Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Taxeringsvärden och nyinstallerad värmepump  (läst 5955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad powerponken

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…ngermanland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Taxeringsvärden och nyinstallerad värmepump
« skrivet: 22 augusti 2006, 16:04:36 »
Hej allihopa,

Har nyligen installerat bergvärme(september ifjol) och det har funkat vääääldigt bra under vintern. Trots att det varit 22-23 minusgrader så har det inte blivit nån tillskottsenergi som måste tagits till. Nu till det mindre roliga. I våras kom taxeringsbeskedet på huset - där hade man upptaxerat huset med dryga 40000 kr!! Inga andra reparationer eller förbättringar har gjorts på detta hus. Detta hus står i en inlandskommun i Västernorrland där det inte skulle ske några höjningar just.....och där fastighetsmarknaden inte direkt brinner ;D

Nu till frågeställningen:

- Gör en installation av bergvärmeanläggning att taxeringsvärdet rusar iväg så fantastiskt? Är det fler som har samma erfarenheter eller har skattemyndigheten suttit med tärningen och sen multiplicerat med 10000 för att få fram sina upptaxeringar....


Något år tidigare hade skattemyndigheten höjt taxeringsvärdet med 50000 kr(!!!) och då var det inte ett smack gjort på huset sedan den föregående taxeringen. Då fick ju denna myndighet motivera sin absurda höjning och den var att det "kanske" var reparerat som gjorde att höjningen blivit denna. I slutändan blev höjningen 2000 kr.....ganska stor skillnad.....
Man får ju intrycket att denna myndighet nu återigen försöker att höja taxeringsvärdet med osannolik summa eftersom man fick mothugg förra gången. Den här gången kan man ju dock peka på att det monterats in en värmepump men är summan gångbar?


Mvh
Kalle
Tvåvånings timmerhus, ca 250 m2 bostadsyta, källarvåning ca 80 m2 uppvärmt till ca 10-12 grader, byggår 1919. Tidigare uppvärmning: Exonom oljepanna(installerad 1971) samt en elpanna som backup till oljepannan. Uppskattad oljeförbrukning/år: ca 5.5 m3
Nuvarande uppvärmning: Nibe Fighter 1215 10kW(installerad september 2005)

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Taxeringsvärden och nyinstallerad värmepump
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2006, 16:18:00 »
Brukar man inte uppge detta i fastighetsdeklarationen som görs med några års mellanrum ? Skattemyndigheten gör väl inga kontroller däremellan, så jag tror inte att din värmepump är orsaken till din höjning.

MVH/Gano


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Taxeringsvärden och nyinstallerad värmepump
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2006, 16:25:25 »
Det finns en omräkningsfaktor som är olika stor, beroende på var i Sverige Du bor, så det är väl den dom använt sig av. Den faktorn, har jag för mig, grundas på hur prisutvecklingen har varit inom en viss region. Västernorrland har varit en av de regioner där prisutvecklingen varit lägst i, men det har i viss mån ändrats uppåt. Så troligen har Du svaret där.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 22 augusti 2006, 16:30:37 av humlan57 »

Utloggad powerponken

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…ngermanland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Taxeringsvärden och nyinstallerad värmepump
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2006, 16:31:28 »
Brukar man inte uppge detta i fastighetsdeklarationen som görs med några års mellanrum ? Skattemyndigheten gör väl inga kontroller däremellan, så jag tror inte att din värmepump är orsaken till din höjning.





Jo förvisso uppger man såna saker i fastighetsdeklarationen MEN det är ju så att man ansöker om bidrag för installationen och tanken var att de möjligen har nån slags samkörning av register. I annat fall har de suttit med tärningen... fiR:

Mvh
Kalle
Tvåvånings timmerhus, ca 250 m2 bostadsyta, källarvåning ca 80 m2 uppvärmt till ca 10-12 grader, byggår 1919. Tidigare uppvärmning: Exonom oljepanna(installerad 1971) samt en elpanna som backup till oljepannan. Uppskattad oljeförbrukning/år: ca 5.5 m3
Nuvarande uppvärmning: Nibe Fighter 1215 10kW(installerad september 2005)

Utloggad powerponken

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…ngermanland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Taxeringsvärden och nyinstallerad värmepump
« Svar #4 skrivet: 22 augusti 2006, 16:38:03 »
Det finns en omräkningsfaktor som är olika stor, beroende på var i Sverige Du bor, så det är väl den dom använt sig av. Den faktorn, har jag för mig, grundas på hur prisutvecklingen har varit inom en viss region. Västernorrland har varit en av de regioner där prisutvecklingen varit lägst i, men det har i viss mån ändrats uppåt. Så troligen har Du svaret där.



