Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ta bort linoliummatta  (läst 6867 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ta bort linoliummatta
« Svar #30 skrivet: 12 april 2019, 20:55:00 »
Allvarligt talat så tycker jag att vi borde starta en klubb, vi som vill bo på Gran Canaria efter 60.
Någon som är på?
(Ursäkta off-topic)

Namnförslag från Tyke 8) Club 65 a:gl
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ta bort linoliummatta
« Svar #31 skrivet: 12 april 2019, 21:27:27 »
Rickard är ju bara 54......om sex år har nog flygplanen slutat flyga..... :'(
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ta bort linoliummatta
« Svar #32 skrivet: 12 april 2019, 21:48:27 »
Rickard är ju bara 54......om sex år har nog flygplanen slutat flyga..... :'(
Må så vara! Men han är född -65 har jag för mig dontknow. 65 är ju även dåtidens pensionsålder om vi nu inte lyssnar alltför mkt på Stridshingsten R som tycker att man bör stupa vid sin plats. Club 33 är ju redan taget "love". Sedan att även jag är född detta år påverkar inte mitt omdöme ;)

Flyg detta moderna påfund är bara en fluga! Tacka vet jag båtar tummenupp
Rickard kan nog anordna båtresor ifrån Pite Havsbad :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ta bort linoliummatta
« Svar #33 skrivet: 13 april 2019, 08:13:46 »
Mmm, flyget är ett problem, det har ju blivit typ 3-4 gånger dyrare med en flygstol till Gran Canaria de senaste 3 åren, i vart fall från Norrbotten - sedan Norwegian slutade flyga direkt.
Med anslutning till Stockholm går det på drygt 3000, och flygstol med TUI eller Ving kostar ca 4000 kronor, nästan som en charter.
Har man råd med en Bungalow är det väl inget större problem med flygkostnaderna, men det lär ju göra att färre polare vill komma ned och hälsa på, vilket känns lite surt.
Då är det avsevärt mycket billigare till Solkusten, problemet där är ju dock att det är lite för kallt på vintern, och lite för varmt på sommarn.

När det kommer till min ålder och pension så har jag inga planer på att sluta jobba, dendag jag eventuellt börjar bo delar av året på ett varmare ställe så kommer jag dock att behöva lämna över stora delar av företaget till min son, eller sälja av det som inte kan följa med till ett varmare land, som t.ex. webshopen och allt som har med värmepumpsinstallationerna att göra, men den delen skööter ju redan sonen, så det blir inga större problem.
Forum, SEO, utveckling, marknadsföring, fakturering, inköp och förhandlingar med olika parter kan man ju göra oavsett var man lägger sin hatt.  :)

Nog med off-topic, hur löser du linoleummattanproblemet Tyke?
« Senast ändrad: 13 april 2019, 08:17:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ta bort linoliummatta
« Svar #34 skrivet: 13 april 2019, 08:23:11 »
Avvaktar kraftfullt! Dvs det är ingen ko på isen osv.... :)
Nu vet jag förutsättningarna den dagen jag ids börja riva ut 70 talsköket.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!