Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 5 Ã¥rs totalgaranti - Hur tolka?  (läst 1516 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TordV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
5 års totalgaranti - Hur tolka?
« skrivet: 21 december 2016, 14:56:43 »
Ni som är lite mer insatta i branschen.

Om man köper en Samsung värmepump inkl installation med villkoren "5 års totalgaranti av Samsung Essén Company".

Jag tolkar detta som att Samsung Essén Company står för alla fel som kan uppkomma med pumpen och installationen (som inte är p.g.a yttre påverkan eller handhavandefel) samt arbetskostnader relaterade till detta inom en 5 års period. Tolkar jag galet? (Det verkar vara så som Mitsubishis totalgaranti fungerar)

Eller är det egentligen ingen skillnad på benämningen garanti och totalgaranti? (en garanti som inte är "nerspecad" brukar ju redan täcka ursprungliga material och ursprungliga tillverkningsfel och arbetstiden för att åtgärda dessa)

Så varför använder sig då många ÅF av ordet totalgaranti när det gäller LLVP?
« Senast ändrad: 21 december 2016, 17:43:50 av TordV »

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 5 års totalgaranti av Samsung Essén Company - Hur tolka?
« Svar #1 skrivet: 21 december 2016, 15:44:52 »
Nja det finns väl alltid lite begränsningar i alla garantier. Om jag förstår det rätt så är inte din pump korrekt installerad från början och då gäller t.ex inte garantin bl.a vid en skada orsakad av en felaktig installation. Finns lite om detta i denna länk om du scrollar ned lite på sidan:
http://www.samsung.com/se/support/warranty/

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 5 års totalgaranti - Hur tolka?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2016, 18:28:58 »
Garantin omfattar alltså ev reservdelar och arbetet vid byte av dessa om det skulle uppstå något fel på pumparna och dess ingående delar under de första 5 åren efter installationen.
Men i ditt fall så är det väl installatören som har klantat sig och då får väl han / eller hans resp firma ta ansvar för detta och rätta till det hela, om inte annat så har väl firman kanske någon form av försäkring som täcker dylika fall av klantarbeten och om de inte har det så får de väl ersätta ur egen kassa.
   

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!