Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska byta en gammal frÃ¥nluftsvärmepump, funderar pÃ¥ LVVP  (läst 488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrNorth79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Bor i ett 1 1/2 plans hus byggt 2005 i södra Sverige. Förutsättningar:

- Har 10000 kWp solpaneler installerade.

- Braskamin finns som har använts flitigt under vintern. Eldar ca 1,5 m3 ved om Ã¥ret. 

- Vattenburet system med radiatorer samt golvvärme i tillbyggnad med separat shunt.

- Har hemmabyggd isolerad pool på 35 m2 med bubbelplast och lamelltäcke, inget pooltak. Badar ungefär jun-augusti. Värms av 2 kW (max 12 kW ut vid max COP) poolvärmepump, 5 år gammal. Är på sin ålders höst. No name märke.

- 4 personer

- Önskar vattenburen värme i garaget den dagen vi renoverar det, är idag oisolerat. Vi planerar bygga ut, och kommer då isolera rejält. Önskar ett långt element där, för att hålla typ 12 grader med möjlighet att öka när det ska jobbas med bilar. Kanske inom 5 år.

I nuläget får vi värmen via en stendum nibe 310p, som jag har modiferat med ett shellyrelä för att kunna styra elpatronen, då vi har timdebitering av el. Försöker trots det hålla hyfsad inomhustemperatur med lite hemautomation i Homey, men det blir ändå en del manuell handpåläggning om familjen ska duscha när elpriset är riktigt dyrt. Som sagt Niben är ju dubbelmantlad, så det går inte att tala om för den exakt vad den ska prioritera vid högt elpris.

Hur som helst, värmepumpen är 20 år gammal snart och har renoverats en gång för 17000 kr, där kompressor och en massa annat byttes. Kanske håller den 1 år, kanske 5 år, men jag vill inte få panik och ta första bästa den dagen den går sönder. Jag har resonerat mig fram till tre val:

- Byta till en Nibe S735, då får man en tyst och bra frånluftare, med vettig kompressor utan något direkt krångel, en 1:1 installation. Nackdelar, ingen möjlighet till kyla, eller att värma pool. Kostar en slant med...

- Bergvärme, tog bort detta direkt, för dyrt. Vi har inte hur mycket pengar som helst och vi har ingen jättehög förbrukning även om vi skulle släppa på "snålandet" av värme på vintern.

-  Luft-Vatten, t.ex. en IVT AirX eller Nibe 2040. Här har vi möjlighet till poolvärmning, kyla och fÃ¥r en bra kompressor som knappast behöver köra elpatron alls om det inte rÃ¥kar bli sÃ¥ kallt som vi hade det. Mina frÃ¥gor till experterna är följande:

1) Gör jag rätt som vill integrera pooluppvärmningen? Det känns förnuftigt då vi slipper ha ytterligare en bullrande poolvärmepump i trädgården. Nackdel, luft-vattenpumpen står mycket närmare huset och kommer då att låta mer på sommaren när man är ute. Dock på framsidan där ingen finns.

2) Vi har idag ventilation via tilluftsventiler, precis bytta till en ljuddämpande variant. Vi vill ha kyla i 2 sovrum och vardagsrum där nere, och allrum där uppe. Finns fina utrymmen att dra rör i kattvindarna. Är det en utopi att kunna dra via nån sorts kylbatteri separata rör till dessa rum för att på så sätt vid behov (kvällen, natten) köra kyla där vi så önskar? Detta ser jag som en stor fördel med en luft-vatten, men det är svårt att läsa sig till exakt hur det kan fungera, eller hur dyrt det är. Vill inte byta ut hela husets ventilation till FTX, för dyrt och krångligt.

Vill gärna göra projektet så billigt som möjligt och jag är inte främmande för att göra en del av jobbet själv, det jag kan. Är inte hemma på kyla eller VVS men kan snickra, el och kan säkert krypa i kattvindarna och dra rör/isolera. Är mera nyfiken på om jag resonerar rätt kring kyla och pool eller om detta enklare eller kanske billigare går att lösa på annat sätt?

Tack på förhand



Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ska byta en gammal frånluftsvärmepump, funderar på LVVP
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2024, 11:07:50 »
Hej! Om du väljer t.ex. NIBE S2125-12 med någon passande innerdel så finns det färdiga dockningslösningar/tillbehör för både pool och kyla. Poolvärmepumpar är dock inte särskilt dyra alls så man behöver jämföra kostnaden om det dessutom blir en lång och krånglig ledningsdragning fram till poolen. Kyla till flera olika rum går att lösa med fläktkonvektorer i dessa rum men det krävs också en utjämningstank för kylan. Kostar säkert en ganska rejäl slant sammanlagt men det blir ju extra lyxigt med kyla i många olika rum.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MrNorth79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Om du väljer t.ex. NIBE S2125-12 med någon passande innerdel så finns det färdiga dockningslösningar/tillbehör för både pool och kyla. Poolvärmepumpar är dock inte särskilt dyra alls så man behöver jämföra kostnaden om det dessutom blir en lång och krånglig ledningsdragning fram till poolen. Kyla till flera olika rum går att lösa med fläktkonvektorer i dessa rum men det krävs också en utjämningstank för kylan. Kostar säkert en ganska rejäl slant sammanlagt men det blir ju extra lyxigt med kyla i många olika rum.

