Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Vatten pump i kombination med solenergi.  (läst 5079 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NikeG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Luft/Vatten pump i kombination med solenergi.
« skrivet: 11 mars 2009, 15:15:10 »
Hej på er,

Jag har inte rotat igenom hela forumet här än men jag tänkte slänga in en fråga direkt. Vi skall byta ut vår gamla oljepanna nu mot en luft/vatten pump, vi skulle även vilja nyttja solfångare då vårt hus ligger väldigt bra till för detta. Vi har fått offert på en CTC Eco el + Eco Air (107) som vi i framtiden kan ansluta till solfångare. Jag tänkte bara höra vilka andra leveratörer av L/V pump som man kan tänka sig ihop med solfångare, skall ha Thermia på besök om någon vecka så jag får se vad de säger. När jag talade med CTC killen så skulle bara solpaketet gå på ca 90.000, känns lite dyrt att räkna hem eller?

// Niklas

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Luft/Vatten pump i kombination med solenergi.
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2009, 15:35:27 »
När jag talade med CTC killen så skulle bara solpaketet gå på ca 90.000, känns lite dyrt att räkna hem eller?

Det är näst intill omöjligt att räkna hem solvärmeanläggningar tillsammans med värmepump.

Solanläggningar är som bäst på sommaren, då luft/vattenpumparna har grymt bra verkningsgrad.

Värmepumpar hämtar hem gratis solenergi. En sådan anläggning tillsammans med solpaneler, blir lite "tårta på tårta".

Vi gissar att en familj förbrukar 16 kWh varmvatten per dygn. Med luft/vattenpump blir tillförd effekt 4 kWh/dygn d.v.s. förtjänsten med paneler blir 4 kr/dygn över sommarmånaderna.

Räkna själv vad en investaring om 90 000 kr eller vad nu en solanläggning kostar....... eller räkna med 30 000 kr och fundera när du kommer att få payoff.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Luft/Vatten pump i kombination med solenergi.
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2009, 20:14:47 »
hej
håller med till fullo,det är inte värt att böka med solvärme speciellt om du kör en luft/vatten pump.
pumpen är helt enkelt för billig att köra på sommaren..gissar att du har ett cop på 4-6 x sommartid,det skulle ta ca 100år att tjäna igen solvärme anläggningen

så köp pump för pengarna å öl för å motverka solvärmen sommartid ;D

Utloggad NikeG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Vatten pump i kombination med solenergi.
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2009, 22:02:44 »
Glömde nämna att jag även kommer värma pool på sommaren, det gör ju att luft/vatten pumpen även kommer att gå på sommaren. Är det mer idé då? Jag har oerhört gammal solvärme till poolen idag men de är dags att byta dessa inom det snaraste då de både läcker och inte är så effektiva.

// Niklas

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/Vatten pump i kombination med solenergi.
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2009, 22:33:51 »
Har du tänkt använde huset LV pump till pooluppvärmning?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Vatten pump i kombination med solenergi.
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2009, 00:10:48 »
När jag talade med CTC killen så skulle bara solpaketet gå på ca 90.000, känns lite dyrt att räkna hem eller?

Det är näst intill omöjligt att räkna hem solvärmeanläggningar tillsammans med värmepump.

Solanläggningar är som bäst på sommaren, då luft/vattenpumparna har grymt bra verkningsgrad.

Värmepumpar hämtar hem gratis solenergi. En sådan anläggning tillsammans med solpaneler, blir lite "tårta på tårta".

Vi gissar att en familj förbrukar 16 kWh varmvatten per dygn. Med luft/vattenpump blir tillförd effekt 4 kWh/dygn d.v.s. förtjänsten med paneler blir 4 kr/dygn över sommarmånaderna.

Räkna själv vad en investaring om 90 000 kr eller vad nu en solanläggning kostar....... eller räkna med 30 000 kr och fundera när du kommer att få payoff.

glöm inte att VP får vila och därmed kortare gångtid och kanske håller längre med solvärme.
Jag tänkte ta en luft/vattenpump också men sedan skulle ju ventilationen lösas i det täta nya huset. Och då skulle man ju ha ftx men detta gick inte att få offert på totalpris installerat å klart. Samtidigt deklarerade hustrun att hon hatar utseendet av VP-lådor å särsk inte utanför nybyggt snyggt hus.
SÃ¥ dÃ¥ blev det comfort zone flvp.  ventilation+värme samtidigt. Och effekt sÃ¥ det räcker till de kallaste dagarna.

