Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)  (läst 10556 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #15 skrivet: 30 december 2017, 17:39:42 »
En till bild
Min kommentar till dig kvarstår. Du har en extremt hög luftfuktighet det ser du på all frost som sitter på plåtarna. En metallplåt som bygger rimfrost bryr sig inte om vad det står på etiketten på maskinens framsida.

Utöver detta sÃ¥ har du mycket snö/is pÃ¥  maskinens vänstra sida som hindrar luftflödet genom växlaren.

Om du vill göra inlägg så är det ok men informera gärna också om att de mätningar som du gjorde på temperaturerna ut ur systemet visade på en effekt ut ur maskinen på över 5kW vid -15C.
Köldmedieläckaget har inte direkt heller bidragit till en bra funktion men det orsakades av installatören inte av tillverkaren.

Jag skulle vilja se en närbild på växlaren direkt efter avfrostning för att kunna bedömma hur pass väl maskinen smälter isen. De bilderna du har mailat mig ger inte en helhetsbild.
Fungerar värmekabeln ? Blir den varm ?

Mvh
Daikin

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #16 skrivet: 30 december 2017, 17:49:34 »
Visst är det Daikin samma höga kvalitet som ni på Daikin visar mot mig ,
Det är fel på allt utom pumpen, fel väderlek fel luftfukighet , fel på huset
Inte alls, jag har försökt att sätta mig in i detta problem baserat på din information och försökt hitta en konstruktiv lösning. Du har efter 2 år av problem lyckats först nu att ställa samman några bilder. När vi talades vid innan jul så föreslog jag att vi skulle ordna en loggning av din maskin och du accepterade det. Dock p.g.a. ledigheter har vi inte fått iväg någon att göra detta ännu. Nu vill du genom att skicka ett par bilder få mig till att byta ut en hel maskin som avger mer effekt än databoken visar.
Att göra inlägg publikt för att få igenom sin vilja och på så sätt utöva påtryckning fungerar inte, speciellt som vi kom överens om din loggning.
Du får göra en officiell reklamation till din installatör så får vi ta det därifrån. Maskinen skickas till oss för mätning och är det fel på den så går det på garantin, är det inte fel så täcks det inte.

Hur anser du att jag skall kunna fatta beslut om byte när effektberäkningen stämmer och bilderna jag ser visar på en kraftig isbildning som verkar vara orsakad av extern miljö ?

/D

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #17 skrivet: 30 december 2017, 18:31:48 »
Jag bedriver ingen påtryckning överhuvud taget , jag vill bara att du tar det hela på allvar
har påtalat flera gånger att pumpen inte funkar som den ska , och ni har ju fyllt på köldmedium och bytt styrkort , jag undrar bara mer vad som man kan göra , logga absolut


Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #18 skrivet: 30 december 2017, 20:24:27 »
Jag bedriver ingen påtryckning överhuvud taget , jag vill bara att du tar det hela på allvar
har påtalat flera gånger att pumpen inte funkar som den ska , och ni har ju fyllt på köldmedium och bytt styrkort , jag undrar bara mer vad som man kan göra , logga absolut
Var så säker att vi tar det på allvar.
Varför kretskortet byttes vet jag inre, kanske för att det antogs ? att något var fel ?
Att köldmediet hade läckt ut konstaterades av servicefirman som gjorde om kopplingarna och fyllde om maskinen. Vad jag förstod det var det din ursprungliga installatör som hade larvat.
Men att skicka fem sex bilder och skriva att nu får vi göra ngt åt detta och kräva utbyte är inte rätt sätt.

/D

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #19 skrivet: 30 december 2017, 21:52:20 »
Jag kan ju inte gör något är ingen kyltekniker ,vad mer kan vara fel ?
Pumpen ska ju fungera som tänkt , har 2st hemma i piteå en Mitsubishi Electric FH35 samt en gammal Panasonic e9 a , tycker jag har ganska koll på hur en pump ska funka , och pumpen i stugan Daikin funkar inte som den ska , kan väl ändå kräva den ska funka som utlovat , nu funkar inte powerfull läget samt fläkten går inte att styra manuellt överhuvudtaget , tycker det känns som 2 st fel
vad  detta beror pÃ¥ vet jag ej

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #20 skrivet: 30 december 2017, 23:11:46 »
Jag kan ju inte gör något är ingen kyltekniker ,vad mer kan vara fel ?
Pumpen ska ju fungera som tänkt , har 2st hemma i piteå en Mitsubishi Electric FH35 samt en gammal Panasonic e9 a , tycker jag har ganska koll på hur en pump ska funka , och pumpen i stugan Daikin funkar inte som den ska , kan väl ändå kräva den ska funka som utlovat , nu funkar inte powerfull läget samt fläkten går inte att styra manuellt överhuvudtaget , tycker det känns som 2 st fel
vad  detta beror pÃ¥ vet jag ej
Är den så påisad som den är hjälper inte powerfull då lågtrycket begränsar. Stäng av den och isa av den med varmvatten. Titta in framifrån genom gallret och se till att den är isfri även på insidan av växlaren. Starta om och prova om powerfull fungerar då.

