Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpsforum VS Facebook  (läst 5987 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpsforum VS Facebook
« Svar #30 skrivet: 17 juli 2019, 08:00:14 »
Jorden absorberar ca 200 miljoner TWh solenergi av de ca 1,5 miljarder TWh som träffar jorden och dess atmosfär varje år. Dessa 200 miljoner TWh strålar ut i rymden igen under dygnets mörka timmar.
Tror du verkligen att människans användning av totalt drygt 100 000 TWh per år bidrar på något mätbart vis till att värma jorden?

Av jordens totala yta används 1% av människor. Av den procenten är det en väldigt liten bråkdel som täcks av byggnader eller vägar.

Om temperaturen långsamt stiger så råder ju inte jämvikt när det gäller de 200 miljoner Twh som absorberas och sedan strålar ut. Hur många 100 000 TWh som krävs för att skapa den stegring som vi ser i temperatur är inte jag mannen att svara på, men om vi leker med tanken att vi tar vara på solenergi, vindkraft och sedan värmer oss och våra byggnader under natten när värmen EGENTLIGEN skall stråla ut så borde det skapa en obalans. Hur stor den är i förhållande till de förändringar vi ser i atmosfärens olika gaser och partiklar har jag ingen aning om. Verkar som att även forskarna har svårt att komma till konsensus i denna fråga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Värmepumpsforum VS Facebook
« Svar #31 skrivet: 17 juli 2019, 13:23:47 »
Det är enkelt att göra en grov uppskattning av Rickards undran. Om vi begränsar oss till Sverige så har vi ungefär 3 miljoner bostäder som vi kan anta drar i snitt 20000 kWh/år. För att ta med kontor, verkstäder och offentliga byggnader kan vi multiplicera med 2. Det blir 12*1010 kWh/år.

Solinstrålningen i Sverige är ungefär 1000 kWh/(m2*år). För Sverige totalt blir det 440 000 km2 * 106 m2/km2 * 1000 kWh/(m2*år) = 4,4 * 1014 kWh/år.

Lokaluppvärmningen är således ungefär 3*10-4 av solinstrålningen.

Om värmestrålningens effekt betecknas P gäller att P = k*T4. Derivering ger att dP/P = 4*dT/T eller dT=T/4 *dP/P.

Då dP/P är 3*10-4 och T är ungefär 280 K blir dT = 0,022. Lokaluppvärmningen motsvarar alltså en temperaturhöjning på ungefär 2 hundradels grader.

Jag kommer ihÃ¥g att för ett antal Ã¥r sedan var det en professor i UmeÃ¥ som hävdade att det var mänskliga värmegenererande aktiviteter som lÃ¥g bakom uppvärmningen och inte utsläppen av växthusgaser. Jag har för mig att det var en liten diskussion här pÃ¥ forumet om det men det var rätt länge sedan. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepumpsforum VS Facebook
« Svar #32 skrivet: 17 juli 2019, 15:02:55 »
Du utgår ifrån att jordens yttemperatur skulle vara 0K om inte solen fanns?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpsforum VS Facebook
« Svar #33 skrivet: 17 juli 2019, 15:24:22 »
0.022 grader är nog mer än vi i Sverige kan minska temperaturstegringen med även om vi blir helt fossilfria.
Och det är väl egentligen det jag vänder mig emot, spelar liksom ingen roll vad vi gör i Sverige för att slopa de sista 5-10% av vår energiförbrukning som kommer från fossila källor. Jag ser inga skäl att skatta ihjäl landsbygden för att vi skall dra ned ännu mer på fossilt, med resultat att allt mer matproduktion flyttar till länder som fullständigt skiter i CO2, djurens välbefinnande och använder antibiotika i sin produktion slentrianmässigt.

Ibland behöver man tänka lite längre än näsan räcker för att det skall bli vettiga beslut.

Behöver staten ha in mer skatt bör det göras solidariskt, och inte bara plockas ut på CO2-utsläpp som drabbar glesbygd, jordbruk och skogsbruk otillbörligt hårt.
Bättre dÃ¥ att all som är skrivna pÃ¥ en adress där det finns tillgÃ¥ng till effektiv lokaltrafik fÃ¥r skatta oerhört mycket om de äger en bil.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Värmepumpsforum VS Facebook
« Svar #34 skrivet: 17 juli 2019, 15:53:38 »
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stefan%E2%80%93Boltzmanns_lag används för att beräkna värmestrålningen från en svartkropp i vacuum.

