Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fylla luft i expansionskärl  (läst 24265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fylla luft i expansionskärl
« skrivet: 25 mars 2013, 14:12:45 »
Jag har en CTC Ecoel med Ecoair som reglerar trycket dåligt, d.v.s. det far upp och ned.
Snackade med CTC. De frågade om det kom vatten från luftventilen på expansionskärlet när man trycker in ventilnålen (ser ut som en däcksventil). Och ja det gör det. Rådet jag fick var att tömma ned systemet genom säkerhetsventilen, fylla till ca 0,5 bar och sedan fylla systemet igen.
Men, om det kommer vatten ur luftventilen borde det inte betyda att membramet är sprucket? Eller finns det "membram-lösa" expansionskärl?
Har inte lyckats få något ytterligare ur CTC för tillfället.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Fylla luft i expansionskärl
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2013, 14:21:13 »
Du har dragit rätt slutsats. Membranet i kärlet är sönder. Du får köpa ett nytt expansionskärl.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad FC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fylla luft i expansionskärl
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2013, 20:41:44 »
OK, Tack, konstigt av CTC att ge mig ett sånt råd.

Det verkar inte så konstigt att byta expansionskärl. eller?
Tömma hela systemet genom säkerhetsventilen.
Kolla att tryck i det nya expansionskärlet är 0,5 bar (Mitt systemtryck borde vara tror jag 0,6 till 1,0, högsta radiator ca 5m över pannan).
Ta bort det gamla kärlet och in med den nya.
Fyll systemet. Lufta.

Antar man ställer shunten på max värme när man tömmer?
Slå av el till pannan helt när systemet är tomt och slå på när man börjar fylla?

Bra förslag på inköpsställe med bra priser mottages tacksamt.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Fylla luft i expansionskärl
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2013, 20:52:17 »
Hej
Kolla så att du inte har ventil på returen och stigaren!!! pumpkopplingarna brukar ha inbyggd ventil och har du lite tur så sitter det en på returen för då slipper du tömma ut "gammelvattnet" (det är syrefattigt vilket är jättebra) och dessutom slipper du springa runt och lufta!!! men annars tänker du rätt!!! inköpsställe... rinkabyrör 18liters 595:- så du kommer upp i fraktfritt!!!
SvenE
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Fylla luft i expansionskärl
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2013, 20:53:19 »
Försök stäng så många ventiler/kranar i pannrummet så möjligt. Man vill helst tömma ut så lite som möjligt för att inte behöva fylla på onödigt mycket nytt syrerikt vatten. Rinner det vatten när du trycker på "däckventilen" så är blåsan sönder. Kommer det inget vatten och ingen luft så är blåsan hel men luften läckt ut.
Edit. Någon annan han före.
« Senast ändrad: 25 mars 2013, 20:55:07 av Mr Henke »
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Fylla luft i expansionskärl
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2013, 21:26:41 »

Edit. Någon annan han före.

haha men det var inte med mycket ;)
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fylla luft i expansionskärl
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2013, 10:14:20 »
Låna in en granne, fru, barn, el dyl och gör så här:
Lätta på trycket med säkerhetsventilen, stäng eventuella kranar på framledning och retur, skruva loss gamla kärlet och låt den inlånade resursen sätta tummen för hålet så att inte vattnet rinner ut under tiden du plockar fram det nya kärlet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!