/ D

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #21 skrivet: 30 december 2017, 23:20:31 »
Så har mina pumpar sett ut lite då och då genom åren vid speciell väderlek ! Förångaren har varit helt isfri men en massa is runtomkring. Då har jag gått
loss med Gardenaspruta och kokhett vatten. Fast det har bara rört sig om någon enstaka gång per vinter.

/ Niclas

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #22 skrivet: 31 december 2017, 09:24:55 »
Nu är den avisad med varmt vatten då får vi se , nu åkte jag från stugan igår , får se hur den ser ut då jag kommer dit nästa gång

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #23 skrivet: 31 december 2017, 13:56:07 »
Är benägen att hålla med Daikin här, när det gäller is och frost som fastnar på plåtarna.
Det finns så vitt jag vet ingen maskin som har någon fungerande avfrostning av plåtarna.
Ett tak är nog ingen dum ide om man bor så till att det ofta snöar mycket, och speciellt på en stuga där man inte kan hålla uppsikt på prylarna dagligen.
Fungerar inte regleringen, och den avfrostat titt som tätt känns det däremot inte som att allt är riktigt som det ska vara.
Att det inte gÃ¥r höja fläktläget kanske har med nÃ¥gon begränsning i mjukvaran att göra  dontknow
Finns det kyltekniska skäl så får man acceptera det, men är det någon utvecklare som anser att man inte bör köra med hög fläkthastighet om det är under en viss temp ute, eller om utblåstempen kommer under en viss nivå så tycker jag att man tänkt fel på utvecklingsavdelningen.
Sånt bör anläggningsägaren få bestämma så länge det inte skadar maskinen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #24 skrivet: 31 december 2017, 14:03:54 »
Nästa gång jag åker upp till stugan ska jag sätta dit ett värmepumpsskydd , då får vi se om det löser problemen
vi fÃ¥r hÃ¥lla tummarna  :)
Gott Nytt Ã…r

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #25 skrivet: 31 december 2017, 14:05:32 »
Jag rekommenderar inte värmepumpsskydd, bara tak.
Vad är det som säger att inte värmepumpsskyddet blir lika fullt med snö och is?
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/entretak/entretak-000934/#tab02
« Senast ändrad: 31 december 2017, 14:08:19 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #26 skrivet: 31 december 2017, 14:11:30 »
En sista fråga tips på ett bra värmepumpsskydd till Ururu Sarara R

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #27 skrivet: 31 december 2017, 14:12:24 »
Tackar Rickard  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #28 skrivet: 31 december 2017, 14:16:27 »
Det där är ju inte världens stadigaste tak, men så länge det inte rasar snö från hustaket och ned på det där, och om du försiktigt skottar av det om det blir riktigt mycket snö ovanpå så tror jag nog de håller rätt bra.
Ser ju inte sÃ¥ tokiga ut heller.  :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #29 skrivet: 31 december 2017, 15:32:16 »
Tyvärr kommer inte ett tak att hjälpa julleb med sina problem här, ett tak skyddar i huvudsak bara pumpens baksida men inte mkt alls på sidan av pumpen. Precis som E:9an nämnde tidigare här så inträffar detta vid enstaka tillfällen vid extrem väderlek dvs vid snöstorm eller kraftig snörök ofta kommande sidledes utmed marken och som går in och fastnar i sidogallret och som pumpen sedan inte lyckas avfrosta bort utan det fryser på mer och mer till isklumpar istället. Då får man ta fram vattenkannan med riktigt varmt vatten och bara vattna rent pumpen.
Skall man råda bot på detta problem så måste det till ett sidoskydd på pumpen isf, antingen med någon slags skiva nägra decimeter ifrån eller alt någon högre växt intill pumpsidan som t.ex någon thuja e.d som kan skydda för snö kommande från sidan.
Ett annat alternativ är att man klipper bort alla de horisontella plåtbitarna i sidogallret och behåller bara den vågräta plåtbiten i mitten av skyddsgallret på sidan av pumpen eller alt tar bort även denna, för då försvinner alla problem med detta helt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!