Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stor pump avfrostar sällan = högt COP  (läst 11182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #15 skrivet: 20 november 2006, 14:02:07 »
Nej enligt uppgift var det nocria 14 version 1 på 8.4kw som blev trimmad till 9.1kw i version 2 av nocria 14. För att sedan bli nertrimmad till sin ursprungseffekt och nuvarande effekt på 8.4kw. Nocria 18 har alltid haft en annan och större kompressor samt en effekt på 9.7kw...
Hmm  :)
Jag gissar på att 9,1kW versionen hade svårt att hålla utlovad COP.
ELLER
Det var ingen som köpte "18" versionen pga den var för lik 14 modellen i effekt.
*visslar* rena spekulationer bara... :D



Absolut du kan ha alldeles rätt......  men sen att enda skillnaden mellan nocria 14 och 18 skulle vara en "trimmning" verkar ju oxÃ¥ lite konstigt eftersom 18 ändÃ¥ är ganska mkt dyrare i inköp...... men det är ju oxÃ¥ bara en spekulation.......



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad oyvindk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Haugesund, Norge
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Øyvinds hjemmeside
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #16 skrivet: 20 november 2006, 14:10:11 »
Her er spesifikasjonene fra FJ Klima Norge:

http://www.fjklima.no/bedrift/teknisk/AWYZ14LB.html

Der er spesifikasjonene pÃ¥ 14 og 18 stort sett like....  :D
Vi kan gjerne slå hverandre i hodet med linker, men det hadde jo vært greit å få et definitivt svar...

-Øyvind

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #17 skrivet: 20 november 2006, 14:30:20 »
Her er spesifikasjonene fra FJ Klima Norge:

http://www.fjklima.no/bedrift/teknisk/AWYZ14LB.html

Der er spesifikasjonene pÃ¥ 14 og 18 stort sett like....  :D
Vi kan gjerne slå hverandre i hodet med linker, men det hadde jo vært greit å få et definitivt svar...



Precis dessa länkar verkar ju knappast ge oss något svar på vad som är de rätta uppgifterna........vi får hoppas att någon mera insatt person kan ge oss svar på våra frågor....



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #18 skrivet: 20 november 2006, 16:48:06 »
Imorgon kommer vi alla som är intresserad av vad som är rätt och fel angÃ¥ende effekt och kompressorer pÃ¥ nocria 14 och 18 fÃ¥ ett svar,  fick nyss ett mail frÃ¥n en pÃ¥ fg nordic vid namn Reine Rehn som ville att jag skulle ringa han imorgon sÃ¥ skulle han klargöra vad som gäller.  Thumbsup



//Krister   *vinkar*
« Senast ändrad: 20 november 2006, 20:04:40 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #19 skrivet: 20 november 2006, 19:44:40 »
om vi bortser från fujitsu ett tag så har jag ett par kommentarer till tidigare inlägg i tråden.
ett för litet utebatteri, alltså en förångare i detta fall ger inte ett nämnvärt kallare batteri. det ger däremot vätskeslag när batteriets yta blir för litet i förhållande till utetempraturen.en större förångare ger alltid ett bättre cop beroende på överhettningen, men den kan ha samma förångningstempratur, detta regleras nästan enbart av suggastrycket=kompressorstorlek.
en större maskin som går på halvfart får en varmare förångare på grund av högre tryck på suggasen=kompressor på reducerat varv.detta oavsett förångarstorlek.
detta gäller för de flesta värmepumpar dvs de utan elektronisk expansionsventil/sugtrycksregulator mm mm
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

gano

  • Gäst
gano
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #20 skrivet: 20 november 2006, 23:18:04 »
om vi bortser från fujitsu ett tag så har jag ett par kommentarer till tidigare inlägg i tråden.
ett för litet utebatteri, alltså en förångare i detta fall ger inte ett nämnvärt kallare batteri. det ger däremot vätskeslag när batteriets yta blir för litet i förhållande till utetempraturen.en större förångare ger alltid ett bättre cop beroende på överhettningen, men den kan ha samma förångningstempratur, detta regleras nästan enbart av suggastrycket=kompressorstorlek.
en större maskin som går på halvfart får en varmare förångare på grund av högre tryck på suggasen=kompressor på reducerat varv.detta oavsett förångarstorlek.
detta gäller för de flesta värmepumpar dvs de utan elektronisk expansionsventil/sugtrycksregulator mm mm

Njaej, allt detta vill jag ju inte hÃ¥lla med om. Man mÃ¥ste ju hÃ¥lla debatten vid liv.  ;D

Jag hänger inte med i dina teorier att det inte blir kallare i en mindre förångare och att det enbart skulle bero på trycket på suggasen. Jag tror att du menar att förångningstemperaturen inte påverkas, och det gör den heller inte. Förångningstemperatur är dock inte samma sak som förångarens temperatur.

