Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur beräkna effektbehov pÃ¥ bergvärmepump och elpatron?  (läst 8169 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aste

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej

Fråga 1:
Hur schablonberäknar man effektbehovet på pumpen för en villa i Tullinge? Jag har hört att man multiplicerar 40 kW med boytan för att få fram effektbehovet. I mitt fall 40*149=5,96 kW. Är det sannt?

Fråga 2:
Jag har tagit in fyra likvärdiga offerter på bergvärme av fabrikatet NIBE. Två av dem förespråkar 6 kW effekt på pumpen och de andra två förspråkar 8 kW. Vilken effekt bör jag välja?

Fråga 3:
Vilken effekt bör jag välja på elpatronen?

Boyta 149 kvm
Biyta(uppvärmt garage til ca 12 grader) 63 kvm
Vattenburen golvvärme
Byggår 1992
Huset är beläget i Tullinge (mellan Stockholm och Södertälje)

Mvh/ASTE

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur beräkna effektbehov på bergvärmepump och elpatron?
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2011, 12:33:51 »
Det beror pÃ¥ hur ditt hus är isolerat osv.  Men om det är byggt 1992  sÃ¥ verkar 40w  vara ett ok värde, kanske till och med 35. Elpatronen sitter nog i de flesta fabrikat och brukar vara pÃ¥ 9 kw *vinkar*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hur beräkna effektbehov på bergvärmepump och elpatron?
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2011, 12:44:08 »
Har du några historiska förbrukningssiffror? Har du tank till golvvärmen, vet du totalvattenvolym? Hur styr du golvvärmen?

Hur mycket elpatron du behöver tillåta beror på vilken vp-effekt du väljer. Tillsammans ska de klara toppeffektbehovet.
« Senast ändrad: 05 februari 2011, 12:48:44 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur beräkna effektbehov på bergvärmepump och elpatron?
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2011, 14:53:33 »
Helst ska väl elpatronen eller elpatronerna klara toppeffektbehovet utan hjälp av värmepumpen, annars kan det bli lite kallt, om pumpen skulle stanna av någon anledning.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hur beräkna effektbehov på bergvärmepump och elpatron?
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2011, 15:12:16 »
Helst ska väl elpatronen eller elpatronerna klara toppeffektbehovet utan hjälp av värmepumpen, annars kan det bli lite kallt, om pumpen skulle stanna av någon anledning.

erp

Jag skulle vilja att det blev lite kallt om vp stannar, så jag vet om det. Därför (bland annat) har jag min tillsats maxbegränsad i mjukvaran. Däremot är det såklart viktigt att man inte begränsar elpatronen mer än att den klarar att hålla huset frostfritt vid svinkyla, om kompressorn skulle rasa när man är bortrest.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur beräkna effektbehov på bergvärmepump och elpatron?
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2011, 16:08:46 »
Nu var väl kanske inte frågeställaren intresserad av hur just Labold skulle vilja ha det, utan det var väl frågan om hur man i allmänhet bör dimensionera effekten.
Sedan kan det väl vara behagligt om man kan hålla lite bättre temperatur än frostfritt, om man inte råkar vara bortrest, om pumpen står still.

erp
« Senast ändrad: 05 februari 2011, 17:12:52 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur beräkna effektbehov på bergvärmepump och elpatron?
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2011, 16:18:11 »
På nibe i alla fall 1245 så är elpatron leveranskopplad för 7 kw men kan kopplas om till 9 kw. Vill man ha mindre effekt så kan man ställa max effekt i menyn men det är egentligen ingen ide för elpatron körs inte i onödan och det följer med effektvakt som standard så man ska inte blåsa säkringarna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hur beräkna effektbehov på bergvärmepump och elpatron?
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2011, 17:14:08 »
Nu var väl kanske inte frågeställaren intresserad av hur just Labold skulle vilja ha det, utan det var väl frågan om hur man i allmänhet bör dimensionera effekten.

erp

Min bild av hur ett forum funkar: TS har ett problem, lägger ut en fråga om problemet. De andra forummedlemmarna uttrycker sina åsikter, erfarenheter, idéer. TS tar in allt detta och bildar sig sin egen uppfattning om hur problemet ska lösas.

Sen finns det förstås ett antal frågor som har facit, dvs det finns egentligen bara ett korrekt sätt att besvara frågan. Jag anser inte att den här frågan var en sådan.

En sak jag inte tycker hör hemma på forumet är snäsiga kommentarer riktade mot en person som försöker hjälpa TS. Skriv dina åsikter istället för att klaga på mina.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur beräkna effektbehov på bergvärmepump och elpatron?
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2011, 17:26:12 »
Nu var det väl inte TS du svarade sist, utan du komenterade mitt svar, då får du nog tåla att man har synpunkter även på dina inlägg.
Tål du inte att man besvarar dina inlägg, ska du nog inte skriva några inlägg.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hur beräkna effektbehov på bergvärmepump och elpatron?
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2011, 17:41:56 »
Nu var det väl inte TS du svarade sist, utan du komenterade mitt svar, då får du nog tåla att man har synpunkter även på dina inlägg.
Tål du inte att man besvarar dina inlägg, ska du nog inte skriva några inlägg.

erp

Jag sa i mitt andra inlägg inget specifikt om ditt svar, jag utvecklade bara min åsikt från mitt första inlägg, det som du från början på ett helt korrekt sätt spann vidare på i ditt första inlägg. Sen att du inte valde att citera mitt första inlägg i ditt första inlägg är ditt val. Jag brukar citera de saker som jag spinner vidare på för att det ska bli lättare att hänga med i tråden, det betyder inte att jag automatiskt tycker det är något fel i dem. Det jag reagerar negativt på är att du istället för att vidareutveckla din åsikt i frågan väljer att dissa min åsikt som att den inte skulle vara relevant för trådskaparen. Som tidigare sagt så tycker jag att det är TS uppgift att bedöma vem han vill lyssna mest på, så länge ingen uttrycker rena felaktigheter.

Å andra sidan kanske jag överreagerade och gör en höna av en fjäder. Ligger hemma och surar med huvudvärk, ska ta en Alvedon och få bort gnället. Pax vobiscum! a:gl
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad HBV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Hur beräkna effektbehov på bergvärmepump och elpatron?
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2011, 17:47:12 »
Jag är glad över de råd jag fått av Labold och andra som engagerar sig att hjälpa mig som blivande värmepumpsägare, så fortsätt dela med dig av din kunskap!

För mig är det som Labold skriver, jag samlar upp de olika råd jag får här och som andra tidigare fått och försöker sedan bilda mig en egen uppfattning av hurdan anläggning jag vill ha.

mvh SG

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur beräkna effektbehov på bergvärmepump och elpatron?
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2011, 17:58:15 »
Sitter samma patron i nibe 1245 oavsett storlek på vp. Så på de större vp så täcker inte patron toppeffektbehovet man får helt enkelt frysa om vp pajar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!