Joo, så kan ju fallet vara - att det kryper uppåt med taxeringsvärdet kan jag inte säga så mycket om MEN jättekliv tycker jag verkar orimligt. Tittar man dock tillbaka på deras förra försök att höja värdet med 50000 kr så borde de ju bara kunnat peka på omräkningsfaktorn och bara säga att det blir ingen ändring. Det hör ju också till saken att de grannar som tillfrågades inte hade fått såna hiskeliga ökningar heller. Nu har ju inga grannar installerat pump så då är ju kanske förutsättningarna inte likadana längre men det går ju att fråga där igen och se vad de fått.

Mvh
Kalle
Tvåvånings timmerhus, ca 250 m2 bostadsyta, källarvåning ca 80 m2 uppvärmt till ca 10-12 grader, byggår 1919. Tidigare uppvärmning: Exonom oljepanna(installerad 1971) samt en elpanna som backup till oljepannan. Uppskattad oljeförbrukning/år: ca 5.5 m3
Nuvarande uppvärmning: Nibe Fighter 1215 10kW(installerad september 2005)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Taxeringsvärden och nyinstallerad värmepump
« Svar #5 skrivet: 22 augusti 2006, 16:45:56 »
Du kan ju trösta dig med, att nu när borgarna troligen vinner valet i höst, så kommer din fastighetsskatt att ändras till 2800 sek + en förhöjd reavinstskatt vid en försäljning. Fast å andra sidan verkar, Du som jag, vilja bo med ytrymme kring dig. Å borgarna har ju sagt, att väljer man att bo så, ja då får vara beredd att betala för det åxå. Så räkna med minskade reseavdrag å allmänt dyrare levnadsomkostnader, när dom tar bort utjämnningsbidrag å annat för landsbyggden. Så i slutänden kanske Du ändå blir en looser, i höstens val.....

mvh humlan.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Taxeringsvärden och nyinstallerad värmepump
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2006, 08:26:05 »
Undra om installatörerna inte måste rapportera in att dom har installerat nytt.
Vi fick vårt taxeringsvärde höjt med 120 000!! Man kan ju undra varför.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad powerponken

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…ngermanland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Taxeringsvärden och nyinstallerad värmepump
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2006, 15:01:25 »
Undra om installatörerna inte måste rapportera in att dom har installerat nytt.
Vi fick vårt taxeringsvärde höjt med 120 000!! Man kan ju undra varför.


Det anmäls ju till Boverket och andra kontor(Samhällsbyggnadskontoret för tillstånd mm) så att staten får ju reda på att man installerat bergvärmepump

120000!!!?? Har du ställt frågan till skattemyndigheten varför denna hiskeliga höjning blev av? Ingen annan tillbyggnad, reparation, strandtomt som skulle kunna påverka bedömningen? Jag vet om en person som fick taxeringsvärdet höjt med ca 77000 kr p.g.a det ansågs vara en sjötomt även fast det gick en väl trafikerad landsväg mellan hus och "stranden". Grannarna fick inte någon höjning just även fast deras förutsättningar var högst likartade.


I vilket fall som helst är det ju lite egendomligt att staten önskar att folk ska byta uppvärmning från fossila bränslen/direktverkande el till exempelvis bergvärme och uppmuntrar med diverse bidrag för att sedan straffa med högre taxeringsvärden....