Jordens medeltemperatur skulle enligt Stefan-Boltzmanns lag vara -18 grader. Men den är +15 grader. En differens på 33 grader.

Det orsakas uppenbarligen av att vi är omgivna av en atmosfär.
Sen går meningarna isär. Atmosfären fungerar inte som ett växthus. Stefan Boltzmanns lag gäller bara i vacuum.
Det finns andra teorier. T ex http://www.climateprediction.eu/cc/Main/Entries/2012/4/6_Atmospheric_Thermal_Effect_vs_Greenhouse_Effect.html

Att det skulle vara CO2 som styr? Nja. Venus och Mars har båda runt 95% CO2 i atmosfären (inga växter och djur som kunnat omvandla den till fossila bränslen och kalksten). Yttemperaturen på Venus är +462C och på Mars -48 C.

Kanske är det snarare tryckgradienten som styr vilken temperatur man får?

Rickard, politiker utövar och motiverar sitt maktinnehav genom att lagstifta och beskatta invånarna, oavsett partifärg.
Vilken eventuell nytta det blir är ofta tveksamt. Flygskatt t ex är bara ett sätt att bestraffa medborgarna utan någon som helt påvisbar nytta.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Värmepumpsforum VS Facebook
« Svar #35 skrivet: 17 juli 2019, 16:38:37 »
Och det är väl egentligen det jag vänder mig emot, spelar liksom ingen roll vad vi gör i Sverige för att slopa de sista 5-10% av vår energiförbrukning som kommer från fossila källor.

Håller med om det men det finns en faktor till som jag tycker är viktig. Vore det inte skönt om världsekonomin inte var så beroende av oljeproducerande länder som Ryssland, Saudiarabien med flera.

Nu används ungefär 30% av all utvunnen olja till annat än bränsle som tillverkning av plaster och kemikalier, så helt fossiloberoende lär det bli svårt att bli.

Du utgår ifrån att jordens yttemperatur skulle vara 0K om inte solen fanns?
Nej, jag har bara beräknat vilken temperaturhöjning från den ungefärliga årsmedeltemperaturen i Sverige som skulle krävas för att värmeutstrålningen skulle öka med ett belopp motsvarande min gissning av värmen från alla byggnader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Värmepumpsforum VS Facebook
« Svar #36 skrivet: 17 juli 2019, 16:52:59 »
Stefan Boltzmanns lag gäller bara i vacuum.

Stefan Boltzmanns lag gäller alltid men är den värmestrÃ¥lande kroppen omgiven av nÃ¥gon gas som absorberar värmestrÃ¥lningen kommer naturligtvis en del av den av gasen absorberade strÃ¥lningen att emitteras tillbaka till den värmestrÃ¥lande kroppen. 

Citera
Att det skulle vara CO2 som styr? Nja. Venus och Mars har båda runt 95% CO2 i atmosfären (inga växter och djur som kunnat omvandla den till fossila bränslen och kalksten). Yttemperaturen på Venus är +462C och på Mars -48 C.

Det som är viktigare än procenthalten koldioxid är att atmosfärtrycket vid Venus yta är 92 bar och vid Mars yta 6 millibar. Det är en skillnad med en faktor 15000. Sen är Mars dubbelt så långt från solen och får alltså bara 1/4 av solinstrålningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Värmepumpsforum VS Facebook
« Svar #37 skrivet: 17 juli 2019, 19:51:07 »
en liten undring, ..hur mycket energi skapas/lagras i jordens egen kärna?  är den opÃ¥verkbar/försumbar i detta sammanhang (jordens temperatur, i berget, i atmosfären, eller kanske mera relevant pÃ¥ dess yta)?
FrÃ¥gan är väl ändÃ¥ relevant i värmepumpsforumet, värmepumparna tar ju(lÃ¥nar) sin energi frÃ¥n berg  eller luft....
« Senast ändrad: 17 juli 2019, 20:24:50 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpsforum VS Facebook
« Svar #38 skrivet: 18 juli 2019, 07:48:49 »
Inget svar på din fråga, men jag skall erkänna att jag nog läst på rätt dåligt, så jag är ingen kunnig oppnonent mot den som påstår att vi har ett fönster på 10 år "där vi kan rädda planeten".
Hela min ergumentation går ut på några enkla fakta (som jag ser det).
1. "Vi" kommer inte frivilligt att lämna någon lättåtkomlig olja eller gas kvar i marken.
2. Även om vi är några länder som kommer att minska våra CO2-utsläpp så kommer de folkrika länderna att i allt större takt öka sina CO2-utsläpp.
3. Många gånger är de lätt-tillgängliga alternativen biomassa, och jag tror inte på att skövla skog som en lösning för att minska mängden CO2 i atmosfären, tvärt om.

