Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Övre elpatron i CTC  (läst 7124 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Övre elpatron i CTC
« skrivet: 28 oktober 2009, 13:13:56 »
Hej

Jag testade funktionen av elpatron i övre pannan i dag. Jag har normalt patronen bortkopplad, men nu när det var 48º  i övre pannan, satte jag patronen till 50º och 6kW. Efter nÃ¥gon minut gick patronen in med 1,5kW för att efter nÃ¥gra minuter öka till 3kW. När temperaturen i pannan stigit till 52º, gick patronen ner till 1,5kW och när temperaturen stigit till 53º kopplade den frÃ¥n.

Patronen garanterar alltså att det är minst så varmt i pannan, som man ställer in själv. Patronen startar vid det inställda värdet och värmer upp vattnet 3º och sedan kopplar den ur för att starta igen vid det inställda värdet.
Den kunde ju lika gärna koppla ur efter 1º och starta igen vid inställt värde, men det hade bara inneburit att den startat 3 gånger så ofta som om den värmer upp vattnet 3º.

Om patronen ska hålla ett inställt värde, spelar det ingen större roll om den värmer upp vattnet 0,5º eller 5º varje gång den går in, den kommer bara att gå in 10 gånger oftare om den ska värma 0,5º i stället för 5º. Det kommer att gå åt lika mycket energi i båda fallen, skillnaden i värmeförluster är försumbar. Så att den värmer upp vattnet 3º över inställda värdet är bara ett värde, som man ansett lämpligt.

//Ronnie
« Senast ändrad: 28 oktober 2009, 13:20:11 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Övre elpatron i CTC
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2009, 13:22:22 »
Haha, Okej, detta fick en egen tråd, kanske lika bra..
Visst är det som du säger o har testat, men det är ju inte när den slår av som är "problemet", det är ju att den går igång även fast pannan är över börvärdet o framtempen.

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Övre elpatron i CTC
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2009, 13:34:06 »
Hej,

Jag noterade en gång att ÖP gick in fast pannan var över både börvärde och framledningstemp. Vid detta tillfälle hade dock rumstemp fallit ordentligt (ca 17) pga öppen dörr. Förstår dock inte varför ÖP går in innan framledningstemp ökar. Kanske för att pannan ska klara efterföljande ökning av framledning. Styrningen verkar mycket komplex och jag förstår långt ifrån allt.

Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
SV: Övre elpatron i CTC
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2009, 15:12:11 »
Fortsätter på denna tråden i stället. Problemet är nog att har man låg framledningstemp (ca 30 grader) får man låg temp i nedre pannan (ca 37 - 44 grader) och då får man låg temp i övre pannan. Har man låg temp i övre pannan så skiter systemet i att använda värmepumpen utan kör elpatronen i stället för att hålla börvärdet. Det är åtminstånde min teori.
Det är möjligt att detta är ett ekonomiskt körsätt men det låter som ett feltänk.
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Övre elpatron i CTC
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2009, 15:22:31 »
Fortsätter på denna tråden i stället. Problemet är nog att har man låg framledningstemp (ca 30 grader) får man låg temp i nedre pannan (ca 37 - 44 grader) och då får man låg temp i övre pannan. Har man låg temp i övre pannan så skiter systemet i att använda värmepumpen utan kör elpatronen i stället för att hålla börvärdet. Det är åtminstånde min teori.
Det är möjligt att detta är ett ekonomiskt körsätt men det låter som ett feltänk.

Pumpen jobbar bara mot nedre pannan. Vad som händer eller vilken temperatur som råder i övre pannan, har pumpen "ingen aning om". Pumpen kör aldrig på grund av några förhållande i övre pannan, det är bara elpatronen som kan styra värmen i övre pannan. Är elpatronen bortkopplad är övre pannan utlämnad åt det varma vattnet i undre pannan, det är det enda som värmer övre pannan då.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Övre elpatron i CTC
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2009, 15:45:43 »
Haha, Okej, detta fick en egen tråd, kanske lika bra..
Visst är det som du säger o har testat, men det är ju inte när den slår av som är "problemet", det är ju att den går igång även fast pannan är över börvärdet o framtempen.

Det är ju över två år sedan jag hade elpatronen igång, men vad jag kommer ihåg så gick den inte in så länge tempen höll sig över börvärdet. Jag får väl koppla in den och sitta nere i pannrummet ett par timmar och se hur den uppför sig. Det kan ju bra att känna till att den jobbar från börvärdet och 3º upp i alla fall, vill man ha max 52º kan man ju sätta den på 49º då. Det var faktiskt en nyhet för mig, det här med 3º, jag har aldrig funderat över patronen sedan jag kopplade ur den.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Övre elpatron i CTC
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2009, 15:58:27 »
Det är riktigt. Har min ÖP börvärde satt på 47. ÖP startar på 47 eller möjligen när det slår över till 46 och kör till 50.


Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Övre elpatron i CTC
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2009, 20:47:08 »
Haha, Okej, detta fick en egen tråd, kanske lika bra..
Visst är det som du säger o har testat, men det är ju inte när den slår av som är "problemet", det är ju att den går igång även fast pannan är över börvärdet o framtempen.