Mvh
Kalle
Tvåvånings timmerhus, ca 250 m2 bostadsyta, källarvåning ca 80 m2 uppvärmt till ca 10-12 grader, byggår 1919. Tidigare uppvärmning: Exonom oljepanna(installerad 1971) samt en elpanna som backup till oljepannan. Uppskattad oljeförbrukning/år: ca 5.5 m3
Nuvarande uppvärmning: Nibe Fighter 1215 10kW(installerad september 2005)

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Taxeringsvärden och nyinstallerad värmepump
« Svar #8 skrivet: 23 augusti 2006, 15:08:58 »
Vet inte riktigt vad ni klagar på. Vårt taxeringsvärde har höjts i två steg från 625' til 903' till 1125'.

Och det har inget med vp eller några andra pluspoäng att göra. Låt oss hoppas att de ändrar på fastighetsskatten efter valet, oavsett vem som vinner.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Taxeringsvärden och nyinstallerad värmepump
« Svar #9 skrivet: 23 augusti 2006, 15:39:25 »
Vet inte riktigt vad ni klagar på. Vårt taxeringsvärde har höjts i två steg från 625' til 903' till 1125'.

Och det har inget med vp eller några andra pluspoäng att göra. Låt oss hoppas att de ändrar på fastighetsskatten efter valet, oavsett vem som vinner.

Ändringar lär det säkert bli, men skatten kommer Du/Vi att få betala ändå, på nåt sätt. 30 miljarder är inget man bara slopar.... Föresten, hos mig behövdes inget tillstånd eller annat klartecken från kommunen för L/V-pump, det kollade jag särskillt upp.

mvh humlan.

mvh humlan.
 

Utloggad powerponken

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…ngermanland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Taxeringsvärden och nyinstallerad värmepump
« Svar #10 skrivet: 23 augusti 2006, 15:44:47 »
Vet inte riktigt vad ni klagar på. Vårt taxeringsvärde har höjts i två steg från 625' til 903' till 1125'.

Och det har inget med vp eller några andra pluspoäng att göra. Låt oss hoppas att de ändrar på fastighetsskatten efter valet, oavsett vem som vinner.

Vet inte riktigt vad ni klagar på. Vårt taxeringsvärde har höjts i två steg från 625' til 903' till 1125'.

Och det har inget med vp eller några andra pluspoäng att göra. Låt oss hoppas att de ändrar på fastighetsskatten efter valet, oavsett vem som vinner.


OK, så du menar att du har fått en total höjning(hittills) på en halv miljon kr utan att ifrågasätta ifrån vilken trollerihatt skattemyndigheterna dragit de siffrorna? Eftersom du skriver att det inte har med VP eller andra pluspoäng att göra så antar jag att du inte har gjort några tillbyggnader/reparationer/"lyxifieringar". Lyxifieringar t.ex ger ju annars ofelbart höjningar i taxeringsvärdet.

Man kan läsa i lokaltidningen att det inte ska bli några avsevärda taxeringsvärdehöjningar i området är huset står och om då inte VP eller andra pluspoäng inte har någon betydelse så ter sig ju en höjning på 40000 än mer egendomlig....

Jaaa, den där skatten är ju en obegripligt korkad skatt som får helt sjuka konsekvenser för t.ex skärgårdsbor som bott i generationer på samma ställe men inte längre har råd att bo kvar p.g.a att det blivit inne att ha stuga där. Men det ska ju som sagt betalas.....oavsett vilken färg som sitter vid makten....


Mvh
Kalle
Tvåvånings timmerhus, ca 250 m2 bostadsyta, källarvåning ca 80 m2 uppvärmt till ca 10-12 grader, byggår 1919. Tidigare uppvärmning: Exonom oljepanna(installerad 1971) samt en elpanna som backup till oljepannan. Uppskattad oljeförbrukning/år: ca 5.5 m3
Nuvarande uppvärmning: Nibe Fighter 1215 10kW(installerad september 2005)

Utloggad powerponken

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…ngermanland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Taxeringsvärden och nyinstallerad värmepump
« Svar #11 skrivet: 23 augusti 2006, 15:52:36 »
Vet inte riktigt vad ni klagar på. Vårt taxeringsvärde har höjts i två steg från 625' til 903' till 1125'.

