Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gammal installation behöver fixas...  (läst 1362 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skinnjoel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SE
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Gammal installation behöver fixas...
« skrivet: 23 januari 2016, 19:07:20 »
Hej.
Ny här på forumet, men följer slaviskt det mesta som händer här.
Så först tack alla för ett fantastiskt forum!
Nu till frågan. Jag har en mindre radhusfastighet med en gammal stendum ivt bergvärmepump kopplad till en ackumulator tank och styrs via fast kondensering och separat schuntstyrning värmepumpen är ombyggd med ny kompressor för några år sedan och därför vill jag helst behålla denna. Har ägt fastigheten i ganska många år men inte behövt sätta på eltillskottet mer än kanske tre gånger vilket är tur eftersom det sitter i serie med värmepumpen mot ackumulatortanken och det gör ju att värmepumpen slår av om jag kör elen varmare än vp... Men nu i kylan så la elpatronen av och behöver därför göra något. Funderar därför på någon form av lösning där jag kan få till flytande kondensering och tänkte att man kanske kan använda en vanlig elpanna och koppla så att steg 1 på den startar vp, men kanske startar den steg 2 alldeles för fort? Har ganska goda kunskaper i VVS så skulle kunna lösa detta själv så kostnaden för installation är minimal.
Har ni några andra idéer så mottages de tacksamt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gammal installation behöver fixas...
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2016, 23:27:24 »
Hur görs varmvattnet?
Är det i acktanken det med?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad skinnjoel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SE
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gammal installation behöver fixas...
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2016, 06:43:25 »
Det förvärvs i acktanken och toppvärms sedan i separat beredare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gammal installation behöver fixas...
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2016, 12:38:11 »
Jag funderar pÃ¥ hur mycket besparing det ger att fixa till nÃ¥n form av flytande kondensering.  Sc:,h
Det kan bli sÃ¥ att det du vinner med lägre framledningstemp kanske till viss del förloras pÃ¥ att värma varmvatten.  Sc:,h
Sen är frågan hur svårt det blir att elektriskt styra värmepumpen på ett annat sätt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad skinnjoel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SE
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gammal installation behöver fixas...
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2016, 16:37:34 »
Du kanske har rätt... Men problemet som är nu är att jag verkligen inte vill ha det som tidigare installation där vp stannar så fort eltillskottet går, dyrt med elpannedrift. Har inte orkat göra något åt det så länge allt fungerat då det varit några få dagar om året tillskottet behövt gå, men nu när det ändå gått sönder och varit väldigt kallt så vore det ju skönt med någon form av automatik. Ett annat alternativ skulle ju så klart vara en ny elpatron i "liten burk" samt en bivalent schunt och lite rördragning samt en termostat som startar "eltillskottsburken" vid en viss utetemperatur typ -10. Det kanske skulle vara lättare att få till, men inte alls lika snyggt som flytande kondensering via elpanna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gammal installation behöver fixas...
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2016, 18:35:41 »
Finns det ingen möjlighet att stoppa in en elpatron direkt i din acktank?
I så fall kan du försöka få till en bra skiktning i tanken så att det blir tillräckligt kallt i botten så att inte värmepumpen stannar när tillskottet slår till?
Sen beror det förstås på vilken framledningstemp som behövs när det blir kallt ute, men jag inbillar mig att det borde gå att få till en inställning där elpatron jobbar mot en lägre temp än värmepumpen så den inte orsakar att värmepumpen stannar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad skinnjoel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SE
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gammal installation behöver fixas...
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2016, 20:12:46 »
Det är en 14KW vp så är oerhört svårt att få till ett delta T som är acceptabelt utan att få omrörning i tanken, i så fall måste jag nog gå upp till 42mm mellan tank och vp. Fast det kanske skulle bli enklast och bäst?
Fast det största problemet är att vp räcker till rent effektmässigt (vp stannar några gånger per dygn) men framledningstempen behöver höjas de allra kallaste dagarna.
Ursäkta om det låter som att jag är negativ, men jag håller på att fundera huvudet fyrkantigt... Ju mer "special" ju svårare att få till så klart, så egentligen vore det ju klar enklast och bäst att byta vp men känns ju som ekonomiskt vansinne. Tänkte då att det borde finnas någon form av begagnad elpanna som kan hantera en dum gammal värmepump kanske typ en ivt 290aw eller liknande alt en specialare där epannan endast agerar reglerdator och signalen för första elpatronen startar vp för att sedan kanske koppla bort steg 2 och slå på typ 3KW i steg tre på elpannan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gammal installation behöver fixas...
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2016, 21:59:55 »
Det beror på vad du har för en IVT värmepump?
Den äldsta manualen jag har är för modell Greenline 1997, den har flera olika sätt att styras.
Antingen en tankgivare (för fast kondensering) eller ute/rumsgivare.
Den kan då även styra tillskott, om det är en sån du har behöver du ingen extra styr, allt finns inbyggt.
Du behöver möjligen komplettera grejerna med fler tempgivare?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!