Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolering av kallvind  (läst 7574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Axi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Isolering av kallvind
« skrivet: 17 november 2010, 12:53:37 »
Som nybliven husägare är det mängder med saker att lära sig. Jag har ett enplans trähus byggt '70 med oinredd kallvind samt krypgrund. Nu har jag lyckats klura ut hur jag ska skydda krypgrunden från fukt och nu är det dags för vinden.

 Idag är det sÃ¥ att det är rätt dÃ¥ligt isolerat, ca 200mm gullfiber uppskattar jag det till pÃ¥ de mest välbevarade ställena. Förutom denna gullfibermatta sÃ¥ har föregÃ¥ende ägare även spikat pÃ¥ träskivor för att man ska kunna gÃ¥ däruppe samt förhindra att vinden slÃ¥r ned i isoleringen. Detta är väl helt ok, om man har det som ett fritidshus, men nu bor vi här permanent. Av det jag fÃ¥tt lära mig kommer konsekvensen är att all fukt som vi har i huset (inte sÃ¥ mycket förvisso, runt 50-55% RF enligt mätare) kommer vandra upp genom isoleringen och därmed kondensera mot insidan av dessa träskivor. Det är helt enkelt för tätt för att klara temperaturskillnaderna som uppstÃ¥r pÃ¥ vintern. Jag har planerat tilläggsisolera till vÃ¥ren när man kan stÃ¥ ute och skära till isoleringen och ta smällen med hög energiförbrukning detta första Ã¥r.

FrÃ¥gan är nu, bör jag ta bort träskivorna omgÃ¥ende för att lÃ¥sa isoleringen vädra ut? Det är gott om ventilation pÃ¥ vinden sÃ¥ jag hoppas att det mesta av fukten kommer vädras ut via takspalterna.  Visserligen hjälper träskivorna kanske lite för att hÃ¥lla värmen, men OM det bildas fukt där kommer isoleringsvärdet sjunka enormt. Jag har alltsÃ¥ inte nÃ¥gra indikationer ALLS pÃ¥ att där är fukt idag, men jag räknar kallt med att det bara är en tidsfrÃ¥ga innan nÃ¥got händer.

Tips? RÃ¥d? Erfarenheter?
1 plans 100m² Trähus fr 1970, 2 glasfönster, Franska fönster i vardagsrummet. Direktverkande el, öppen spis. 100mm M.ull i ytterväggarna + 13mm gips. Krypgrund. Takhöjd inne ca 2,5m.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av kallvind
« Svar #1 skrivet: 17 november 2010, 13:56:29 »
Det finns långa och intensiva trådar i detta ämne om du letar lite.
Grundläggande är att innomhusluften inte fÃ¥r komma upp till en kall vind. Finns inte diffusionsspärr (plast) i taket sÃ¥ bör man ha ett undertryck i bostaden. dvs mekanisk frÃ¥nluft.  Förr eldade man pÃ¥ ett eller annat sätt i husen, vilket skapade ett undertryck och skorstensstocken höll vinden nÃ¥got uppvärmd. Med VP finns inget undertryck och vinden är kallare. Om du dessutom tilläggsisolerar och ventilerar vinden blir den ännu kallare. Detta kan ge problem. Min erfarenhet är att stora vindar där du har stÃ¥höjd, dvs en relativt stor volym, KAN det fungera med en mÃ¥ttligt tilläggsisolerad och ventilerad vind trots avsaknad av diffusionsspärr. Är vinden mindre och lägre, dvs kryphöjd sÃ¥ kan du inte tilläggsisolera och ventilera den. Det kommer att ge fuktskador. Mina rÃ¥d och erfarenheter är följande:
1. Säkerställ att du har ett visst undertryck i huset med hjälp av mekanisk frånluft. Tex en badrumsfläkt som går konstant på lågfart.
2. Förhindra att luften tar sig upp på vinden genom att täta alla springor, genomföringar, lister, luckor etc.
3. Släng ut gullfibern och isolera med ett material med hygroskopiska egenskaper.
4. Placera en trådlös fuktgivare på vinden i närheten av takfoten.