Och det har inget med vp eller några andra pluspoäng att göra. Låt oss hoppas att de ändrar på fastighetsskatten efter valet, oavsett vem som vinner.

Ändringar lär det säkert bli, men skatten kommer Du/Vi att få betala ändå, på nåt sätt. 30 miljarder är inget man bara slopar.... Föresten, hos mig behövdes inget tillstånd eller annat klartecken från kommunen för L/V-pump, det kollade jag särskillt upp.

mvh humlan.

mvh humlan.
 

Vad det gäller bergvärmepump så skulle det anmälas till kommunen var man tänkte sig borra och om jag inte minns fel fick man också fylla i någon blankett rörande vad för medium och hur mycket av det som fanns i pumpen.

Mvh
Kalle
Tvåvånings timmerhus, ca 250 m2 bostadsyta, källarvåning ca 80 m2 uppvärmt till ca 10-12 grader, byggår 1919. Tidigare uppvärmning: Exonom oljepanna(installerad 1971) samt en elpanna som backup till oljepannan. Uppskattad oljeförbrukning/år: ca 5.5 m3
Nuvarande uppvärmning: Nibe Fighter 1215 10kW(installerad september 2005)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Taxeringsvärden och nyinstallerad värmepump
« Svar #12 skrivet: 23 augusti 2006, 15:57:11 »
Vet inte riktigt vad ni klagar på. Vårt taxeringsvärde har höjts i två steg från 625' til 903' till 1125'.

Och det har inget med vp eller några andra pluspoäng att göra. Låt oss hoppas att de ändrar på fastighetsskatten efter valet, oavsett vem som vinner.

Ändringar lär det säkert bli, men skatten kommer Du/Vi att få betala ändå, på nåt sätt. 30 miljarder är inget man bara slopar.... Föresten, hos mig behövdes inget tillstånd eller annat klartecken från kommunen för L/V-pump, det kollade jag särskillt upp.

mvh humlan.

mvh humlan.
 

Vad det gäller bergvärmepump så skulle det anmälas till kommunen var man tänkte sig borra och om jag inte minns fel fick man också fylla i någon blankett rörande vad för medium och hur mycket av det som fanns i pumpen.

Mvh
Kalle

Så är det i Sundsvalls kommun åxå. Men när det gällde L/V pumpar fanns ingen info att hitta, bara för L/L pumpar. Så det var därför jag ringde å kollade...

mvh humlan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Taxeringsvärden och nyinstallerad värmepump
« Svar #13 skrivet: 23 augusti 2006, 16:28:25 »
När vi köpte huset '87 hade vi ett taxeringsvärde pÃ¥ 315'.  Nu senast gick det upp frÃ¥n 1960' till 2282'   fiR:

Vi har iofs byggt till garage och gjort ett rum av gamla carporten, och sist kom ju bergvärmen med också, men det blev bara en poäng extra över den gamla L/L om jag kommer ihåg rätt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Taxeringsvärden och nyinstallerad värmepump
« Svar #14 skrivet: 23 augusti 2006, 16:31:28 »
OK, så du menar att du har fått en total höjning(hittills) på en halv miljon kr utan att ifrågasätta ifrån vilken trollerihatt skattemyndigheterna dragit de siffrorna? Eftersom du skriver att det inte har med VP eller andra pluspoäng att göra så antar jag att du inte har gjort några tillbyggnader/reparationer/"lyxifieringar". Lyxifieringar t.ex ger ju annars ofelbart höjningar i taxeringsvärdet.
Mvh
Kalle

Ingen sjöutsikt har vi heller, men höjningen grundar sig rimligen på höjda marknadsvärden. Vilket iofs är bra, men ingenting man har glädje av innan den dag man eventuellt säljer kåken.
Men dÃ¥ kanske priserna har gÃ¥tt ner igen, och man har betalat in fastighetsskatt varje Ã¥r pÃ¥ en fiktiv värdering. Detta är en del av det orimliga i denna skatt.   >:(
Det är givetvis bättre att betala skatten då man faktiskt säljer. Samt gärna en årlig avgift till kommunen.
« Senast ändrad: 23 augusti 2006, 20:12:35 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!