Jag är däremot relativt trygg i min uppfattning att vi kommer att lösa eventuella klimatkriser med innovation, produktion och implementering av tekniska lösningar som kompenserar för de utsläpp som finns, i min värld finns helt enkelt ingen annan framkomlig väg.

Jag är dessutom sunt skeptiskt till de fakta som stödjer planetens närstående död, visst, 97% av forskarna må vara överens, det var dom säkert i Hitlers Tyskland också, och 100% av flugorna är nog överens, det gör mig varken till rasbiolog, eller någon som äter skit bara för att det finns majoriteter som gör det.
I vissa nationer är en stor majoritet av folket religiösa, inte heller det gör att jag är religiös.
Jag är övertygad om att CO2-halten stiger.
Jag ser signaler på att temperaturen på planeten ökar.
Jag är inte tvärsäker på att det är CO2 som orsakar hela ökningen av temperaturen, jag är dessutom tveksam att CO2-halten står för den större delen av temperaturökningen.
Det finns som jag ser det goda argument för att min ståndpunkt är korrekt.

Men, ÄR den inte det så måste vi ju försöka hitta sätt att skörda CO2 och stoppa ned den i marken igen, finns ingen annan lösning.
Fast det kanske det finns?
Kolla t.ex. på den hastiga temperaturökningen som kom i slutet av 80-talet.
Orsaken då vara att vi började rena kolkraftverkens stoftutsläpp.
Vi skulle alltså medvetet kunna öka stoftutsläppen för att minska på solinstrålningen som en del av lösningen om det visar sig att temperaturökningen är en "planetdödare".

Jag har dessutom en stark tro på planetens självreglerande klimatsystem, typ ett varmare klimat ger mer moln som kyler av planeten. Eller så sker andra saker som vi ännu inte kunnat forska oss fram till.
Den stora utmaningen med en eventuell klimatkris tror jag inte är vår överlevnad, utan de stora folkomflyttningar det kan tvinga fram.
« Senast ändrad: 18 juli 2019, 07:56:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Värmepumpsforum VS Facebook
« Svar #39 skrivet: 27 juli 2019, 21:02:58 »
Tänkvärd video:

Intressant men tveksamt efter man vet vem som pröjsar honom....

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpsforum VS Facebook
« Svar #40 skrivet: 27 juli 2019, 21:04:45 »
Intressant men tveksamt efter man vet vem som pröjsar honom....


Och det är ?

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Värmepumpsforum VS Facebook
« Svar #41 skrivet: 27 juli 2019, 22:33:58 »
Framgår väl av videon, det ser iaf illa ut även om det han påstår har nån påverkan....
Sen tycker jag nog han skämtar lite väl mycket om det, kanske inte så kul för de som drabbas av vad som händer...

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpsforum VS Facebook
« Svar #42 skrivet: 27 juli 2019, 23:43:35 »
Framgår väl av videon, det ser iaf illa ut även om det han påstår har nån påverkan....
Sen tycker jag nog han skämtar lite väl mycket om det, kanske inte så kul för de som drabbas av vad som händer...
Framgår väl av videon ???
Du påstår en sak, källa tack.

D

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Värmepumpsforum VS Facebook
« Svar #43 skrivet: 28 juli 2019, 07:55:25 »
Hehe jitter inte leta källor, fÃ¥r lita pÃ¥ greenpeace uppgifter i videon, vilka han själv inte verkar förneka  ;)
Men såg faktiskt fler videos med honom och han verkar ha vettiga åsikter ang mycket han pratar om så kan nog rekomenderas till de som inte vet nåt om klimatforskning
Kanske mer co2 och vattenånga e bra för planeten och allt e frid o fröjd......den som lever får se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!