Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: KB tank - Öppen diskussion  (läst 23065 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #105 skrivet: 30 december 2015, 12:39:02 »
du har 200 m2 *2,4 i takhöjd = 480m3 
med en halv luftomsättning har du 240m3 luft i timmen
har du räknat på toppeffekten vad ventilation drar i effekt vid DUT satt upp det linjärt .
-18 ute och 22° i klimatskalet .   släpper du värme till huset vid 13 +  är det ca 6719 timmarsom värmen är aktiv ,  det är ca 1000 timmar till som du Ã¥tervinner dryga 90%  upp till +18 grader .
vid 0 ute  är det  1,7kwh att Ã¥tervinna efter avdrag frÃ¥n verkningsgrad .
Du har hål beräknat efter ditt energiutag utgår jag ifrån ,
utan tvekan hade jag personligen lagt tid/energi på FTX aggregatet .
det underbara inomhusklimat man kan fÃ¥ med FTX  när det är rätt gjort är  tummenupp.

på din 6kw värmepump blir det ca 200watt i kyleffekt per° om växlarn kan hantera det ?
innan du exprimenterar är rådet att antingen skaffa körningarna på dina VVX eller mäta med climacheck .
tråkigt att lägga tid pengar om utrustningen inte kan ta emot eller om avkastningen blir för liten .
blir din snitt temp 0,57° högre med KB tanken hade jag valt FTX direkt .
cocacola
 
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #106 skrivet: 30 december 2015, 14:30:19 »
Absolut är det så. Hur mycket ökar din kb momentant av återvinningen? Dvs om vp går och du slår på eller av återvinningen hur mycket ändras kb in?
Kommer inte riktigt ihåg men har för mig 0.6 grader står säkert i min tråd om installationen av återvinningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #107 skrivet: 30 december 2015, 16:45:00 »
du har 200 m2 *2,4 i takhöjd = 480m3 
med en halv luftomsättning har du 240m3 luft i timmen
har du räknat på toppeffekten vad ventilation drar i effekt vid DUT satt upp det linjärt .
-18 ute och 22° i klimatskalet .   släpper du värme till huset vid 13 +  är det ca 6719 timmarsom värmen är aktiv ,  det är ca 1000 timmar till som du Ã¥tervinner dryga 90%  upp till +18 grader .
vid 0 ute  är det  1,7kwh att Ã¥tervinna efter avdrag frÃ¥n verkningsgrad .
Du har hål beräknat efter ditt energiutag utgår jag ifrån ,
utan tvekan hade jag personligen lagt tid/energi på FTX aggregatet .
det underbara inomhusklimat man kan fÃ¥ med FTX  när det är rätt gjort är  tummenupp.

på din 6kw värmepump blir det ca 200watt i kyleffekt per° om växlarn kan hantera det ?
innan du exprimenterar är rådet att antingen skaffa körningarna på dina VVX eller mäta med climacheck .
tråkigt att lägga tid pengar om utrustningen inte kan ta emot eller om avkastningen blir för liten .
blir din snitt temp 0,57° högre med KB tanken hade jag valt FTX direkt .
cocacola

Jag kommer fortfarande ha FTX då det redan finns på vinden och går inte ta därifrån utan att förstöra något. Sedan kommer jag ta batteri från 16kw poolvärmepumpar(har 4st) och sätta på inluft och avluft. Har också ett ventilationsbatteri på 75kw eller något sånt om verkningsgraden behöver ökas. Jag kommer använda mig av FTX aggregatets fläktar oavsett. Så blir inte det ena eller det andra. Däremot kan jag koppla bort återvinningen i FTX genom att aktivera sommarläge.

Vid -18 ute kommer inluften höjas ca 18 grader genom förvärmningen(minus effektförlust), det belastar enbart borrhålet. Ytterligare 22 grader kommer värmas av värmepumpen via golvvärmen. 1,7kw enligt din uträkning, dvs ca 340 Watt driveffekt på värmepumpen.