Tack för svar, bra principskiss. Ja poolvärme är ju en "nice to have", en poolvärmepump med 7 års kompressorgaranti kostar runt 12-13000 kr om man tar det billigaste från outl1, den sitter mot skogen och stör absolut ingen idag, men kyla har vi upptäckt att vi absolut vill ha på sommaren vid behov. Och med en luft-luft får vi bara kyla i ett begränsat område, och utedelen bullrar ju en del, och vi måste då ha den mot grannens uteplats eller vår egen, vilket inte är önskvärt.

Jag blir lite rädd när du skriver "Kostar säkert en ganska rejäl slant sammanlagt ". Det rimmar inte väl med hur jag tänker, haha. Jag vill ha en enkel lösning, det är därför jag valde bort bergvärme, då vi inte har det värmebehovet, och borrhålskostnaden var häpnande hög.

Vad är det som är krångligt med lösningen? Är det pool-delen eller kylan? Själva värme och frånluftsventilation borde vara en enkel sak för en installatör att smäcka dit. Sen kan väl en händig filur som jag tillsammans med montören installera kyla i de rum vi primärt vill ha, samt trådlösa tempsensorer som monteras i de rum, som styr nåt spjäll/motor? Jag såg framför mig några dagars jobb för en montör om denne tar hand om värme/kyla och den lilla extra el som behövs, så kan jag gjuta platta till utedel, vara kabeltattare i kattvinden och sånt. Sen kan man ju förbereda för poolvärme vid utedelen, så det enkelt kan dras den dagen vi behöver det. Poolen är några meter från tvättrum/utedel.

Utedelen 2040-8 verkar ligga runt 65-70000 kr
Innedel VVS S325 50000 kr
Frånluftsmodul 25000 kr


Verkar som att man hamnar på material ungefär 160000 kr för en "grundinstallation" utan pool och kyla. Det är ganska saftigt... men en S325 ligger på 150000 bara i inköp, sen jobb på det. Och med LVVP får man som sagt fler tillval med pool, kyla etc.

Är jag på rätt väg tankemässigt?

/




Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ska byta en gammal frånluftsvärmepump, funderar på LVVP
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2024, 15:55:45 »
Utedelen NIBE F2040-8 är en gammal modell som inte tillverkas längre. Om du lyckas hitta en F2040 till salu måste den stått i något lager bra länge. Nu är det i första hand S2125 som gäller om man vill ha en gedigen luftvattenvärmepump. Innerdelen S325 borde passa bäst då den är bottenkopplad. Frånluftsmodulen S135 är inte alls nödvändig utan man kan sätta dit en vanlig kanalfläkt med enkel varvtalsstyrning som bara blåser ut luften. Kostar bara några få tusenlappar. Frånluftsmodulen kan vara bra när bygger ett nytt hus och det möjligen är svårt att klara energikraven vid DVUT.

När det gäller kostnaden tänker jag pÃ¥ att bra fläktkonvektorer av kvalitetsfabrikat och med styrning brukar vara ganska dyra och sedan ska de kanske integreras i innertaket pÃ¥ nÃ¥got sätt. Och det gÃ¥r ju Ã¥t nÃ¥gra stycken. Till det kommer rördragningen men fixar du det själv finns det pengar att spara. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MrNorth79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utedelen NIBE F2040-8 är en gammal modell som inte tillverkas längre. Om du lyckas hitta en F2040 till salu måste den stått i något lager bra länge. Nu är det i första hand S2125 som gäller om man vill ha en gedigen luftvattenvärmepump. Innerdelen S325 borde passa bäst då den är bottenkopplad. Frånluftsmodulen S135 är inte alls nödvändig utan man kan sätta dit en vanlig kanalfläkt med enkel varvtalsstyrning som bara blåser ut luften. Kostar bara några få tusenlappar. Frånluftsmodulen kan vara bra när bygger ett nytt hus och det möjligen är svårt att klara energikraven vid DVUT.

När det gäller kostnaden tänker jag på att bra fläktkonvektorer av kvalitetsfabrikat och med styrning brukar vara ganska dyra och sedan ska de kanske integreras i innertaket på något sätt. Och det går ju åt några stycken. Till det kommer rördragningen men fixar du det själv finns det pengar att spara.

Väldigt intressant. Jag följer Teslabjörn på youtube, han har precis byggt ett nytt hus i Jessheim utanför Oslo, och där står det en sprillans ny F2040 och tuffar. Huset kostade 10 miljoner NOK, skumt de sätter in utgångna modeller för ett så pass "high end" hus...
(kolla 3:31 in i filmen)

Hur som helst. Intressant att man ska ventilera ut uppvärmd luft helt utan värmeåtervinning? Är det så klokt? Man ska ju skicka ut 0,3 m3 per m2 och timme, det blir för vårat hus ca 170x0,3=50 m3 uppvärmd luft per timme? Borde man inte sträva efter att ta till vara denna luft, eller det spelar ingen roll ens när det är riktigt kallt ute då utedelen kan tugga i sig så pass stora volymer att man inte gör någon besparing i att återvinna frånluften? Känns annars som att elda för kråkorna.

Ska fundera vidare gällande kyla och pooluppvärmning, men till slut får man väl ta in en firma som gör en grundlig genomgång och tar fram en offert, så får vi se vad vi landar i.

/

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ska byta en gammal frånluftsvärmepump, funderar på LVVP
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2024, 18:38:07 »
Det är skillnad på olika marknader vilka modeller av värmepumpar som säljs. Norge har också ett annat elsystem än i Sverige (även om de långsamt håller på att uppgradera till samma typ som i Sverige).

COP med F135 skiljer sig knappast från COP med F2040 förutom när det är riktigt kallt och det är det sällan i södra Sverige. F135 kostar en bra slant så man kan ju jämföra med att välja en storlek större LVVP istället.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!