Svar #7 skrivet: 08 november 2018, 11:05:17 »
Här är några fler bilder. Hoppas ni blir klokare av dom :)

Som ni kan se på den sista bilden så finns det två svarta vred/platsskruvar som sitter strax bakom manometern. Jag provade att vrida på dom. När man bara öppnar en i taget händer ingenting, men om jag öppnar båda samtidigt så kan man höra att det börjar rinna vatten i rören. Jag lät det rinna i ca 30 sekunder, men utan att manometern rörde på sig. Borde jag prova att öppna dom längre tid? Eftersom jag inte vet vad den gör är jag rädd att jag förstör någonting. Jag fick för mig att manometern borde börja röra sig tämligen omgående efter att man får igång flödet. Vad tror ni?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur öka på IVT Greenline E7?
« Svar #8 skrivet: 08 november 2018, 11:19:08 »
Den här kanske?
Annars får du leta efter något rör med en kran mellan inkommande kallvatten och värmesystemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad anti4711

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur öka på IVT Greenline E7?
« Svar #9 skrivet: 08 november 2018, 12:08:08 »
Det funkade :)

Nu har jag fått upp trycket. Stort tack för hjälpen.

Lite märkligt dock, jag provade att vrida på den tidigare men då hände ingenting.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!