Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: KB tank - Öppen diskussion  (läst 23070 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #90 skrivet: 27 december 2015, 20:44:03 »
Varför skulle jag förstå det? Eftersom enheten du använder inte är en energienhet undrar man ju om du har koll på ämnet. Du kunde ju lika gärna skriva Wh och därmed eliminera alla frågetecken.

Jag har hängt på det här forumet runt tio år och det kommer då och då nya användare som inte har koll på begreppen, framför allt skillnaden mellan effekt och energi är inte självklar för alla.

Eftersom jag är ingenjör och gick i skolan när det var viktigt med begreppen och enheterna så stör det mig när man använder fel begrepp och enheter. Jag hoppas att du inte är ingenjör och inbillar mig att även yngre ingenjörer använder korrekta begrepp och enheter. Jag har överseende med "watt" i stället för "Watt", men att blanda ihop effekt och energi gör att man undrar vad det handlar om. Wh är väl dessutom knappast en speciellt vanlig enhet. kWh och Ws eller J är väl vanligare enheter.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #91 skrivet: 27 december 2015, 21:03:22 »
ska man göra en riktig utvärdering av det
Du hÃ¥ller pÃ¥ med Putte 82 är rÃ¥det  climacheck mätningar
För att verkligen kunna se vad skillnaden blir på förångningen
Med en snitt skillnad pÃ¥ 0,57k  pÃ¥ köldbäraren  gäller det att se
Om VVX påverkar förångningen
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #92 skrivet: 27 december 2015, 21:31:21 »
Du är rätt bra på det själv.
Från ett annat ämne (om du glömt)
Och som svar på när jag motsatte mig sådana kommentarer:Jag skulle kunna göra listan längre, men jag nöjer med det som du skrivit mot mig.

Ingen som informerat dig om att man får så som man ger.
Behandla andra så som du själv vill bli behandlad.
Osv.
Nä som Kocken sa, ta ner svansföringen och bli lite mer ödmjuk så blir stämningen bättre här igen.

Hade mitt enda intresse vara att nedvärdera hade jag bara skrivit "Det var det dummaste jag hört". och inget mer. Nu skrev jag varför jag ansåg det felaktigt och ville således tillföra trådens frågeställning. Precis som du citerade så skrev jag det då jag ansåg att det du skrev mot frågeställaren var dumt och felaktigt. Som jag skrev var inte min mening att vara elak även om jag kan erkänna att jag överreagerade. Jag hade innan läst flera gamla intressanta trådar som slutat i tjafs då trådskaparen blivit påhoppad. Sådant gör mig arg och jag såg liknande tendens i den tråden och ville "stå upp" får trådskaparen. Så olyckligtvis fick du ta smällen av andras påhopp i tidigare trådar. Ber om ursäkt för det.

Vet inte vad du uppfattar som hög svansföring. Kanske att jag bemöter kritik väldigt rakt på sak. Men tittar du lite noggrannare försöker jag bemöta sakfrågan och inte personen i sig. De gånger jag nämner personen i sig är oftast då de visar dålig respekt. Det kan vara genom att säga något som visar på att de uppenbart inte läst vad som tidigare skrivits. Jag kommenterar också i trådar där jag inte läst allt men då försöker jag påpeka det. Eller så kan det vara att de säger något generellt negativt utan förklaring. Jag tycker det också är respektlöst. Dvs att säga något negativt/nedvärderande utan en förklaring som kan bemötas. Tex hade jag till dig skrivit "Dummaste jag hört." och inget mer så hade varit ett typiskt exempel. Nu förklarade jag varför jag tycket det och gav dig chansen att bemöta min kritik.

Hoppa inte på eller nedvärdera mig eller någon annan så kommer inte jag bemöta det med samma mynt. Ge gärna saklig kritik så kommer jag bemöta det sakligt.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #93 skrivet: 27 december 2015, 22:02:26 »
Varför skulle jag förstå det? Eftersom enheten du använder inte är en energienhet undrar man ju om du har koll på ämnet. Du kunde ju lika gärna skriva Wh och därmed eliminera alla frågetecken.

Eftersom du själv sa att jag använde ordet watt när jag pratade om energi så förstod du uppenbarligen att det var just energi jag pratade om och inte effekt.

Tex skrev jag "Något jag tycker är intressant är att på 30 minuter har energiinnehållet i tanken bara sjunkit med ca 320 watt."

Jag tycker det är ganska uppenbart att det är energi jag pratar om och inte effekt.

