Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felaktig elinstallation?  (läst 7903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ediniolopez

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Felaktig elinstallation?
« skrivet: 08 december 2014, 09:01:31 »
Hej.

Var i helgen ute hos mina föräldrar. Under tiden vi sitter pratar slocknar dom flesta lampor i huset.
Efter lite sökning i elcentralen hittar jag en "bränd" propp, sätter i en ny och smäller genast. Efter att ha testat mig fram med flertalet proppar drar jag till slut ur elkabeln till luftpumpen och allt fungerar fint igen.
Alltså är det något fel på pumpen.
Kollade lite på kablarna och montören som enligt utsago har rätt behörighet har kopplat in pumpen på en 10amp propp som styr ca 7st eluttag på övervåningen. Ingen jordfelsbrytare inkopplad utan ett nytt uttag framdraget ur närmaste kopplingsdosa på väggen intill pumpen.
Kan detta verkligen vara rätt? Är ingen expert på något vis men vill minnas jag läst eller sett att pumpen skall ha en egen jordfelsbrytare samt sitta säkrad på separat 16amp?
Och om denna koppling då kan ha gjort något fel med pumpen?
Tack på förhand!

Kanske även skall påpeka att pumpen ska klara värma ca 160kvm.

MVH
Lärling på det här med pumpar....

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Felaktig elinstallation?
« Svar #1 skrivet: 08 december 2014, 09:34:23 »
Att den sitter kopplad på en grupp med flera andra uttag ger ingen skada på pumpen, det som kan hända är att säkringen blir överbelastad och bryter strömmen.
Det som är lite märkligt är att "montören" troligen inte följt monteringsanvisningen dragit fram en egen grupp till pumpen.
Här kan man få svar på om en viss person har behörighet. http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Behorighet1/For-allmanheten/Sok-elinstallator/Fraga-om-nagon-har-behorighet-som-elinstallator/
I ditt fall ska behörigheten vara AB eller ABL.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Felaktig elinstallation?
« Svar #2 skrivet: 08 december 2014, 09:54:50 »
En förklaring till att detta kan hända är att firmorna delegerar själva elinkopplingen.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Felaktig elinstallation?
« Svar #3 skrivet: 08 december 2014, 12:58:05 »
Får man utöka en installation med nytt uttag utan att installera jordfelsbrytare?
Om säkringen går direkt är det nog inget fel med installationen utan på själva värmepumpen, men att den delar propp med sju uttag låter inte seriöst.
"Personen" behöver inte ha behörighet, det räcker att behörigheten finns på företaget.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Felaktig elinstallation?
« Svar #4 skrivet: 08 december 2014, 13:40:31 »
Vilka VP ska installeras med stickpropp? Alla som jag kopplat in har det stått i installationsanvisningen att dom skulle instaleras fast via en säkerhetsbrytare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Felaktig elinstallation?
« Svar #5 skrivet: 08 december 2014, 14:05:08 »
Vilka VP ska installeras med stickpropp? Alla som jag kopplat in har det stått i installationsanvisningen att dom skulle instaleras fast via en säkerhetsbrytare.

Praktiskt taget alla luftvärmepumpar som strömförsörjs via inomhusdelen brukar ha sladd med stickpropp påmonterat vid leverans. Ävenså vissa L/V, t ex de "berömda" Foma/Pioneer/Anslut 6 kW.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Felaktig elinstallation?
« Svar #6 skrivet: 08 december 2014, 14:06:35 »
Får man utöka en installation med nytt uttag utan att installera jordfelsbrytare?

Ja, så länge det är frågan om mindre förändringar av en befintlig installation som i sig uppfyller de föreskrifter som gällde då den ursprungligen sattes upp, så behöver man inte tillämpa moderna bestämmelser retroaktivt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Felaktig elinstallation?
« Svar #7 skrivet: 08 december 2014, 14:26:59 »
Lite lustigt att jag ALDRIG kommit i kontakt med en VP där det stått att den ska anslutas med stickpropp, jag har väl kopplat in mist ett 50 tal genom åren.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Felaktig elinstallation?
« Svar #8 skrivet: 08 december 2014, 15:43:12 »
Zibro-pumparna på Jula ansluts med stickpropp. Även de mindre av Anslut-luft/vattenpumparna...

"Pumpen ansluts med jordad stickpropp..."
« Senast ändrad: 08 december 2014, 15:46:28 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Felaktig elinstallation?
« Svar #9 skrivet: 08 december 2014, 16:25:38 »
Ett par Fujitsu modeller ansluts via innerdelen och stickpropp
Scanvarm ansluts med stickpropp från innerdelen.
Där är nÃ¥gra fler exempel  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Felaktig elinstallation?
« Svar #10 skrivet: 08 december 2014, 17:40:42 »
Hur löser man då en installation i ett äldre hus med ojordade uttag? För där får man ju inte sätta upp nya jordade uttag utan att göra om hela rummet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Felaktig elinstallation?
« Svar #11 skrivet: 08 december 2014, 17:55:03 »
Kan bara svara för oss men kunden får då köpa till tjänsten att vi tar dit elektriker som gör om dom andra eller så har dom anlitat en egen elektriker som dom haft att göra med tidigare som känner till huset vilket är att föredra då han/hon troligen var sist i centralen.

När dessa kom på tal första gången så kollade vi runt bland elektriker vad man fick göra och inte fick göra och dessvärre så skiljde sig svaren åt då vi dels frågade om vi fick dra ut kabeln och ansluta den till ett jordat uttag på utsidan av huset samt om vi fick ta bort stickproppen och ansluta till en säkerhetsbrytare/arbetsbrytare inomhus.
Fick tyvär skilda svar från ett par elektriker då dom tolkade föreskrifterna/paragraferna olika
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Felaktig elinstallation?
« Svar #12 skrivet: 08 december 2014, 18:10:50 »
Vill du veta hur man ska göra så beskrev jag för några år sedan exakt hur det ska vara under olika förhållanden. Här är länken http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11580.msg116933#msg116933
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Felaktig elinstallation?
« Svar #13 skrivet: 08 december 2014, 19:13:06 »
Är den listan helt uppdaterad enligt dagens krav?
Vi fick olika besked om vi fick klippa bort stickpropp och vi fick olika besked om vi kunde dra ut stickpropp och ansluta utomhus!
Då kollade vi ändå med elfirmom som borde haft full koll.
Känns som man bara ska kolla med en elektriker och ha det på papper så man sitter säker
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Felaktig elinstallation?
« Svar #14 skrivet: 08 december 2014, 19:17:06 »
Ja, det gäller även i dag och det är inte enbart mina påhitt utan den kom till i ett intimt samarbete med elsäkerhetsverket just pga alla vilda rykten som var i omlopp.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!