Om du tror att snitt kommer ökas med 0.57 grader förstår du inte alls iden. Säger det vänligt men bestämt :)

Angående tid och pengar så ser jag det som hobby, inte investering.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #108 skrivet: 30 december 2015, 17:20:24 »
läste snabbt igenom dina inlägg där du hänvisa till 0,57° vid någon körning .
Att du försöker höja KB tempen genom lagring av "högoktanig" energi är inte svårt att förstå ,

att koppla bort Ã¥tervinningen och kyla inkommande luft ..   
har svårt att se att en batterilösning blir effektivare en återvinningen med FTX ,
du får gärna presentera lite siffror när du är klar med dina ideer ,

Den tanklösning som krävs och hur man tar ut energin samt laddar den är avgörande för hur effektiv man kan få det
Det är något jag hållt på med mycket Putte 82 ,

Men det som fortfarande är avgörande är hur din värmepump reagerar i skarp drift .
att mäta där är att veta ,
cc

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #109 skrivet: 31 december 2015, 00:08:00 »
läste snabbt igenom dina inlägg där du hänvisa till 0,57° vid någon körning .
Att du försöker höja KB tempen genom lagring av "högoktanig" energi är inte svårt att förstå ,

att koppla bort Ã¥tervinningen och kyla inkommande luft ..   
har svårt att se att en batterilösning blir effektivare en återvinningen med FTX ,
du får gärna presentera lite siffror när du är klar med dina ideer ,

Den tanklösning som krävs och hur man tar ut energin samt laddar den är avgörande för hur effektiv man kan få det
Det är något jag hållt på med mycket Putte 82 ,

Men det som fortfarande är avgörande är hur din värmepump reagerar i skarp drift .
att mäta där är att veta ,
cc

0.57 var nog en mätning hur mycket högre kb-in var till vp med min 160 liters tank, utan laddning. Bara genom att blanda kb i tanken får den ökningen.

Kyla inkommande luft kommer den enbart göra när det finns kylbehov inne. När det är värmebehov inne och temperaturen ute är lägre än i borrhålet, kommer den värma inkommande luft. När det är värmebehov och utetemperaturen är högre än i borrhålet kommer cirkulationen till inluftsbatteriet vara avstängd.

Att förvärma inkommande luft och sedan kyla utgående luft tycker jag att jag redan presenterat siffror på, att det i de flesta fall bör vara effektivare än FTX. Men kan ta den en gång till(bra meditation för att se om jag tänker rätt)..

Jag har räknat på 0.35l/s per m2. Det blir visserligen inte riktigt en halv luftomsättning i timmen då vi har ganska högt i tak. Men det blir 252m3 i timmen. Enligt den formel jag har motsvarar det 89 Watt per grad. Minns inte vart jag fått den ifrån så ska kolla om den är relevant med fuktigheten.

Vid 0 grader utetemperatur och 22 inne blir tilluften nästan 20 grader vid FTX drift. 2 grader kallare än innetemperaturen. Detta motsvarar en kylning på 89*2=178 Watt. 178/5(cop)= ca 35 Watt.

Vid 0 grader utetemperatur går min vp ca 1/3. Temperaturen i borrhålet är ca 4-5 grader. Vid en drift på 30 minuter sjunker kb-in från 3.9 till 2.3 grader. Medeltemperaturen är 3.3. Detta är med tanken men utan någon annan laddning än från borrhålet. Nu slår vi på återvinning från avluften. Vi antar en momentan höjning av kb med 0.6 grader. Det skulle ge 3.75 medeltemperatur på körningen. Då har jag inte tagit hänsyn till att kb-ut kommer vara högre, vilket i sin tur betyder att även kb-in kommer vara högre men vi räknar in med det.

Efter 30 min stannar vp. Tanken är nu 2.9 grader istället för 2.3 utan avluftåtervinning. Nu fortsätter avluften ladda tanken. Vp står still 60 minuter. Temperaturen i tanken hinner bli ca 9 grader.