Jag har hängt på det här forumet runt tio år och det kommer då och då nya användare som inte har koll på begreppen, framför allt skillnaden mellan effekt och energi är inte självklar för alla.

Eftersom jag är ingenjör och gick i skolan när det var viktigt med begreppen och enheterna så stör det mig när man använder fel begrepp och enheter.

En ödmjuk människa hade då haft överseende med att folk tar fel och varit glad att han själv vet vad som är rätt och fel. En inte så ödmjuk människa påpekar gärna när andra tar fel trots att han vet att det är vanligt.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #94 skrivet: 27 december 2015, 22:15:09 »
Jag tror att du träffade prexis rätt där. Du tyckte inte att det tillförde något eller var rent ut dumt. Som svar på det så kallade du mig dum och som ursäkt för att du kallade mig dum, så var det för att ge mig en knäpp på näsan.
Efter den öppningen så blir det en aning svårt att ta dig seriöst. Kan vara att jag läser dig fel efter det? ska försöka bättra mig.
Ang svansföringen så tycker jag att du har ett skrivsätt som försöker förminska andra. Men som sagt, det kan bero på sättet som du sa "hej" till mig.

Som någon annan skrev nyss (alltså du)
En ödmjuk människa hade då haft överseende med att folk tar fel och varit glad att han själv vet vad som är rätt och fel. En inte så ödmjuk människa påpekar gärna när andra tar fel trots att han vet att det är vanligt.

Jag vill lägga till:
Och på ett hövligt och ödmjukt sätt förklarar varför den andra anses ha fel. Tänk på att även om någon inte kan det du ser som helt uppenbart, så betyder det inte att den människan inte kan ge dig goda ideer ändå.

Nu tänker jag lämna detta bakom mig. Jag blir varken gladare eller smartare av det här.
Väl mött i framtida samtal med respekt och ödmjukhet för varandra.
« Senast ändrad: 27 december 2015, 22:22:05 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #95 skrivet: 27 december 2015, 22:46:46 »
Jag tror att du träffade prexis rätt där. Du tyckte inte att det tillförde något eller var rent ut dumt. Som svar på det så kallade du mig dum och som ursäkt för att du kallade mig dum, så var det för att ge mig en knäpp på näsan.
Efter den öppningen så blir det en aning svårt att ta dig seriöst. Kan vara att jag läser dig fel efter det? ska försöka bättra mig.
Ang svansföringen så tycker jag att du har ett skrivsätt som försöker förminska andra. Men som sagt, det kan bero på sättet som du sa "hej" till mig.

Som någon annan skrev nyss (alltså du)
En ödmjuk människa hade då haft överseende med att folk tar fel och varit glad att han själv vet vad som är rätt och fel. En inte så ödmjuk människa påpekar gärna när andra tar fel trots att han vet att det är vanligt.

Jag vill lägga till:
Och på ett hövligt och ödmjukt sätt förklarar varför den andra anses ha fel. Tänk på att även om någon inte kan det du ser som helt uppenbart, så betyder det inte att den människan inte kan ge dig goda ideer ändå.

Nu tänker jag lämna detta bakom mig. Jag blir varken gladare eller smartare av det här.
Väl mött i framtida samtal med respekt och ödmjukhet för varandra.
Bra skrivet. Jag tror absolut det var mitt sätt att "säga hej". Och som sagt det var mitt fel att låta andras "oödmjukhet" göra mig "oödmjuk" gentemot dig och jag ber om ursäkt för det. Väl mött.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #96 skrivet: 27 december 2015, 23:00:46 »
En ödmjuk människa hade då haft överseende med att folk tar fel och varit glad att han själv vet vad som är rätt och fel. En inte så ödmjuk människa påpekar gärna när andra tar fel trots att han vet att det är vanligt.

Ödmjukhet har ju knappast varit ditt kännetecken i någon av de två aktuella energiberäkningstrådarna, där jag blivit kallad avundsjuk surgubbe och även andra snästs av när de försökt påpeka skillnaden mellan "watt" och energi.

Det räcker ju med att kolla första sidan av denna tråd för att se ditt attitydproblem.

Om ingen påpekar och försöker upplysa om/rätta felaktigheter kommer ju den som inte vet skillnaden mellan effekt och energi aldrig att lära sig det heller.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #97 skrivet: 28 december 2015, 06:32:03 »
Jag slutade i alla fall läsa när jag såg att "energiinnehållet" sjunkit med 320 W.
För mig blev det obegripligt, och vilka tidsaspekter du hade rörande den effektangivelsen blir ju en ren gissning.
Kanske om jag följt med bättre i tråden innan, att jag hade kunnat dra bättre slutsatser, men som sagt, läser man ett enstaka inlägg där det står sådär så så tappar man tråden helt.
Det är väl ingen stor sak, men nog finns det fog att styra upp hur man definierar energi och effekt i en trÃ¥d som handlar om just det.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #98 skrivet: 29 december 2015, 13:17:27 »
Skriver om så det förhoppningsvis blir mer begripligt.

