Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tthhomas
« skrivet: 30 december 2004, 14:58:56 »

Apropå kopparrör, kan man löda vanliga hårda kopparrör med denna lödtång från från Clas O?  

"Lödtång för kopparrör ersätter vanlig lödlampa och kan även användas i många utrymmen där lödning med öppen låga skulle vara riskfylld. 230 V / 120 W (600 W max). Tångtemperatur 520° C. Levereras med stativ och huvud för 15 mm rör."
Det finns även 22 mm huvud att köpa?

Törs man lita på såna skarvar?  Det är ju mycket enklare än svetslåga inomhus.

Har någon tips om var man köper bra radiatorer ?
Skrivet av: Crillemannen
« skrivet: 10 december 2004, 20:43:34 »

Förstår inte riktigt tanken med kromat där det syns mest??
Jag hade nog kört vanliga kopparrör och målat i samma färg som väggarna.

Ernst Kirsteiger kunde inte sagt det bättre. ;D

Jag målade mina kopparrör och efter ett tag ser man dom inte längre - om man inte tar fram vita käppen förstås. ;D

Crille
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 10 december 2004, 15:44:02 »

Använder du kromat måste du använda klämkopplingar, dom e svindyra. Sen vill dom gärna läcka också  ;)  men brukar bli bra sen man dragit efter iofs....

ex på pris

Löd muff 15    
Best.nr 3944  2,00 kr/st.              
 
  Löd muff 18    
Best.nr 3945  3,00 kr/st.        
     
  Löd muff 22    
Best.nr 3946  4,00 kr/st.  

 Krom Skarv 15    
Best.nr 2471  27,00 kr/st.              
 
  Krom skarv 18    
Best.nr 3748  64,00 kr/st.              
 
  Krom skarv 22    
Best.nr 3749  60,00 kr/st.

Ingen kul prisskillnad tycker jag, men jag är ju släkt med Skottarna  ;D
Skrivet av: Everest
« skrivet: 10 december 2004, 11:53:17 »

Det är ju inget ovanligt med synliga rör i villor dom flesta gamla kåkar så är ju åtminstonde stigaren till övervåningens radiatorer synliga.
Jag tror du kommer ångra dig med kromat, det hör hemma i badrum.
Annars kan ju wirsbo sockelsystem vara en ide.
Citera

Kan nog vara rätt iof, trenden idag går dock mot rostfritt i köket osv. Men den trenden kan ju ändra sig.

Citera
[Dra 22 mm i stammarna och 15 mm till radiatorerna. Då klarar du dig garanterat, det kan räcka med 18 mm i stammarna, men varför chansa. /quote]

Tack jag kör på 22 mm. Sen är det väl bäst med två-rör och eftersom jag skippar några element (tex i garaget) så borde det väl bra att där det är möjligt sätta upp större element än tidigare eftersom jag går från ett högemp till lågtemp system.

Skrivet av: Gunnar A
« skrivet: 10 december 2004, 11:19:23 »

Jag konverterade mitt gamla enrörs Wirsbopex system i "finrummet" till 2-rörs.
(Det var väldigt små hål i pexröen efter 30 år). Jag har använt hårda kopparrör och lödkopplingar, målat vitt som sockeln och det är mycket diskret. Billigt och bra m a o.
Skrivet av: admin
« skrivet: 10 december 2004, 11:01:36 »

Citera
Eftersom resonemangen här handlar så pass mycket om kostnaden  --  blir det inte billigare att dra nytt med pex-rör/slang än med metallrör? Är det någon nackdel med att använda pex?

Jo, det skall väl gå bra med PEX-rör från tex Wirsbo, dock inte så snyggt med synlig rördraging utsatt för ljus som det är fråga om här. Då blir det nog snyggast med förkromade rör. Sen får det ju inte se för rörigt ut. ;D

Priset för rör har dock mindre betydelse, det är snarare arbetet och alla kopplingar, böjar mm som kostar. 22 mm förkromade rör ligger på ca 75 kr/m så för max 30-40 m som det blir frågan om här så är ju den kostnaden marginell.

