Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1115 - pumpen startar ej?  (läst 2079 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad reijdar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1115 - pumpen startar ej?
« skrivet: 13 maj 2020, 19:34:00 »
Hej!

Sedan två månader tillbaka startar inte värmepumpen av okänd anledning.
Om det är pumpen som inte startar eller något annat som inte startar vet jag inte.

Det syns inga larm eller något sådant (det vore trevligt, då skulle man få ett hum om fel trots allt).
Allt går som normalt förutom att inte pumpen startar och det istället körs på 100% el trots att det inte står något om något sådant (?)

Kort:
- Allt fungerar som normalt (förutom att det pumpen inte körs, dvs inte fungerar alls och att elräkning 200% mer än normalt...)
- Symbolen för värme till element lyser grönt (fast sken)
- Kompressorlampan lyser grönt (fast sken)
- EL-tillsats lyser grönt (fast sken)

Annat:
- Ett serviceombud var här och gick igenom allt för 5 månader sedan, då fungerade VP:n igen
- Jag tror att jag råkat "tappa ut" brine (köldbärarvätskan), oavsett blir där 0 bar tryck (vanligtvis blir det tryck vid det röret när pumpen går, nu står mätaren på noll)

-

Värden från menyn

Vad som är bra och dåligt för de olika värdena och vad som pekar på att A eller B är fel var något för utmanande att luska reda på.
Manualen ger dessvärre inte heller riktigt svar på olika saker och inte heller en obegränsad mängd googlingar heller tyvärr.


VB-fram 37
Varmvatten 43
Utetemp 10c

VB-r 33 (A)
VVstart 43 (42)

KB-f 21C
KB-r 40 (-8)c

Kurvlutning 10

VPstarter 10416
VP till

VP-tid 60719h
TS-tid 4598h

Grundinst. 0 00
Sverige

-

Värden från den 'avancerade menyn' (den man kommer åt genom att långtrycka på menyknappen)

Grad-min - 460
VB diff VP 13c
Diff VP-TS 3c

VPintervall 20m
VVB-stopp 55c

XVV-stopp 60c
XVVintervall 14d

DriftP 1
HP/MS 1 LP 1

KB-pump 0
EP-drift 0

Kal.Ute 1Rum 1
KB -f 1 KB -r 1
MAN: 0

Servicetid 0
Paralell 1

EHP-int1 0d
VB-fram 25c
« Senast ändrad: 13 maj 2020, 19:35:49 av reijdar »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115 - pumpen startar ej?
« Svar #1 skrivet: 13 maj 2020, 20:09:22 »
Först fyll på brain så du vet att det finns, eftersom det ökar i kärlet när C-pumpen går så sitter kärlet efter pumpen. Vad visar tempen på KB,
Om du lyfter pÃ¥ locken och tittar pÃ¥ kontaktorn , i mitten sÃ¥ sitter det en fyrkantig del som ska vara nere för att kompressorn ska starta, är den inte det sÃ¥ ta en mejsel och tryck ner den. dÃ¥ kommer nog kompressorn att starta, gör den det sÃ¥ finns ett par fel. Indikeringen kommer frÃ¥n kontaktorn att den är dragen, sen finns det mjukstarten som är nästa del. För kontroll av den sÃ¥ överkopplas ledningarna som sitter pÃ¥ relänas ( svarta rektangulära delar pÃ¥ kortet )  överdel.

Utloggad reijdar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115 - pumpen startar ej?
« Svar #2 skrivet: 13 maj 2020, 20:27:12 »
Först fyll på brain så du vet att det finns, eftersom det ökar i kärlet när C-pumpen går så sitter kärlet efter pumpen. Vad visar tempen på KB,
Om du lyfter pÃ¥ locken och tittar pÃ¥ kontaktorn , i mitten sÃ¥ sitter det en fyrkantig del som ska vara nere för att kompressorn ska starta, är den inte det sÃ¥ ta en mejsel och tryck ner den. dÃ¥ kommer nog kompressorn att starta, gör den det sÃ¥ finns ett par fel. Indikeringen kommer frÃ¥n kontaktorn att den är dragen, sen finns det mjukstarten som är nästa del. För kontroll av den sÃ¥ överkopplas ledningarna som sitter pÃ¥ relänas ( svarta rektangulära delar pÃ¥ kortet )  överdel.

