Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HPlarm 06  (läst 2018 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Radhusidyllen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Flytt Lgh till hus
HPlarm 06
« skrivet: 27 augusti 2016, 23:54:18 »
Hej är helt ny på det här med VV, bara bott i huset i tre år. Niben är installerad 2006 ungefär och utan service vad jag vet, så jag gjorde en i våras. Den funkar bra, men så fick jag ett HPlarm på den och jag kan inte riktigt lösa det. Så jag tänkte be om lite hjälp här.


F2010an larmar om HP06 och då upptäckte jag att driftläget står på auto, jag trodde den stod på sommar,som jag slår över till vinter under hösten. Jag vet inte om det har någon större betydelse.
Eftersom högtryckspressostaten har löst ut och det handlar någonting om tryck och värme så går jag bet.

och ja jag har luftat radiatorerna. :) :)

// Janne
NIBE Fighter 2010 & VVM 240 - ca 130m2 hus med delar från 3 sekel; 1800, 1900 & 2000- talet

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HPlarm 06
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2016, 10:57:37 »
Det kan bero på att det varit kallt ute (nattetid), värmepumpen har startat och gått, men du har haft så varmt inne att alla termostater varit stängda.
Då får värmepumpen inget flöde och den löser på Högtryck innan tempgivarna hinner reagera.
Kan också vara fel på cirkpumpen, eller plugg i filtret.
Inte ovanligt att cirkpumpen kärvar när det börjar bli dags att värma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Radhusidyllen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Flytt Lgh till hus
SV: HPlarm 06
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2016, 12:36:30 »
Tack för snabbt svar.

Hoppas inte på plugg, om jag förstår rätt, skit i filtret? Det gjordes på servicen, fast kan ju inte skada att kolla igen. Och då om jag fattar rätt sitter filtret på kallvattenanslutningen? Något speciellt att tänka på vid demontering?

Annars är det att starta om systemet, både på 2010an och 240an om jag förstod dig rätt?

// Janne
 
NIBE Fighter 2010 & VVM 240 - ca 130m2 hus med delar från 3 sekel; 1800, 1900 & 2000- talet

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HPlarm 06
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2016, 14:38:32 »
Kallvattenanslutningen?
Filtret sitter på cirkulationen för radiatorvattnet.

Det är inte helt otroligt att cirkpumpen kärvat, och då kommer den att lösa ut igen.
Man kan kolla om den snurrar genom att öppna muttern på motorns baksida, står den still kan man hjälpa den igång med en vanlig spårmejsel.
Jag brukar köra med skruvdragarn lite fram o tillbaks (strömmen bruten till värmepumpen) för att få bort rost/beläggningar som kan göra att pumphjulet går tungt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Radhusidyllen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Flytt Lgh till hus
SV: HPlarm 06
« Svar #4 skrivet: 11 september 2016, 23:33:15 »
Problemet löst!!!

Tack för tipsen och hjälpen.
Jag hittade felet, om man nu kan kalla det ett fel.
Det var ventilerna som sitter pÃ¥ rören för kylmediet(?) som var stängda. Jag skyller pÃ¥ ungarna >:(, sÃ¥ slipper jag misstänka att servicekillen glömde vrida pÃ¥ dem när han var klar med servicen.  tummenupp
NIBE Fighter 2010 & VVM 240 - ca 130m2 hus med delar från 3 sekel; 1800, 1900 & 2000- talet

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HPlarm 06
« Svar #5 skrivet: 12 september 2016, 07:03:10 »
Problemet löst!!!

Tack för tipsen och hjälpen.
Jag hittade felet, om man nu kan kalla det ett fel.
Det var ventilerna som sitter pÃ¥ rören för kylmediet(?) som var stängda. Jag skyller pÃ¥ ungarna >:(, sÃ¥ slipper jag misstänka att servicekillen glömde vrida pÃ¥ dem när han var klar med servicen.  tummenupp

Misstänker att det var ventilerna för vattnet som cirkulerar till utedelen?
Min gissning är att servicekillen stängde dessa då han rengjorde smutsfiltret som sitter på utgående ledning till värmepumpen och sen glömde vrida på dom.
DÃ¥ vet du i alla fall att ha troligen rengjort smutsfiltret i alla fall.  ;)

Sen kan det behöva luftas lite på grejerna, förhoppningsvis följer luften med in i pannan, som du luftar på säkerhetsventilen (52).
« Senast ändrad: 12 september 2016, 07:05:43 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Farmen

  • Gäst
Farmen
SV: HPlarm 06
« Svar #6 skrivet: 13 september 2016, 22:32:00 »
Men visst, det var ju skönt att lösa problemet innan driftkostnaderna hamnade på höst och vintersidan:-)
Precis cirkulation för ute sidan, jo han rengjorde filtrena. Han sa att de såg ok ut.

jo jag får springa ett varv till och lufta det hörs, fast det kan ju det vara värt.
Tack

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!