Vilken dimension behövs för rören i ett tvårörs system med tre element varav ett mkt stort?

Dra 22 mm i stammarna och 15 mm till radiatorerna. Då klarar du dig garanterat, det kan räcka med 18 mm i stammarna, men varför chansa.
Skrivet av: Jocke
« skrivet: 10 december 2004, 10:21:29 »

Förstår inte riktigt tanken med kromat där det syns mest??
Jag hade nog kört vanliga kopparrör och målat i samma färg som väggarna.
Det är ju inget ovanligt med synliga rör i villor dom flesta gamla kåkar så är ju åtminstonde stigaren till övervåningens radiatorer synliga.
Jag tror du kommer ångra dig med kromat, det hör hemma i badrum.
Annars kan ju wirsbo sockelsystem vara en ide.
Skrivet av: Everest
« skrivet: 10 december 2004, 08:11:00 »

OK, tack för tipset, det måste väl gå att kombinera PEX där rören inte syns så mycket och förkromat där de syns mest?
Skrivet av: bono
« skrivet: 09 december 2004, 19:38:16 »

Jo då, jag tror också att skillnaden i materialkostnad mellan pex och metall kan vara rätt liten, men jag trodde att arbetskostnaden möjligen skulle kunna bli betydligt mindre med pex. Men sedan är det ju också utseendet, förstås...
Skrivet av: Everest
« skrivet: 08 december 2004, 19:33:50 »

Citera
Eftersom resonemangen här handlar så pass mycket om kostnaden  --  blir det inte billigare att dra nytt med pex-rör/slang än med metallrör? Är det någon nackdel med att använda pex?

Jo, det skall väl gå bra med PEX-rör från tex Wirsbo, dock inte så snyggt med synlig rördraging utsatt för ljus som det är fråga om här. Då blir det nog snyggast med förkromade rör. Sen får det ju inte se för rörigt ut. ;D

Priset för rör har dock mindre betydelse, det är snarare arbetet och alla kopplingar, böjar mm som kostar. 22 mm förkromade rör ligger på ca 75 kr/m så för max 30-40 m som det blir frågan om här så är ju den kostnaden marginell.

Vilken dimension behövs för rören i ett tvårörs system med tre element varav ett mkt stort?
Skrivet av: bono
« skrivet: 08 december 2004, 16:49:55 »

Eftersom resonemangen här handlar så pass mycket om kostnaden  --  blir det inte billigare att dra nytt med pex-rör/slang än med metallrör? Är det någon nackdel med att använda pex?
Skrivet av: Everest
« skrivet: 08 december 2004, 08:35:44 »

 
Citera
radiatorer håller ofta en evighet, så är dom rejäla kanske du kan behålla rubbet.
Det ger väl billigaste lösningen!?
Är det en "oöm" källare kan man väl gå i tak!? men ny koppar.

Helt rätt fast större delen är inte en oöm källare utan bottenvåningen i suterrängdelen med huvudingång, hall, gillestuga och sovrum så dragningen av rören blir förbi den öppna spisen, genom garderober från tak och ner till golvet upp igen osv. Hela nedervåningen kommer att se ut som en kemisk fabrik, men det kanske blir snyggt med förkromade rör. Men jag får väl framförallt satsa på bra komfort och hitta en bra kompromiss mellan utseende och kostnad. Hur jag än gör så kan jag i alla fall trösta mig med att det drar mindre energi med den nya lösningen med kortare rör i den uppvärmda delen än den gamla/nuvarande med långa rör i den oisolerade delen.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 december 2004, 17:47:00 »

radiatorer håller ofta en evighet, så är dom rejäla kanske du kan behålla rubbet.
Det ger väl billigaste lösningen!?
Är det en "oöm" källare kan man väl gå i tak!? men ny koppar.
Skrivet av: Everest
« skrivet: 07 december 2004, 14:27:41 »

