Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av VVB och borrhÃ¥l  (läst 5126 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MÃ¥rten Nilsson

  • Gäst
MÃ¥rten Nilsson
SV: Dimensionering av VVB och borrhål
« Svar #15 skrivet: 10 november 2005, 08:38:16 »
Hoppas det funkar bra Mårten! Jag kanske ska tillägga att min kommentar färgas något av det faktum att jag skulle vara överlycklig om jag endast hade en förbrukning på 21.000...
Ja, jag hoppas det blir bra jag med. Är ju lite novis på det här med VP, men man lär sig ju - inte minst genom detta synnerligen eminenta forum! Det verkar ju inte alltid finnas entydiga - eller oomtvistliga - svar på allt, men man får ju i alla fall en ordentlig genomlysning samt värdefulla synpunkter och aspekter att väga in.

Utloggad El_Fontanero

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dimensionering av VVB och borrhål
« Svar #16 skrivet: 10 november 2005, 09:00:10 »
 :) personlige tycker jag att alla ska montera in en värmepump, av den enkla anledningen att det spara energi... Ã¥t hela landet.... speciellt nuförtiden dÃ¥
alla ska ha fler än en tv ,mer än en dator, mer ytterbelysning, mer tv-spel. m.m.
många bäckar små......

Christer ::)

Utloggad ebba03

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dimensionering av VVB och borrhål
« Svar #17 skrivet: 15 november 2005, 10:27:45 »
Hej!

Har villa pÃ¥ 146 kvm utan källare. Gör av med 25 000 kwh/Ã¥r.  Eftersom jag har ett redan borrat hÃ¥l sÃ¥ funderar jag att gÃ¥ över till bergvärme. När jag byggde 1978 sÃ¥ var det mycket diskussion om direktel sÃ¥ jag har värmeledningsrör för element nedlaggda i sula och trossbotten för kommande byte till vattenburet värme system

Jag har läst inläggen men inte på någon plats kan jag utläsa vad det skall vara för "kvalitet" på borrhålet vad gäller vattenföring.

När vi byggde det här huset utanför Karlskrona borrade vi för hushållsvatten till 149 m djup och fick väldigt lite tillrinning dvs mindre än 75 l/timma. Hålet lämnades och ett nytt borrades 40 m därifrån som gav bra med vatten.

Min fråga: Kan ett dylikt "torrhål" med liten genomströming användas? Avger berget tillräckligt med värme så att inte frysning sker i hålet?



Hälsningar

Ebba

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av VVB och borrhål
« Svar #18 skrivet: 15 november 2005, 10:46:36 »
Klart att du kan använda hålet.
Det finns flera på forumet som haft helt torra hål vid borrning. Dessa hål har vattenfyllts för hand med slang eller så har det så sakta runnit till efter några dagar/veckor men dom fungerar bra

Enda nackdelen med låg tillrinning som jag kan se är att det inte transporteras lika mycket värme till hålet från omgivande berg.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!