Förresten låter 90 tkr onödigt dyrt - kolla med stig fellden på sfinx.se. Han säljer l/v vp som man kan låta installera ganska enkelt och samköra med hans solfångare som är mkt prisvärda. Ack tank säljer han prisvärt också.
Jag väntar nu på solfångarna medan acken står där och likaså vp som ska in under tak snart.
Gäller bara för dig att finna en röris som är villig installera ngt han inte säljer själv... inte det lättaste är min erfarenhet. Slutligen fann jag en barmhärtig rörläggare (men jag har inte sett hans fakturor ännu förstås)
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft/Vatten pump i kombination med solenergi.
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2009, 12:03:20 »
Glömde nämna att jag även kommer värma pool på sommaren, det gör ju att luft/vatten pumpen även kommer att gå på sommaren. Är det mer idé då? Jag har oerhört gammal solvärme till poolen idag men de är dags att byta dessa inom det snaraste då de både läcker och inte är så effektiva.

// Niklas

Du kan fixa solvärme till poolen mycket enklare och billigare utan att blanda in värmepumpssystemet.

Om ditt hus är lämpligt för solvärme, kanske det oxå har stora fönster mot söder? Isåfall är nog en lämpligt placerad innegivare ett mycket enklare och billigare sätt att ta vara på solen för husvärmen.

T.o.m idag (gråmulen marsdag, + 1 ºC, Stockholm) känner min innegivare solvärmen och CTC Ecoair 105 tar paus.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad NikeG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Vatten pump i kombination med solenergi.
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2009, 16:53:01 »
Citera
Om ditt hus är lämpligt för solvärme, kanske det oxå har stora fönster mot söder?

Med lämpligt menar jag att solen ligger på mot rätt sida av huset en stor del av dagen utan något som blockerar den, huset är från 1896 med Lerstensväggar dvs inte välisolerat. Vi har bytt fönster på ovanvåningen men inte nere ännu. :)

// Niklas

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Luft/Vatten pump i kombination med solenergi.
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2009, 17:40:40 »
Larryd:
Hur fixar man poolvärme enklare och billigare?

NikeG:
Du frågar om det är mer idé att skaffa solvärme, när du har pool. Det är väl aldrig fel att satsa på förnyelsebar energi, oavsett om det är ekonomiskt lönsamt idag. Ska man hela tiden titta på lönsamhet, så blir det inte många produkter kvar på hyllorna.

Vi är funtade så att energiförbrukning är oviktig till den dag vi skaffar grejer som hämtar hem gratisenergi....d.v.s. grejer som solpaneler och värmepumpar. Då är vi helt plötsligt kostnadsmedvetna och energisparare.

Köp solpanelerna om det känns rätt. Kanske du fÃ¥r payoff pÃ¥ dom, om/när elpriset stiger. Om inte sÃ¥ har du i alla fall en bra känsla, när solen värmer poolen helt gratis. 

Utloggad NikeG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Vatten pump i kombination med solenergi.
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2009, 23:15:55 »
Citera
Då är vi helt plötsligt kostnadsmedvetna och energisparare.

Att vara medveten om kostnader försöker jag vara alltid, det är därför jag skriver här. Problemet som jag ser det är att det finns hur många produkter som helst för samma lösning och tricket är väl att hitta den produkt som presterar bäst till lägsta möjliga kostnad utan att handla skräp eller för dyra produkter. Eftersom man inte är expert på detta heller så är det intressant att höra vad det kan finnas för lösningar och eventuella alternativa lösningar som man själv inte tänkt på.

Citera
kolla med stig fellden på sfinx.se.
Tack för tipset skall kolla...

// Niklas



Utloggad Wiik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Vatten pump i kombination med solenergi.
« Svar #10 skrivet: 30 mars 2009, 21:33:54 »
Har du bestämt dig än??

Jag är i samma situation och går i valet och kvalet att samtidigt som jag monterar in en bergvärmepump montera in solvärme. Jag har tittat på Evi heat (eviheat.se) och priserna jag fått där ifrån är långt ifrån de 90000 du nämner.

Jag är inte så hemma på grejerna men en sak har jag lärt mig, att en del av de firmorna som inte har pumpar som är förberedda för solenergin förkastar tekniken. Jag tror att det finns mer att hämta än 4 kwh/dygn med tanke på att du också kan konservera värmen från solcellerna ner i berget. I dagsläget finns det ju även några tusen att hämta hem i bidrag.

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Vatten pump i kombination med solenergi.
« Svar #11 skrivet: 04 april 2009, 22:05:41 »
Gör för gudskull inte samma misstag som vi gjorde..... Köpte ecoel + ecoair 107 samt solfångare + 500 liters tank.....

Köp en 750 tank med 2 slingor och kör in sol på ena och pump på andra och skit helt i ecoel... Lägg elpatron i tanken som backup istället...

Vi har lärt oss den dyra och tråkiga vägen att så skulle det ha vart istället.

Det är det bästa och så slipper man betala för en ecoel.
Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 663
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!