Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FörÃ¥ngningstemperatur Nibe 360F  (läst 4753 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Deao

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Förångningstemperatur Nibe 360F
« skrivet: 28 oktober 2015, 19:18:45 »
Hej !

Vad är normal förångningstemperatur i drift (Meny 5.0) Är det normalt att ligga på minus grader?
Har för tillfället -1.6grader, har aldrig riktigt tänkt på vad just detta värdet brukar vara, men pga dåligt med varmvatten idag kikade jag över värdena.
Nu gick iof pannan på höst/vår läge och det börjar bli lite kallare ute
Lite andra avlästa värden.
Framledning 26 grader (bör värde 30)
vv temp 26 grader
Avluftstemp 8.8 grader
frånluftstemp 26.5 grader
pannan går bara på kompressorn då jag kikat till den från och till nu under kvällen.

tacksam för svar.
/Andreas
 
« Senast ändrad: 28 oktober 2015, 21:37:56 av Deao »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Förångningstemperatur Nibe 360F
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2015, 21:36:53 »
Normal förångningstemperatur liksom avluftstemperatur varierar i huvudsak med vilken fläktinställning man valt och hur varmt det är i huset (frånluftstempen). Lågt luftflöde ger en lägre temperatur närmare noll grader medan ett högt luftflöde kan ge en temperatur kring +10 °C. -1,6 °C förångningstemp samtidigt med 8,8 grader avluftstemp låter däremot konstigt. Om det är så under lång tid tror jag det kan vara fel i värmepumpen, kanske köldmedia som delvis läckt ut. Nu börjar det bli för kallt för att den ska kunna gå i vår-/höstläge. Elpatronen behövs åtminstone om det blir kallare än ca +6 °C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Deao

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Förångningstemperatur Nibe 360F
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2015, 21:49:05 »
Hej, tack för svar.

I samma veva som jag skrev mitt inlägg satte jag pannan i vinterläge.
nu är förångningstemperaturen 2.9grader
framledningsvärdet 30,4grader (bör värde 30)
vv temp 52grader
Avluftstemp 7.2grader
frånluftstemp 27.4grader
pannan går på kompressor och stegIII elpatron nu.

Verkar detta mer normalt? och kan man tippa på de tidigare värdena hade att göra med att pannan gick i vår/höst läge och det är relativt kallt ute runt +5.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Förångningstemperatur Nibe 360F
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2015, 22:04:40 »
Hej!
Ja mÃ¥nga av de tidigare värdena visade att kompressorn ensam inte klarade hÃ¥lla upp temperaturen i pannan. Tycker dock att förÃ¥ngningstempen  och avluftstempen borde ligga lite närmare vandra ändÃ¥. Nu skiljer det 4,3 grader och det borde inte skilja mer än ca 2 grader. Bra att hÃ¥lla ett öga pÃ¥ detta. PÃ¥ min 310P ligger förÃ¥ngningstempen pÃ¥ 4 grader och avluftstempen pÃ¥ 2 grader nu när det blivit kallare ute och kompressorn gÃ¥r hela tiden (förutom mitt pÃ¥ dagen).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!