Leta på nätet och bilda dig en egen uppfattning.
Tex http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/
http://www.sp.se
http://www.viivilla.se/experthjalpen/fukt-mogel/kallvind
http://fc.bygging.se
och
http://www.villaagarna.se
« Senast ändrad: 17 november 2010, 14:40:01 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Axi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Isolering av kallvind
« Svar #2 skrivet: 17 november 2010, 15:04:48 »
Tack för den fina samlingen av länkar, det är ganska intressant att se att så många kunniga människor faktiskt inte har en aning om vad man bör göra eftersom råden ändras konstant. Det är samma när det gäller krypgrunder (som jag läst på jättemycket om).

Du kanske har rätt i att jag inte bör isolera så mycket, med summa summarum så har jag i dagsläget väldigt lite isolering och jag tvivlar starkt på att jag har plastat innertak. Frågan är därför fortfarande om jag bör dra loss plattorna som håller fukten nere mot isoleringen och därmed släppa ut den mot undertaket på vinden (det där gjorde nästan ont att skriva ;-), eller om jag ska låta det vara som det är tills jag har möjlighet att se över hela konstruktionen i sommar (kanske med kutterspån då alltså).

Vi har 4 kanaler i vår murade skorsten, två av dem är vädringkanaler (köksfläkt och badrumsvent), de övriga två är kaminer, en liten i köket och en öppen spis i vardagsrummet. I dagsläget är den öppna spisen igenplastad p.g.a att den inte används eftersom draget blir så kraftigt att det blir direkt oekonomiskt att använda den (ingen värme + att alla radiatorer tänds pga drag från ventilerna).

Så, om jag vill använda kökskaminen så måste jag öppna fler ventiler (fönster) för att ge den den lufttillförsel den behöver för att inte få baksug.
Om jag sätter på köksfläkten får jag med baksug i den öppna spisen samt badrumsventilen.
Detta kombinerat är ett tecken på att tilluftsventilerna inte klarar av att släppa in den mängd luft som behövs.

Dock inbillar jag mig att ett konstant svagt drag (in) igenom väggventilerna är ett tecken på att skorstenen "drar" ut luft vilket borde indikera undertryck i huset.

Lite mer info där ja, men frågan kvarstår:

"om jag bör dra loss plattorna som håller fukten nere mot isoleringen och därmed släppa ut den mot undertaket på vinden"
1 plans 100m² Trähus fr 1970, 2 glasfönster, Franska fönster i vardagsrummet. Direktverkande el, öppen spis. 100mm M.ull i ytterväggarna + 13mm gips. Krypgrund. Takhöjd inne ca 2,5m.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Isolering av kallvind
« Svar #3 skrivet: 17 november 2010, 15:13:25 »
Jag skulle ta bort plattorna, om inte annat så för att konstatera om isoleringen är fuktig eller torr?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Isolering av kallvind
« Svar #4 skrivet: 17 november 2010, 15:42:13 »
Har du ingen diffusionsspärr så finns det två alternativ:
Antingen sätter du in sådan. Det kan dock vara väldigt svårt att få det tätt och bra utan att i princip riva alla innertak.
Alternativt så ersätter du gullfibern med nån form av hygroskopisk isolering, typ ekofiber.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Axi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Isolering av kallvind
« Svar #5 skrivet: 17 november 2010, 16:10:45 »
Jo, båda de två momenten tänkte jag utföra till våren. Jag känner inte det är läge nu när det regnar ute varje dag och dessutom måste man vara inne för att vara varm.

Det är bara perioden fram tills dess jag är lite orolig för. Jag är fullt medveten om att klimatet i huset ändras drastiskt just nu eftersom det går över från att vara sommarstuga, till permanentboende.
Jag har en kille som kommer och kikar på min öppna spis på Söndag, för att kunna installera en insats. Därefter har jag planerat att inte låta skorstenen svalna under resten av vintern. Jag är inte intresserad av att få fuktskador någonstans nämligen.