Förångarens temperatur beror på samspelet mellan kompressorns arbetsbelastning (suggastryck, förångningstemperatur om du vill) och den luft som strömmar genom lamellerna och avger värme. Ju större förångare och ju mer luft som strömmar genom lamellerna, desto högre temperatur får man vid en given kompressorlast.

MVH/Gano

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #21 skrivet: 21 november 2006, 10:09:44 »
Har idag pratat med Fg Nordic och fick lite info: Nocria 14 och 18 HAR likadana kompressorer dvs skillnaden är endast programvaran alltså 18 är en "trimmad" 14.

Beträffande effekten så skulle han återkomma till mig med den infon eftersom dom väntar på exakta siffror från Tyskland, de går ut med att 14 har 8.4kw (men har förmodligen 9.1kw) men de vill absolut inte gå ut med för "höga" siffror därför har de valt att ange 8.4kw i väntan på bekräftelse från Tyskland så 8.4kw gäller i dagsläget för nocria 14.

Reine tog mitt telefonnr och lovade att återkomma till mig så fort han fått bekräftelse på de rätta siffrorna och när jag har dessa uppgifter kommer jag att delge dem på forumet.

För övrigt vill jag bara säga att jag fick ett mkt trevligt och seriöst bemötande från Fg Nordic vilket jag bara kan tolka som seriöst.



//Krister   *vinkar*
« Senast ändrad: 25 november 2006, 19:34:51 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad oyvindk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Haugesund, Norge
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Øyvinds hjemmeside
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #22 skrivet: 21 november 2006, 10:26:32 »
Har idag pratat med Fg Nordic och fick lite info: Nocria 14 och 18 HAR likadana kompressorer dvs skillnaden är endast programvaran alltså 18 är en "trimmad" 14.
//Krister   *vinkar*

Ha!   ;D

-Øyvind

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #23 skrivet: 21 november 2006, 10:35:18 »
Japp du hade rätt oyvindk  Thumbsup



//Krister   *vinkar*


1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad oyvindk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Haugesund, Norge
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Øyvinds hjemmeside
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #24 skrivet: 21 november 2006, 10:48:22 »
Japp du hade rätt oyvindk  Thumbsup
//Krister   *vinkar*

Det er vel egentlig ikke sÃ¥ veldig viktig hvem som hadde rett, men jeg mÃ¥tte bare...  ^-^
Ellers er det forøvrig det eneste logiske å gjøre for Fujitsu. Logistikk er dyrt, og mange felles komponenter i forskjellige modeller gir økt fortjeneste. Dette gjør jo alle de andre varmepumpeprodusentene også.

Det viktigste er likevel at folk er klar over at en "trimmet" pumpe ikke har alle de fordelene som en "stor" pumpe har. En "trimmet" pumpe har ikke mindre slitasje, den har ikke lavere støy, og den har dårligere effektivitet når varmebehovet er lite nok til å dekkes av "basismodellen".

Ergo får jeg si som Paxmax (tror jeg det var): "Lagom är bäst".

-Øyvind

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #25 skrivet: 21 november 2006, 15:56:16 »
Jag tror att de flesta säljare/forumiter rekommenderar en större pump än nödvändigt av flera anledningar.