Något jag tycker är intressant är att på 30 minuter har energiinnehållet i tanken bara sjunkit med ca 0,32kWh. Dvs med en medeleffekt på 640 Watt.

Om jag räknar rätt så har jag 89 Watt per grad i min frånluft. Om jag istället för att köra min ftx, använder en FLM och laddar tanken. Är tanken 5 grader finns alltså ca 1,5kW att kunna tillgodose i tilluften, minus effektförlusten i batteriet. Är tanken 10 grader blir motsvarande siffra ca 1kW, osv.

Låt oss ta ett driftförhållande på 50% gångtid, 30 min körtid, 30 min vila, för att kunna använda oss av tidigare mätning. Tanken var 2.6 grader när vp stannade, ett värde jag tror dock kommer vara högre med FLM laddning men vi tar det. Under de 30 minuter vp vilar kommer tanken öka till ca 9 grader. Med 9 grader starttemperatur i tanken kommer kb-ut vara runt 6 grader istället för 1 grad utan FLM. Vilket påverkar kb-in till tanken. Hur mycket känns dock väldigt svårt att räkna på. Dels kommer det vara högre än bergets temperatur och istället kylas. Dels kommer bergets temperatur säkert berget närmast borrhålet få en annan temperatur vid samma "tid på året". Men..

Har jag en TLM(förvärmer inluften) och FLM istället för FTX. Kommer det vid en utetemperatur på -5, då jag har ca 50% drift, gå åt ca 1.5kW mer att värma tilluften än med FTX. 1.5kW värmeeffekt bör motsvara ca 350 Watt driveffekt för vp. Om cop ökas med 3% per ökad grad på kb, borde det motsvara ca 180 Watt per grad med min 6kW pump? Dvs knappt 2 graders ökning på kb-in skulle motsvara 350 Watt ökad förbrukning.

2 graders medelökning på årets samtliga gångtimmar(kallas det scop?) känns spontant, efter en del beräkning och uppskattning, inte alls orimligt. Men även laddning med FLM ger enbart en märkbar skillnad vid mindre än 100% gångtid. Så återigen bör en anläggning vara väl dimensionerad för att ta tillgodo denna ide.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #99 skrivet: 29 december 2015, 14:32:37 »
Hänger inte med på uträkningen även om den säkert är korrekt men ca 2 graders ökning av medel tempen med en Flm utan ytterligare tank är nog ganska rimligt om borran är klent dimensionerad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #100 skrivet: 29 december 2015, 17:27:29 »
Hänger inte med på uträkningen även om den säkert är korrekt men ca 2 graders ökning av medel tempen med en Flm utan ytterligare tank är nog ganska rimligt om borran är klent dimensionerad.

Flm är en bra lösning jämfört med att skicka luften till kråkorna men jag tror man kan nyttja det effektivare med en tank, framförallt i kombination med förvärmt tilluft. Jag antar att ökningen på 2 grader är jämfört med utan återvinning? Ökningen blir då pga uttaget ur borrhålet är mindre över tid sett, framförallt vid låg belastning då det även överladdas.

En stor skillnad med FLM utan tank är att det krävs stora mängder överskottsenergi för att öka temperaturen i borrhålet över bergets temperatur. Med en tank blir det helt annorlunda så temperaturer på 20 grader kommer man kunna ha vid låg belastning. Tex all vv produktion när det inte finns värmebehov bör kunna ske med 20 graders kb starttemperatur och med en lagom stor tank blir sänkningen inte många grader.