Jag har ingen brinevätska.

Värdena från KB inkluderades i listan om det är det du avser?
KB-f 21C
KB-r 40 (-8)c

Jag förstår inte vilket lock och "kontaktorn" du avser ska lyftas tyvärr.
Det finns ett lock som kan lyftas (fronten) varpå man sedan kan skruva av saker och komma åt vad som är någon typ av kontrollkort (typ).
Resten av det du skriver är något klurigt att förstå sig på dessvärre. :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115 - pumpen startar ej?
« Svar #3 skrivet: 13 maj 2020, 21:49:56 »
DÃ¥ mÃ¥ste du köpa köldbärarvätsks  och blanda 2 vatten och 1 del vätska, har du manualen för din VP , pÃ¥ sidan 28 och 29 finns det onfo om placering komponenter. Hur mycket kan du om EL ?  Var i landet är du.

Utloggad reijdar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115 - pumpen startar ej?
« Svar #4 skrivet: 13 maj 2020, 22:13:23 »
Det finns ingen sida 28 och 29 i manualen på:
https://www.nibe.fi/assets/documents/11969/639153-1.pdf

Däremot på tidigare sidor.
Det jag inte heller förstår är var KB/brine skulle fyllas på.

Kan lite om el, bor i Huddinge (Stockholm).
Om jag skulle kunna väldigt mycket om dylika saker skulle det förmodligen vara något enklare. :)

Hur är du säker på att det bara är köldbäraren som är problemet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1115 - pumpen startar ej?
« Svar #5 skrivet: 14 maj 2020, 18:44:34 »
Mysko, inga larm, den tror att kompressorn gÃ¥r och ingen indikering pÃ¥ att nÃ¥tt är fel?  Sc:,h
Jag kan nog bara gå på att det är mjukstarten eller driftkontaktor som gett upp, den drar helt enkelt inte alls.
Köldbärare fyller du på i plastburken med en tratt, skruva av säkerhetsventilen som sitter där och fyll på.

Här är en bättre manual.
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/11138/031050-2.pdf

Komponent 97 är mjukstart i denna, på lite äldre Nibe1115 sitter där en driftkontaktor (69 i din manual).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1115 - pumpen startar ej?
« Svar #6 skrivet: 14 maj 2020, 20:37:47 »
Om det vore brist på köldbärare så borde kompressorn starta och sedan borde larm om "lågtryck" komma ganska snart.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad reijdar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115 - pumpen startar ej?
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2020, 17:16:38 »
Mysko, inga larm, den tror att kompressorn gÃ¥r och ingen indikering pÃ¥ att nÃ¥tt är fel?  Sc:,h
Jag kan nog bara gå på att det är mjukstarten eller driftkontaktor som gett upp, den drar helt enkelt inte alls.
Köldbärare fyller du på i plastburken med en tratt, skruva av säkerhetsventilen som sitter där och fyll på.

Här är en bättre manual.
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/11138/031050-2.pdf

Komponent 97 är mjukstart i denna, på lite äldre Nibe1115 sitter där en driftkontaktor (69 i din manual).

Ja, precis -- det får mig också att misstänka någon form av fel i själva mjukvaran.
Jag är ganska teknisk, men inte alls när det kommer till värmepumpar (jag är utvecklare).
Så det där med felsöka kan jag, men man måste då ha något att på något vis gå på (som ett felmeddelande).

Här på forumet läser man om allt möjligt som LP-larm osv -- fint! Då har man åtminstone något att gå på.
Nu har allt bara gått som normalt förutom att själva pumpen inte startar.

Oavsett hade jag servicetekniker här som, precis som man kan läsa i många trådar, påstod att kompressorn var slut och ville ha 60 000 (!) för en ny.
En googling ger att en sådan landar på 11 000 (jsenergi), samma företag var här för ett par månader och tog då 6000 för en cirkpump.
Jag tackade nej till "erbjudandet".

Man kan förstå att de behöver marginaler osv, men bortåt 600% i marginal?
Det blir lite svårt att ta på allvar.