Bottenplattan är oisolerad men nya rör i bottenplattan är ändå helt uteslutet av ekonomiska skäl det kommer att kosta runt 200 000 kr att bryta upp alla golv och bila upp betongen. Återstår då att dra nya rör längs väggar och tak ovanför de gamla en affär på kanske 50 000 kr. Drar jag däremot rören på ett smartare sätt så kan jag komma ner på runt 20 000 kr. Sen gäller det givetvis att inte kompromissa med komforten så lite mer rör blir det nog tex till den befintliga radiatorn på toaletten och till fönstret i sovrummet, det kostar bara några tusenlappar extra. Däremot så har jag testat ljudet från fläktkonvektorn. Jämfört med ljudet från kompressorn så är det som en knappt hörbar viskning jämfört med ett tigervrål. Givetvis så kommer jag också att se till så att det går att bygga vidare till tex garaget om ngn ev köpare av huset i framtiden är intresserad av det.



Skrivet av: Gagner
« skrivet: 07 december 2004, 11:31:14 »

Hi,

Vet du om det är isolerat under bottenplattan?
När jag la in värmegolv i källaren sa svensk byggtjänst "isolera nedåt, pga att kapillär sugning kan uppstå om du värmer neråt".
Dvs att fukt kryper upp i källarväggarna och vittrar sönder de.
Mitt hus är från -54, så någon isolering under bottenplattan har jag inte.

//Gagner
Skrivet av: admin
« skrivet: 07 december 2004, 03:52:24 »

Om du tänkt experimentera med okonventionella lösningar, se då till att du lämnar möjlighet för att ansuta ytterligare radiatorer om det visar sig önskvärt.

När det kommer till kritan är uppvärmning inte bara en kostnad - det är även komfort och användarvänlighet som måste/bör vägas in.

Att du kommer att ha kallt under fönster och dragigt från de bullriga fläktelementen samtidigt som du sitter med öppen dörr på den lilla toaletten kanske kan vara värt att reflektera över.

Du skall naturligtvis göra som du själv vill, men jag skulle ändå råda dig att titta på vad det skulle kosta att göra det ordentligt, du kan väl använda dina gamla radiatorer och anlägga ett nytt rörsystem av tvårörsmodell?
Skrivet av: Everest
« skrivet: 06 december 2004, 22:41:46 »

OK, då sätter jag radiatorn under fönstret i sovrummet. Får trösta mig med att jag har BRINE in på som lägst +8 (pumpen drog igång vid lunch idag och det är +6 ute - kanske inte helt relevant;D)

Räknar grovt med ca 15 - 20 000 om jag inte gör något själv och ca 10 - 12 000 om jag köper material och rörinstallation.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 december 2004, 22:03:41 »

Citera
Varför är detta inte önskvärt, blir det dragigt, ojämn temperatur, immiga fönster eller vad kan hända?
Allt detta om fönstren är dåliga, desutom djupfrysta blommor  ;)

Men treglas står emot rätt bra, så visst går det.
Visst kallras blir det nog (drag).
Man har du tilluft via springventiler i fönstren, då tycker jag du ska ha radiatorerna där. Då driver du på och blandar in den kalla luften. Den är ju tung och vill nedåt mot golvet.
Skrivet av: Everest
« skrivet: 06 december 2004, 21:59:52 »

Jo, rosten kommer ju utifrån, från den fuktiga betongen. Om sedan tillsätter syrerikt vatten så börjar det sedan rosta inifrån oxå.....
Detta lär vara en vanlig försäkringsskada men många har inte nog inte märkt något ännu inget eftersom vattnet under lång tid innesluts i betongen.

Citera
Dessutom måste du ha stor värmeförlust "nedåt"

Nä, elda för maskarna och mullvaderna vill man ju inte göra de skall man ju snarare frysa ut ;D

quote]Ang resten..  radiatorer under fönstren om möjligt.  Med treglas går det väl ändå men är inte önskvärt...
Citera

Varför är detta inte önskvärt, blir det dragigt, ojämn temperatur, immiga fönster eller vad kan hända?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 december 2004, 21:45:40 »

Inge kul!!
Rost utifrån antar jag??
Lika bra att få det fixat, även små läckor leder till påfyllning av färskvatten det är onödigt att belasta systemet med.
Dessutom måste du ha stor värmeförlust "nedåt"

