0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!I första hand tycker jag att man bör undvika extra cirkpumpar om det går. Grejen med Thermias cirkpumpar är annars att de går snålt, då känns det lite knasigt att stoppa in en till.Arbetstanks-kopplingen brukar man ta till om man har blandat golvvärme/termostater eller liknande så man måste reglera större delen av huset med termostater.Kan du koppla in den som vanlig volymförstorare/knäpptank (enligt A på bilden) så gör det.
Jag hade först min tank kopplad som bypass-tank, men insåg efter ett tag och några trådar att det inte funkade så fint i mitt system. Kopplade då om till volymtankskoppling. Om installatören tänker till lite på hur rören placeras vid inkopplingen så behöver det inte vara någon stor affär att koppla om i efterhand. Se också till att de sätter avstängningsventiler på fram- och returledning "efter" tanken, så de inte behöver tömma hela radd-systemet vid ev. omkoppling.Vad har du för diff över respektive enrörsslinga idag?
Prova att sätta ner hastigheten på cirkpumpen och se vad som händer med diffen. Kolla också vad som händer med värmen i rummen i slutet på slingorna.Ditt system verkar gå med högt flöde, kanske är din röris lite nervös för att det ska bli dålig värmebalans om man kör vp med 8 graders diff, och vill inte behöva hamna i injusterings-skärselden... Han tycker nog det är mycket bekvämare att kunna köra radsystemet med högt flöde och termostater även framöver, och låta vp-n sköta sig själv mot arbetstanken.Personligen skulle jag göra det hela ordentligt och köra volymtank och justera in alla raddarna. En global STAD-ventil på varje enrörsslinga är nog praktisk i det läget. Men då ska du vara beredd att lägga många timmar med insexnyckeln och IR-termometern...
Har läst en en del att STAD-ventiler skulle vara bra funkar det inte lika bra med en enkel skjutventil eller har en STAD någon mer funktion misstänker att en stad kostar mera.
Citat från: smurfen72 skrivet 08 februari 2011, 19:09:03Har läst en en del att STAD-ventiler skulle vara bra funkar det inte lika bra med en enkel skjutventil eller har en STAD någon mer funktion misstänker att en stad kostar mera.STAD är exakta och har numrering som gör det lätt att hålla reda på var man är i justeringen. Tror säkert det funkar med andra ventiler, men det är nog större risk för strömningsljud om de inte är gjorda för injustering. Sen kan man ju mäta flöde över STAD men det behövs ju inte om man går IR-termometer-vägen.Jag skulle sätta STAD, det kommer vara så mycket jobb och många justeringar, så allt som kan underlätta är bra. Monteringskostnaden blir densamma, ett gäng hundralappar emellan per ventil i inköp. Har dumsnålat så många gånger i livet att jag lärt mig "the hard way" att underlätta för mig själv med bra grejer.
Att temperaturen rent generellt i huset går ner lite är inte konstigt, det beror på att med en större diff så blir medeltempen på raddarna lägre och därmed värmeeffekten från dem. Det åtgärdar du lätt genom att höja kurvan lite i värmepumpens styr. Det som testet med att sänka cp var ment för var snarare att se om värmebalansen funkar med högre diff, dvs om det blir kallare i de rum som ligger i slutet på slingorna RELATIVT till de som är i början av slingorna. Kör ett par dygn till på hastighet 1, och ha alla dörrar stängda inomhus, så märker du om det blir kallare i vissa rum...