Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur varmt vatten utan elpatron klara er Lvvp? Dusch ej medräknat  (läst 644 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johnblund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Anslut 416-107 vvp 6+3Kw utan elpatron verkar går max upp till 39grader 5-6plus ute.
Vid 38 går ner till stapel2 ca.1.1kw enligt shelly mätkontakt vid nådd temp 39 ner till ca 980kw.
OBS sätter jag ner temp till 39 stannar den vid 38 väldigt länge samt 2 staplar som driftsläge det känns märkligt ?!? Vid ippnådd 39 och jag ställer ner till 39grader drar den en plupp samt 830w i driftsläge skall kolla om den sedan går upp till 39 igen efter avfrost etc...

Hur varmt vatten utan elpatron klara er Lvvp?
Dusch ej medräknat.
« Senast ändrad: 04 februari 2024, 14:27:12 av johnblund »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Numera finns det luftvattenvärmepumpar som klarar ge upp till 75 °C med bara kompressorn. Anslut är ju verkligen en lågprismodell men 45 °C trodde jag den skulle kunna nå om effekten räcker på kompressorn.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Runt 52 grader är det högsta i arbetstanken jag ser någon gång före utetemperaturerna (runt -8 till -10 ute) där elpatronen borde gå in, men jag har den avstängd. Min Luft/vatten är från 2009.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
PÃ¥ sommaren är 52 grader max, sen kommer elpatronen och stöttar sista. PÃ¥ vintern gÃ¥r det till 55 grader.  Hade installatör här som fastslog att pumpen blir för varm pÃ¥ sommaren och fÃ¥r stänga av kompressorn och elpatron gÃ¥r in.

Mitsubishi Ecodan från förra året.
« Senast ändrad: 02 februari 2024, 20:27:40 av Kritan »

Utloggad johnblund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Nice är det en anslut eller annat märke  ?

Utloggad johnblund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Jag trodde 52 rek. Visade sig vara vid kont.drift vara max 45 men utan el går min "bara" upp till 39grader5-7 plus ute...Drar då 959W i driftsläge.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nice är det en anslut eller annat märke  ?

Mitsubishi Ecodan, gick väl pÃ¥ 125 000kr ungefär.  Förväntade mig bättre.
« Senast ändrad: 06 februari 2024, 16:56:12 av Kritan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 719
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!