Då låter jag alltså plattorna ligga kvar och täcka isoleringen tills vidare med risk för att isoleringen blir fuktig. Det är trots allt den som ska bytas till våren så det är bättre om den tar skada än insidan av yttertaket.
1 plans 100m² Trähus fr 1970, 2 glasfönster, Franska fönster i vardagsrummet. Direktverkande el, öppen spis. 100mm M.ull i ytterväggarna + 13mm gips. Krypgrund. Takhöjd inne ca 2,5m.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Isolering av kallvind
« Svar #6 skrivet: 17 november 2010, 16:56:05 »
FrÃ¥gan är nu, bör jag ta bort träskivorna omgÃ¥ende för att lÃ¥sa isoleringen vädra ut? Det är gott om ventilation pÃ¥ vinden sÃ¥ jag hoppas att det mesta av fukten kommer vädras ut via takspalterna.  Visserligen hjälper träskivorna kanske lite för att hÃ¥lla värmen, men OM det bildas fukt där kommer isoleringsvärdet sjunka enormt. Jag har alltsÃ¥ inte nÃ¥gra indikationer ALLS pÃ¥ att där är fukt idag, men jag räknar kallt med att det bara är en tidsfrÃ¥ga innan nÃ¥got händer.

Tips? RÃ¥d? Erfarenheter?

Hej Axi!  Ja jag sticker väl fram hakan lite som vanligt här när det gäller kallvindsventilation pÃ¥ hus. ;) Eftersom det enligt din beskrivning här finns gott om ventilation av kallvinden via bl.a takfotsspalterna sÃ¥ behöver du inte oroa dig överhuvudtaget inför framtiden med det här huset. Har det inte uppstÃ¥tt nÃ¥got bekymmer tidigare sÃ¥ kommer det inte heller att bli nÃ¥gra bekymmer i framtiden, sÃ¥ jag tycker inte alls att du behöver ta bort träskivorna eller göra nÃ¥gra andra Ã¥tgärder heller utan i princip kan du glömma den här kallvinden och sova lugnt. Självklart är det inte fel att man tittar upp pÃ¥ kallvinden nÃ¥gon eller nÃ¥gra ggr under vinterhalvÃ¥ret för att göra en liten kontroll, och kontrollen gör man dÃ¥ i huvudsak med näsan (och ev med ögonen), luktar det friskt och fräscht pÃ¥ vinden sÃ¥ är den ocksÃ¥ alltid frisk och fräsch, och man känner direkt om det skulle lukta lite fuktigt eller unket isf och dÃ¥ har man alltid en för dÃ¥lig/liten kallvindsventilation nämligen. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 17 november 2010, 17:06:52 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Isolering av kallvind
« Svar #7 skrivet: 17 november 2010, 22:34:05 »
Så länge du inte har en golvbeläggning på vinden som är diffusionstät så kommer
eventuell fukt som söker sig upp genom vindsbjälklaget även i samma takt att gå igenom
träskivorna. Du behöver då inte oroa dig för vare sig träskivorna eller isoleringen.
Om det kommer fukt upp i vindsutrymmet så är det mot det kalla yttertaket som utfällning
av vattendroppar kommer att ske. Har du kanske en eller annan 3"-, eller 4"-spik som sticker
in på vinden så kommer daggen allra först på dessa. Oisolerade takluckor ut genom yttertaket
är andra sådana ytor som "skvallrar" tidigt.

Undertryck i bostadsutrymmena och en tät vindslucka bör stå högt på din lista.

Ta bort träskivor och byta ut isolering på vinden behöver nog inte stå på listan överhuvudtaget.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av kallvind
« Svar #8 skrivet: 17 november 2010, 23:54:56 »
Håller med Sobris om att skivorna på vinden inte är ett problem , de är diffusionsöppna. Och kommer du att elda i kaminen och/eller i en insats i öppna spisen, så tror jag inte du kommer att få några problem med vinden alls. Lycka till i nya huset!
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Isolering av kallvind
« Svar #9 skrivet: 18 november 2010, 07:39:01 »
Jaha, du har fått lite olika råd och detta belyser väl svårigheten med vindar och fukt.
Min erfarenhet är att fukt vandrar fortare genom isolering än träfiberskivor.
Träfiberskivorna är dessutom kalla så fukten kan mycket väl fällas ut på undersidan, eller i isoleringen.
Är de dessutom tjocka så syns inte detta som fuktgenomslag på en gång.