Jag frågade också varför lampan för kompressorn lyser grönt (fast sken) då detta trots allt indikerar att kompressorn är igång och fungerande.
Han sa då något att det inte var så och ... något annat obegripligt och tryckte in något som då skulle göra att lampan slocknade (vilket den inte gjorde).
Oavsett var det något svårt att köpa då han tidigare ville ha 60 000 för en kompressor.

Jag frågade också varför det inte gavs några fel om det var så att det var något som inte fungerande men det fick jag inget bra svar på.
Frågade också om mjukstarten och kontrollerkortet osv men han gick då igenom hur olika signaler skickades mellan enheterna (gav inget svar alltså).

De dem utförde istället var att ställa VP:n i det sk nödläget och ställa omväxlaren på 50/50 värme/vatten.

Utloggad reijdar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115 - pumpen startar ej?
« Svar #8 skrivet: 15 maj 2020, 17:20:16 »
Om det vore brist på köldbärare så borde kompressorn starta och sedan borde larm om "lågtryck" komma ganska snart.

Ok, fint så. De servicetekniker som var här gjorde iaf att trycket kom tillbaka ur KB-ut/in så det verkar mycket riktigt inte vara det som är felet utan något annat.

Kruxet är att jag inte förstår mig på VP:s särskilt väl (har ägt huset i 1 år) så att koppla förbi saker som mjukstarter och sådant ligger på något av en för hög nivå annars skulle man förmodligen kunna göra något sådant.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1115 - pumpen startar ej?
« Svar #9 skrivet: 15 maj 2020, 18:31:50 »
Klåparfirma som varit hos dig, jobbar man med det, så borde man hitta ett fel, och inte bara säga kompressorn.

Utloggad reijdar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115 - pumpen startar ej?
« Svar #10 skrivet: 15 maj 2020, 19:05:19 »
Jo, jag tyckte det också och det var något påpassligt att de också hade 600% marginal för ny kompressorn.
Störde mig rätt rejält på att jag inte fick någon god förklaring varför inga larm löste ut och VP väldigt tydligt indikerar att allt är grönt.

Oavsett är problemet dessvärre fortfarande inte löst tyvärr.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 1115 - pumpen startar ej?
« Svar #11 skrivet: 15 maj 2020, 19:51:58 »
Men... kör på med felsökningen själv? Styrpanelen kallar på kompressor. Då förväntas en signal från styrenheten. Resultatet är att kompressorn ska få 3 faser på sin plint.
Det är inget speciellt avancerat styrsystem i den pumpen. Så den analyserar inte speciellt mycket. Kanske inte ens mer än övervaka LP och HP-pressostaterna gällande denna felsökningen. De löser inte när pumpen står stilla. Om kompressorn inte går så ger den inte mer felkoder än... när den står stilla.

Ladda hem ett elschema på proffs.nibe.se och följ signalens väg i schemat. Mät varje ställe du kan stämma av var signalen ska ta vägen, så listar du nog ut tillslut var den inte fortsätter.
Är man girig och misstänksam så kanske man hoppar direkt på utgångarna för mjukstarten eller kontaktorns utgång för att snabbare dra slutsats.
« Senast ändrad: 15 maj 2020, 19:53:50 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1115 - pumpen startar ej?
« Svar #12 skrivet: 16 maj 2020, 00:06:10 »
Bra att du inte köpte det där med kompressorfel rakt av, det är många som tyvärr går på detta och byter ut kompressorn i onödan när det egentligen är ett elfel.
För att felsöka själv måste du ha en multimeter och mäta dig fram till var felet sitter.
Man får då som sagt titta på elschemat och jämföra med manualen och försiktigt mäta hur långt man har manöverspänning.
I manualen som jag länkade till finns ett elschema på sid 30-31.
Motsvarande komponenter finns på bild på sid 28.
Börja med startkontaktor 28 och kolla in/ut på alla 3 faser.
Fortsätt till 26 motorskydd och kolla om det är spänning ut där.
Nästa grej är antingen 97 mjukstart eller 69 driftkontaktor, kolla spänning ut?
Har du spänning ut där på alla 3 faser så kan vi börja fundera på om inte kompressorn är trasig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!