Det är ju över två år sedan jag hade elpatronen igång, men vad jag kommer ihåg så gick den inte in så länge tempen höll sig över börvärdet. Jag får väl koppla in den och sitta nere i pannrummet ett par timmar och se hur den uppför sig. Det kan ju bra att känna till att den jobbar från börvärdet och 3º upp i alla fall, vill man ha max 52º kan man ju sätta den på 49º då. Det var faktiskt en nyhet för mig, det här med 3º, jag har aldrig funderat över patronen sedan jag kopplade ur den.

Jag vill ha 50º varmt vatten, och det blir typ 46-47º utan elpatron... Ifall jag kör med övre elpatron till, och 50º, kommer den att indirekt värma nedre pannan då? Isåfall kommer det minska driften på pumpen, och elpatronen kommer ju värma radiatorvattnet en massa vilket är skit... Eller är värmeläckaget neråt såpass litet att det kostar ganska lite att hålla 50º i övre pannan med elpatron?

Också en fråga om antal starter...
Jag har dockat min ecoel med en Thermia Elpanna, vilket ger 223+75 liter extra (vp värmer manteln på thermian, och kallvattnet går först igenom thermian) det verkar fungera bra, senaste dygnet har jag haft 15 starter. Utetemp ca: 0º på natten och +7 dagtid. 15 starter måste väl vara bra? Eller vad ska man sträva efter?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Övre elpatron i CTC
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2009, 21:01:17 »
15 starter är nog ganska normalt nu, jag har runt 20 starter. Antalet starter är inget som bekymrar mig, i varje fall inte så länge det inte rusar iväg. Starterna brukar alltid öka under vår och höst.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Övre elpatron i CTC
« Svar #9 skrivet: 28 oktober 2009, 21:07:30 »
15 starter är nog ganska normalt nu, jag har runt 20 starter. Antalet starter är inget som bekymrar mig, i varje fall inte så länge det inte rusar iväg. Starterna brukar alltid öka under vår och höst.

//Ronnie
Ok, men vad tror du om övre elpannan då? KOmmer den värma nedre en massa?, eller ska man höja vpmin som vi snacka om i den andra tråden?

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Övre elpatron i CTC
« Svar #10 skrivet: 28 oktober 2009, 21:13:28 »
15 starter är nog ganska normalt nu, jag har runt 20 starter. Antalet starter är inget som bekymrar mig, i varje fall inte så länge det inte rusar iväg. Starterna brukar alltid öka under vår och höst.

//Ronnie
Ok, men vad tror du om övre elpannan då? KOmmer den värma nedre en massa?, eller ska man höja vpmin som vi snacka om i den andra tråden?

hej.
elpatronen värmer till en viss del den nedre delen. är nog inte sÃ¥ mycket. men den övre delen kyls även om av den nedre delen om inte temperaturen  är sÃ¥ hög där.
vid 50 ºC går det nog hyffsat. det jag testat är att tempen i vpdelen stiger om elpannan är över 60 ºC.

//Pontus
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Övre elpatron i CTC
« Svar #11 skrivet: 28 oktober 2009, 22:36:55 »
Min panna hade i varje fall inte kylts mycket av den undre om jag satt elpatronen till 50º. Jag har elpatronen bortkopplad och har 52º i övre pannan efter en 55-graderskörning och vid den här tiden har jag strax över 40º på framledningen och nästan alltid uppåt 47º-48º grader i övre pannan.

Den värme som trots allt alltid läcker ut hamnar ju i alla fall inomhus, och det viktigaste är väl att ha inställningar som passar de behov man har.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Övre elpatron i CTC
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2009, 23:08:17 »
Min panna hade i varje fall inte kylts mycket av den undre om jag satt elpatronen till 50º. Jag har elpatronen bortkopplad och har 52º i övre pannan efter en 55-graderskörning och vid den här tiden har jag strax över 40º på framledningen och nästan alltid uppåt 47º-48º grader i övre pannan.

Den värme som trots allt alltid läcker ut hamnar ju i alla fall inomhus, och det viktigaste är väl att ha inställningar som passar de behov man har.

//Ronnie
Ok. det låter rätt så likt mitt, med 47-48 grader i övre... Men man är lite bortskämd med riktigt varmt vatten, efter alla år med elpanna.... Vad tror ni om ändringen i vpmin då? kostar det mer än att köra med elpatronen till 50 grader tro?

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
SV: Övre elpatron i CTC
« Svar #13 skrivet: 29 oktober 2009, 08:11:53 »
Satte börvördet till 47 grader igår ska ha det så i en månad nu och se hur mycket elförbrukningen blir (om varmvattnet räcker)
Såg även att elpatronen gick till när tempen kom ner till 46 grader såg däremot inte när den slutade.
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Övre elpatron i CTC
« Svar #14 skrivet: 29 oktober 2009, 09:11:11 »
När det gäller varmvatten som inte räcker till vid duschning, så är väl det bästa sättet att lära sig använda funktionen "Extra VV". Det går ju att ställa in, så att pumpen kör till 55º vid valda tider. Då får man ju hela undre pannan till 55º och övre till runt 50º, och räcker inte det kan elpatronen ställas att samtidigt gå till 80º, sen borde man väl kunna duscha. Sid 31 och framåt i manualen till EcoEl.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!