Men har du t ex spännpapptak i huset eller nÃ¥tt annat tätt (och helt) material som undertak sÃ¥ kan detta fungera som en hyfsad fuktspärr. Men det blir gärna glipor vid elgenomförningar och liknande.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Isolering av kallvind
« Svar #10 skrivet: 18 november 2010, 09:31:55 »


Hej

Då vi skulle isolera vinden i vårt betong hus, där även taket är papptäckta betong skivor....
hittade jag ca 15cm med glass ull som inte var helt 100% lagd.... inga spärrar, folie etc... låg lite ojämt...
delvis nertramppad, låg rätt på betongen.... men allt var snus torrt av vad jag såg....
Utrymmet är ventilerat, och håller i princip ute temp...., la in 90 graders plaströr i vent hållen för att inte ha
tvärdrag över cellulosan, men för att behålla ventilationen
Oavsett lite annorlunda i ditt fall... men jag blåste in 25cm med cellulosa fiber över ullen....
Fick besked av firman att det är OK, har gjorts förr.... bättre att behålla gammal torr ull och fylla på
med cellullosa... eventuell fukt avges av cellulosan...
Att ta bort gammal ull är lite av ett jobb.... så kanske du kan ta bort spånskivorna och tilläggsisolera med just
cellulosa fiber... som redan andra har nämnt...

Lycka till med huset

Robert

Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Axi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Isolering av kallvind
« Svar #11 skrivet: 18 november 2010, 09:41:30 »
Citera
Träfiberskivorna är dessutom kalla så fukten kan mycket väl fällas ut på undersidan, eller i isoleringen.
Är de dessutom tjocka så syns inte detta som fuktgenomslag på en gång.

Det är precis detta jag misstänker kommer att hända.
Jag är ju som sagt ganska intresserad av att se över isoleringen för att få ned energiförbrukningen, men som det framgår as de länkar som "2000" postade tidigare så är det inte 500mm isolering som verkar gälla längre utan snarare 400mm kutterspån?

Personligen så kan jag gå med på högre energiförbrukning framför fuktskador, men det är lite som pest eller kolera.. ^^

Sobris. tack för tipset om spiken. Jag ska kika extra på dessa.
Vindsluckan är faktiskt helt öppen, men den kommer från ett "förråd" som är endast åtkomligt från utsidan av huset och helt oisolerat, så det är samma klimat i det lilla förrådet som på vinden. Här finns även nedgång till krypgrund som dock är stängd. Jag har på känn att det är dumt att låta krypgrunden dra upp fukt till vinden?.

Jag är dock ganska säker på att öppningarna vid takfoten är igenspikade, eftersom jag har trä som täcker den undre delen av det överskjutande taket (på utsidan alltså). Igenspikat låter kanske lite illa, men det är ganska breda springor så ventilation är det gott om utan att för den delen skapa drag (jag har alltså inbyggda hängrännor).

Besiktningsmannen sa att vinden såg "oförskämt bra ut", men detta beror på att huset endast används som sommarstuga. Nu ändrar vi klimatet i huset och jag tänker vara uppmärksam på förändringarna som sker i huset. Till sommaren ska vi flytta lite väggar, och då även diffusionstäta ytterväggar samt tak (har fått en ganska klar bild om att detta nästan är ett måste när det gäller vinterboende.)

Tack så mycket allihopa för era råd och tips. Jag hoppas jag kan ge igen vid tillfälle. ^^
1 plans 100m² Trähus fr 1970, 2 glasfönster, Franska fönster i vardagsrummet. Direktverkande el, öppen spis. 100mm M.ull i ytterväggarna + 13mm gips. Krypgrund. Takhöjd inne ca 2,5m.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!