1. En VPinstallation blir aldrig så bra/heltäckande som man inbillat sig (från scratch)
2. Det blir alltid kallt som fanken vissa dagar, vissa veckor, kallare än man tror.
3. Man minns bara de fåtal dagar då pumpen inte räckte till, minns aldrig de 100-tals dagarna den faktiskt täckte upp bra.
4. En för stor VP ger mindre skada på elräkningen än en för liten -se den illustrerade grafen.
5. Fruktansvärt svårt att se helheten/räkna på helheten pga komplexiteten hur en L/L-VP fungerar samt alla variabler -då känns det bra att köra på "safe" hellre än "sorry"
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #26 skrivet: 21 november 2006, 16:08:10 »
Hej Gano.
självklart håller vi debatten vid liv.
vidhåller fortfarande att tempraturen på vätskan som sprutas in håller en bestämd temp när den förångas oavsett storlek på förångaren.bestämms av trycket.= början på batteriet. det som kan påverka lite är underkylningen. ett större batteri har däremot ingen nedkylning i slutet och vi uppnått överhettning.= varmare suggaser.
efterhand som det börjar frysa på där förångningen sker så flyttas förångningen allt eftersom nedisning sker(på bekostnad av överhettningen) detta ger utrymme för längre drifttider mellan avfrostning på en större förångare.
är öppen för fler åsikter i ämnet.
mvh ace.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #27 skrivet: 21 november 2006, 16:36:26 »
Kan inte låta bli att kontra med bifogad bild och om vad ni ser kan ha en koppling till storleken på utedelens element och att effektuttaget är relativt lågt. När bilden togs förbrukade pumpen ca 320 Watt och innedelens börvärde var 21 grader. 4 grader ute. Innetempen hålls på rätt nivå och en subjektiv bedömning av den värme som kommer ut är att allt är ok.

Bilden är från en annan tråd där just fenomenet med "band" över kondensorn tagits upp, men med tanke på vad som diskuterats här så kunde jag inte låta bli att se kopplingen mot vad ni tar upp här.

Skulle vara intressant att höra era synpunkter på detta.


gano

  • Gäst
gano
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #28 skrivet: 21 november 2006, 16:50:47 »
Hej Gano.
självklart håller vi debatten vid liv.
vidhåller fortfarande att tempraturen på vätskan som sprutas in håller en bestämd temp när den förångas oavsett storlek på förångaren.bestämms av trycket.= början på batteriet. det som kan påverka lite är underkylningen. ett större batteri har däremot ingen nedkylning i slutet och vi uppnått överhettning.= varmare suggaser.
efterhand som det börjar frysa på där förångningen sker så flyttas förångningen allt eftersom nedisning sker(på bekostnad av överhettningen) detta ger utrymme för längre drifttider mellan avfrostning på en större förångare.
är öppen för fler åsikter i ämnet.
mvh ace.


Det rent kyltekniska vad gäller underkylning och förÃ¥ngningstemp är precis som du säger, det har jag aldrig ifrÃ¥gasatt.   :) Nu äntligen börjar jag förstÃ¥ vad du menar, du avser längden pÃ¥ förÃ¥ngarröret som vareftersom byggs igen av frost. Jag skrev att temperaturen blir lägre i en mindre förÃ¥ngare, vilket faktiskt stämmer. Den fÃ¥r en lägre medeltemperatur än en stor förÃ¥ngare och har tätare avfrostningar. Samma sak uttryckt ur tvÃ¥ synvinklar.

MVH/Gano

gano

  • Gäst
gano
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #29 skrivet: 21 november 2006, 17:00:02 »
Kan inte låta bli att kontra med bifogad bild och om vad ni ser kan ha en koppling till storleken på utedelens element och att effektuttaget är relativt lågt. När bilden togs förbrukade pumpen ca 320 Watt och innedelens börvärde var 21 grader. 4 grader ute. Innetempen hålls på rätt nivå och en subjektiv bedömning av den värme som kommer ut är att allt är ok.

Bilden är från en annan tråd där just fenomenet med "band" över kondensorn tagits upp, men med tanke på vad som diskuterats här så kunde jag inte låta bli att se kopplingen mot vad ni tar upp här.

Skulle vara intressant att höra era synpunkter på detta.



Genki, ofta är det väl två slingor i utebatteriet ? Det kan vara så att detta är "början" av de två slingorna. Den ena slingan börjar i botten och slutar strax under mitten, den nedre börjar ovanför mitten och slutar i toppen.

Det man ser pÃ¥ bilden kan vara en parallell pÃ¥frostning.  :) :)

Menar du 4 plusgrader ? Konstigt att den bygger frost i så fall med så låg belastning. Eller har du kylmediabrist så att den inte orkat göra sig av med "gammal" frost, men i o f s, då skulle det inte finnas frost där mediat förångas in i batteriet......

MVH/Gano

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!