Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥ste jag kondensisolera ventilationsrör genom lättbetongbjälklag?  (läst 2440 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LasseLapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag funderar på att köra kyla genom tilluften i FTX-systemet och behöver då kondensisolera spirorören. Tilluften kommer att gå genom ett lättbetongbjälklag på två olika ställen. Men då jag är orolig för bärigheten på lättbetongfundamenten då jag borrar i dem så vill jag borra så små hål som möjligt. Ett 160mmm rör plus kondensisolering blir väldigt stort att få igenom.

Kan jag täta med fogskum runt spiroröret och sedan ansluta kondensisoleringen mot betongen både över och under hålet?
Om jag tätar kondensisoleringen noga runt hålet så borde ingen ny fukt ta sig in för att kunna kondensera tänker jag. Eller kommer det vandra fukt genom betogen i bjälklaget och kondensera ändå?
Då det är en källare under som är helt i betong så skulle inte ett kondensläckage vara ett stort problem under. Men det är ju surt att göra om det om det händer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Problemet med kondens är främst om det kommer i kontakt med organiskt material.
Om det under den tid som du kyler kommer lite kondens i betongen är inte katastrof.
Enligt Baurocs hemsida så kan du borra 180 mm i skarven mellan 2 block, du måste då göra hålen mitt i skarven mellan 2 block.

Ett alternativ är kanske 125 mm spiro, du får då plats med 25 mm isolering.
« Senast ändrad: 06 juli 2020, 22:09:36 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!