Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktläge Aermec???  (läst 1854 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
Fläktläge Aermec???
« skrivet: 20 juni 2006, 23:48:33 »
Hej!

Bläddrade idag igenom min instuktionsbok till min Aermec och ser då att fläktläge 3 som jag trott är högsta läge för värme egentligen är till för avfuktning.

Läge 1 är låg fart, Läge 2 är medelfart och Läge 3 är avfuktning.

Är det meningslöst att köra värme på läge tre, klarar den ändå inte värma den mängden luft när det blir kallt ute?

Tjänar man mer på att köra läge två och då kanske få längre gångtider mellan avfrostningarna?

En värmeundran i tider då man mest behöver AC.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Fläktläge Aermec???
« Svar #1 skrivet: 21 juni 2006, 00:39:37 »
(naturligtvis bör du kolla "the fine print" så att den inte TVINGAR på avfuktning i det läget! avfuktning innebär nog i princip 50% kyla-körning följt av 50% värme-körning om vart annat)

Det är (>nästan<) alltid lönsamt att köra bra flås på fläkten i innedelen.
Min filosofi runt det påståendet är flerfaldigt:

Bra flås kastar varmluften längre och bidrar till bättre jämnare spridning i huset(rummet, våningen, et.c), då blir det mindre "värmen stiger till taket och återförs till pumpen direkt syndromet".

Högre genomströmning genom kondensorn ökar värmeutbytet metall->luft pga mindre "spärr skikt" med bromsad luft precis intill metallen (se engelskans smidiga uttryck "laminar flow")

Ju svalare luft som passerar genom kondensorn desto effektivare utbyte kondensor -> luft (mer luft = mer utbyte = i snitt sett svalare luft över kondensorytan)

Ju mer värme du plockar ur gasen "inne" desto enklare borde gasen ha att plocka upp ny värme "ute".

* Det högre bullret gör en förbannad och därmed förbränns en handfull värdefulla irritationskalorier som bidrar till varmare innomhusklimat eller åtminstonne varmare känsla. Se även sparbilagan "gratisvärme", kapitlen "3-års trots-åldringar", "tonåringar, bränner en skogaholmslimpa om dagen" samt "aerobic istället för aermec" (* =ligger hårfint förbi gränslandet för vad som är vetenskap)

När är det inte lönsamt?
Pja, det finns garanterat en brytpunkt när inmatad effekt på innefläkten överstiger en ev. minimal vinst av ökat luftflöde, det är bara min förhoppning att alla tillverkare tagit hänsyn till ett sådant scenario när dom dimensionerat fläktdelen.

Skall inne-enheten värma stora öppna ytor är nog MAXflås säkert det allra mest lönsamma. Har du endast ett mindre rum, kanske ett garage, där du behöver mer punktvärme kan ev. lägre fläkthastighet ge bästa komforten och ekonomin.
Du vill helt enkelt inte värme hela garaget utan enbart där man ligger och suckar på golvet under en läckande servoskitstyrning till bilkräket.

Personligen är jag tveksam(jag gissar med andra ord) till att Aermec har någon som helst relation mellan innefläktfart i förhållandet till avfrostningscykler.

Och nu hoppas jag pÃ¥ nÃ¥gra visa ord frÃ¥n ett proffs Ã¥ssÃ¥.... själv sÃ¥ svarar jag med (sunt?) förnuft(?) som stöd.. äh.. kalla det för bra gissningar  Sc:,h
« Senast ändrad: 21 juni 2006, 01:02:48 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Fläktläge Aermec???
« Svar #2 skrivet: 22 juni 2006, 09:27:37 »
DF , vilken typ av Aermec har du? Att läge 3 skulle vara "DRY" funktion-nej. Om du kör "DRY" så går fläkten på "AUTO" automatiskt. I andra fall så är det den funktionen som du valt "COLD" eller "HEAT"

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Fläktläge Aermec???
« Svar #3 skrivet: 22 juni 2006, 20:10:59 »
Hej

På innedelen står det EWI 100H.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 786
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!