Jag glömde att räkna in ökningen på kb under tiden vp går. Fick det till en ökning på 0.06 grader per gradskillnad på kb och avluft. Dvs ca 1 grad vid 22 avluft och 4 grader kb. Låter det rimligt? Stämmer det så skulle det innebära att inte bara starttemperaturen skulle vara betydligt högre utan också sänkningen skulle bli betydligt långsammare, vilket tillsammans innebär flera graders högre snittkb.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #101 skrivet: 29 december 2015, 17:40:38 »
Flm är ju en enkel liten lösning tänkt att sälja till stora massorna så det går säkert bygga nått effektivare. Jag körde några år utan återvinning och har för mig tempen ligger ca 1.5 - 2 grader högre nu med återvinning och då är min borra inte underdimensionerad då hade det antagligen gett mera. Har för mig att tempen i borran går upp till max ca 10 grader på sommaren och att det låg på ca 5,5 tidigare men på sommaren går vp så lite så det spelar mindre roll. Har dock inte Flm utan Stibel Eltron återvinnings agg men det bör vara ungefär lika.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #102 skrivet: 29 december 2015, 18:02:25 »
Har du räknat på vad ett FTX aggregat ger i sparade KWH på årsbasis
dom 7853 timmar dÃ¥ det är 17° och lägre  gentemot att fylla en begränsad tank och tillverka den energin
med värmepumpen som du annars skulle ha återvunnit?

Utan climacheck mätningar av processen blir det mycket spekulationer .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #103 skrivet: 30 december 2015, 12:05:09 »
Har du räknat på vad ett FTX aggregat ger i sparade KWH på årsbasis
dom 7853 timmar dÃ¥ det är 17° och lägre  gentemot att fylla en begränsad tank och tillverka den energin
med värmepumpen som du annars skulle ha återvunnit?

Utan climacheck mätningar av processen blir det mycket spekulationer .
cocacola
Jag har inte gjort mätning mot gradtimmarna men med TLM+FLM förvärms inluften och blir rimligtvis aldrig kallare än -5, som exemplet ovan. Normalt sett upphör mitt värmebehov vid +13. Det är endast ca 24 dagar där medeltemperaturen är -5 eller kallare då ökningen av kb eventuellt inte motsvarar det ökade effektbehovet utan FTX. 293 dagar är mellan -4 och +13 där ökningen av cop borde vara minst 2 grader och merparten betydligt mer än 2 grader. Ökar kb momentant med 1 grad(någon med FLM som vet?) så har man ju redan där sparad 50% av den ökade driveffekten på vp. Så även när vp går 100%, vilket i mitt fall är få timmar, så är förlusten enbart runt 200 Watt driveffekt. Verkar jag tänka rätt i mitt resonemang?


Vid 0 har jag, utan återvinning, 1/3 gångtid. Ca 3-4 grader i starttemperatur i tanken. Med FLM återvinning till tanken, vid 30min gång 90 minuter vila, kommer startemperaturen vara ca 10 grader högre än stoptemperaturen. Stoptemperaturen kommer också vara högre, hur mycket är det som sagt dock svårt att räkna på. Det borde utan problem vara mer än 2 grader högre snittemperatur. Sedan ju mindre gångtid desto högre start och stop-temperatur kommer det vara..

Återvinningen till borrhålet upphör inte med detta system. Vid låg belastning kommer tanken hinna bli 20 grader, vilket verkar vara max min vp går på, så kommer det börja ladda borrhålet. När kylbehov inne uppstår, vilket är ganska stor del av året, blir återladdningseffekten mot borrhålet dubbelt så stort jämfört med enbart FLM. Detta då både inluftsbatteriet(TLM) och avluftsbatteriet(FLM) kommer ladda borrhålet. Nu kommer dock i mitt fall uppskattningsvis majoriteten av detta att gå till vp då den kommer värma poolen.

Man kan ju även koppla återvinningen parallellt med tanken och borrhålet. Dvs först kyls frånluften till tankens temperatur, sedan kyls den mot borrhålet. Tanken kommer ju alltid vara varmare än borrhålet så det kommer alltid finnas energi som även kan värma borrhålet. Då får man ju lika stor återvinning som att bara återvinna borrhålet. Däremot kommer en större mängd energi vp tillgodo.

Ju varmare det är ute desto mindre effekt återvinner FTX. Med FLM+tank blir ju kb högre ju högre utetemperatur(mindre gångtid på vp).
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #104 skrivet: 30 december 2015, 12:09:48 »
Flm är ju en enkel liten lösning tänkt att sälja till stora massorna så det går säkert bygga nått effektivare. Jag körde några år utan återvinning och har för mig tempen ligger ca 1.5 - 2 grader högre nu med återvinning och då är min borra inte underdimensionerad då hade det antagligen gett mera. Har för mig att tempen i borran går upp till max ca 10 grader på sommaren och att det låg på ca 5,5 tidigare men på sommaren går vp så lite så det spelar mindre roll. Har dock inte Flm utan Stibel Eltron återvinnings agg men det bör vara ungefär lika.

Absolut är det så. Hur mycket ökar din kb momentant av återvinningen? Dvs om vp går och du slår på eller av återvinningen hur mycket ändras kb in?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!