Försäkring.. så funkar det tyvärr, men hade rören orakat skada då hade det ersatts, men naturligtvis med åldersavdrag för ytskikten  :o

Ang resten..  radiatorer under fönstren om möjligt.  Med treglas går det väl ändå men är inte önskvärt...
Pris utförande, ingen aning  :-[
Skrivet av: Everest
« skrivet: 06 december 2004, 21:37:09 »

Har råkat ut för ett otrevligt problem och skulle vara mkt tacksam för lite råd. Min nya Thermia D8 har just kört igång och det är ju positivt! Men det gick inte att ansluta vp till rörsystemet på undervåningen, rören var för rostiga med flera synliga hål. :'( Åtministone på de 1,5 m som bilades upp i betongplattan, sedan stoppade jag det hela för att få hjälp här. Rören är oisolerade stålrör av typ SMS326 (gröna stålrör DN 20, 3/4", Dy= 26,9mm, t=2,65 mm) lagda direkt i bottenplattan. Det är ett enrörssystem med 9 radiatorer som är ca 55 m långt varav ca 25 m genom ett oisolerat garage som jag inte har för avsikt att värma upp. Uppvärmd yta på nedervåningen är ca 80 m2 varav tvättstugan + fd pannrummet 15 m2 numera värms upp av en nyinstallerad fläktkonvektor Aermec UL26. (Värmen på övervåningen 110 m2 funkar bra ca 45 m enrör 9 radiatorer.) Bor i Västergötland i ett hyfsat välisolerat suterräng-hus med en tidigare elförbrukning för värme/VV på ca 20 000 kWh.

Så vad gör jag nu för att fixa detta någorlunda billigt och ändå kunna sova gott om nätterna?
Mitt försäkringsbolaget vägrar betala något förutom inspektionen eftersom ingen "plötslig och oväntad skada" skett och järnrören är avskrivna. Jag vill inte gärna koppla in värmen i det gamla systemet om vi nu lyckas hitta en frisk bit järnrör att koppla in det på. Sannolikheten att det är rostigt någon annanstans är ju minst sagt hög + att det knappast är speciellt energimässigt bra att köra runt vattnet i oisolerade järnrör i oisolerade utrymmen. Återstår alltså helt nya rör inne i huset (eller finns något annat alternativ?).

Tänkte lösa det genom att sätta in ytterligare en fläktkonvektor (mittemot den befintliga på andra sidan väggen- innebär minimal rördragning) som jag hoppas skall räcka till att värma upp gillestugan på 22 m2 och hall/trappa ca 16 m2 i en öppen planlösning som står i förbindelse med övervåningen. Hur stor fläktkonvektor behövs för detta?

Det finns också ett sovrum på 10 m2 och ett hobbyrum på 10 m2 med oftast stängda dörrar som skall värmas upp. Hit tänkte jag mig nya rör på ca 8 m mitt huset och sätta element på var sin sida om betongväggen emellan.

Sen finns det en liten toalett/dusch på 3,5 m2 som jag tänkte hålla dörren öppen till och där det finns elektrisk handdukstork på 75W. Där tänkte jag inte installera ngn värme alls utan avvakta denna vinter.

Dvs summa två fläktkonvektorer (varav en befintlig), två stora radiatorer och 8m rör på hela nedervåningen istället för den gamla lösningen.

Synpunkter på detta, har jag tänkt rätt? En nackdel är att med min snåla lösning för att spara rördragning så kommer radiatorerna inte att stå vid fönstren (treglas) då finns det ju risk för kallras! I sovrummet går det att lösa med ytterligare ca 6 m rör och några krökar, är det värt det? ( I resten av rummen finns bara källarfönster och i gillestugan med stora fönster borde väl fläktkonvektorn lösa problemet) Vad borde detta kosta totalt (dvs en fläktkonvektor + 10-12 m rör + installation av 2 befintliga radiatorer) på totalentreprenad alternativt om jag köper allt material och gör det mesta själv utom rörkopplingar?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!