Vp startar igen. Nu kommer kb-ut vara 5.7. Dvs högre än den rådande temperaturen i borrhålet. Nu borde man egentligen återcirkulera direkt till tanken som jag från början tänkt bara kommer ske när jag har frikyla inne som är större än värmebehovet av poolen. Men vi räknar med att skicka ner det i borrhålet som vanligt. Det är som sagt den svåra biten att uppskatta hur mycket borrhålet kyler. Men höjningen verkar vara ca 0.5 grad per gradskillnad mot borrhålets starttemperatur(vilotemperatur). Om vi antar att sänkningen har detta förhållande.

Vi skickar ner 5.7 grader och borrhålets vilotemperatur är 3.9. Då får vi 5.7-3.9=1.8. 1.8/2(sänkningen per gradskillnad)=0.9. 5.7-0.9=4.8. De första 8 minuterna påverkar inte detta kb-in då det tar 8 minuter innan det gått en varv i slangen. Så de första 8 minuterna har vi samma kb-in som utan återladdning. Vi skickade ut 5.7 grader när vp startade och får nu, minut 8 tillbaka det minus kylningen som vi räknade blev 4.8. Det kommer nu öka i ca 4 minuter för att sedan börja sjunka igen. Nu sjunker det till vp stannar.

Resultatet blir att det är 3.6 grader i tanken istället för 2.3 utan återvinning. Det låter inte som så stor skillnad men vi började med 9 istället för 3.9. Resultatet blir en medeltemperatur på 5.4 istället för 3.3 med bara tanken eller 2.8 utan tank eller återvinning. Dvs 2.6 graders skillnad.

Med FTX hade vi en driveffekt på 35 Watt för att värma inluften. Vad får vi då utan FTX men det förvärmd inluft. Ute 0 grader, borrhålets vilotemperatur 4, medel när vp går 3.5 så vi antar 4, sedan en effektförlust på 1 grad. Dvs 3 grader efter förvärmningen. Det behövs då höjas 19 grader *89 Watt = 1691 Watt. 1681/5(cop)=338 Watt. Så skillnaden på FTX och förvärmning är 338-35=303 Watt.

Vi har ökat kb-in med 2.6 grader, 3% ökning av cop per grad ger då 7.8% ökning av cop. 7.8% av 6kW är ca 468 Watt. Alltså har minskat förbrukningen med 165 Watt vid 0 grader ute. Vid +5. Minskar effektåtgången att värma inluften med 89 watt(5*89/5(cop)). Jämfört med FTX som minskar med enbart 9 Watt(0.5*89/5(cop)). Så blir startemperaturen i tanken betydligt högre då vp står still längre.

Jag har dessutom inte tagit hänsyn till att kb-ut har en medel på +2.1 istället för -0.6 utan tank och återvinning. Vilket i sin tur borde betyda högre vilotemperatur i berget jämfört med FTX vilket givetvis påverkar resultatet positivt.

Skall göra en beräkning vid -15 även om det är få timmar här med den temperaturen. Men det får bli en annan dag..
« Senast ändrad: 31 december 2015, 00:10:27 av putte82 »
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #110 skrivet: 04 januari 2016, 22:39:42 »
Har gjort en ny mätning med en nytt intressant resultat. Denna gång har jag sänkt kb-pumpen till tanken så vi har samma delta +-0.1 på körning med eller utan tank.

Runt -6 ute. Gångtid ca 50%. En timme vila 68 minuter körning.

Med tanken blev den totala snittökningen:
0-68 minuter:  0.60.
30-68 minuter: 0.76
Sista 15:         0.78.
Sista minuten: 0.8.

Skillnaden ökar ju längre det går. Skulle vara intressant att se hur lång tid det tar innan temperaturen blir den samma med eller utan tank. Detta visar dock på att iden fungerar även vid 50% gångtid.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!