Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bosh(skil)=skitmaskiner  (läst 8291 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
bosh(skil)=skitmaskiner
« skrivet: 22 maj 2015, 10:10:28 »
VARNING:Köpte en bosh borrmaskin som jag han borra 5st hål och sedan gick den sönder.Fick köpa en till för affären var tvungen att skicka tillbaka maskinen till bosh i danmark.Fick nu svar att jag kommer inte få tillbaka några pengar men fick ett erbjudande att betala 846kr för att reparera maskinen(maskinen kostar 699 erbjudande) och dom menade att jag har överbelastat maskinen??5st borrhål.Köpte en likadan maskin för var desperat måste ha en maskin och borrade klart resten utan problem.Men så är det när man är ett stort märke men jag kommer aldrig köpa boshmaskiner mera. >:( >:(
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: bosh(skil)=skitmaskiner
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2015, 13:42:16 »
Hel nöjd med mina blå Bosch maskiner har dock alldrig nyttjat garantin nu är det ju så att dom ska påvisa hur du förstört maskinen så var en krånglig kund och be om en förklaring vad maskinen kan nyttjas till så du vet till nästa gång.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: bosh(skil)=skitmaskiner
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2015, 15:03:25 »
Börja med att kontakta kommunens konsumentrådgivning, bra att ha lite koll innan du klagar igen hos försäljaren.
Steget därefter är ARN, förklara för säjaren också att du inte ger upp, ibland räcker det med att visa upp en bestämd attityd för att få rätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: bosh(skil)=skitmaskiner
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2015, 15:23:18 »
I det här fallet skulle jag tro att det inte är borrmaskinstillverkaren utan återförsäljaren som borde hängas ut.

Det vore intressant att veta exakt vilken modell det är frågan om, om det är en nätansluten eller sladdlös maskin, om den köptes som fabriksny eller begagnad. Och dessutom bra att veta exakt vad det är som har gått sönder i den och på vilket sätt det har gått sönder.
« Senast ändrad: 22 maj 2015, 15:24:52 av torbjorn_forsman »
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: bosh(skil)=skitmaskiner
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2015, 17:37:16 »
Köpte just en ny Bosch skruvdragare eftersom den gamla Hitacin som alldig varit bra börjar bli helt slut hoppas Boschen är bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: bosh(skil)=skitmaskiner
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2015, 21:06:30 »
I och med att du köpt en ny likadan och den håller för samma användande så borde dom också hålla med om att deras tes faller.
Men det kanske inte ens går att diskutera?
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: bosh(skil)=skitmaskiner
« Svar #6 skrivet: 22 maj 2015, 22:50:34 »
Vad borrade du för hål?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: bosh(skil)=skitmaskiner
« Svar #7 skrivet: 22 maj 2015, 22:52:57 »
Registrerade min nya maskin och fick 3 års garanti men funkar den enligt ovan så är det inte så mycket att ha.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: bosh(skil)=skitmaskiner
« Svar #8 skrivet: 23 maj 2015, 05:44:07 »
Hel nöjd med mina blå Bosch maskiner har dock alldrig nyttjat garantin nu är det ju så att dom ska påvisa hur du förstört maskinen så var en krånglig kund och be om en förklaring vad maskinen kan nyttjas till så du vet till nästa gång.
Det menar jag med.Vad eller hur mycket är överbelastning?I så fall borde det stå exempel får ej borras mer en 10 st hål/timme.Visst kommer jag vara en besvärlig kund eftersom hon(affärsinnehavaren som sålde produkten) tycker det är dåligt.
Börja med att kontakta kommunens konsumentrådgivning, bra att ha lite koll innan du klagar igen hos försäljaren.
Steget därefter är ARN, förklara för säjaren också att du inte ger upp, ibland räcker det med att visa upp en bestämd attityd för att få rätt.

Japp Är nog rätt farlig väg om stora tillverkare lägger produktionen i exempel kina och sedan måste kunden själv motbevisa garantiärde som ska gälla.Själv sparar jag kvitto på produkter som är tillverkade i kina och det har inte varit problem att få ut en ny vara tills nu.
I det här fallet skulle jag tro att det inte är borrmaskinstillverkaren utan återförsäljaren som borde hängas ut.

Det vore intressant att veta exakt vilken modell det är frågan om, om det är en nätansluten eller sladdlös maskin, om den köptes som fabriksny eller begagnad. Och dessutom bra att veta exakt vad det är som har gått sönder i den och på vilket sätt det har gått sönder.

Ja speciell när affärsinnehavaren säger att bosch i danmark erbjuder mig som kund att dom kan reparera maskinen för 846kr när en ny maskin kostar 699.Tyvärr verkar det som dom har något typ av avtal när det gäller sådana här fall(garantiärende)men man kan ju tycka att hon kunde tänka lite längre än näsan räcker för det är en liten ort man bor på.Märket är en skildrill 850w nätansluten.Köptes ny och hade från inköp till jag fick köpa en till efter i 3 timmar och motorn är brunnen(tror jag eftersom den började ryka och lukta bränt efter 5 borrade hål).
Köpte just en ny Bosch skruvdragare eftersom den gamla Hitacin som alldig varit bra börjar bli helt slut hoppas Boschen är bättre.
Bara hålla tummarna.
I och med att du köpt en ny likadan och den håller för samma användande så borde dom också hålla med om att deras tes faller.
Men det kanske inte ens går att diskutera?
I och med att du köpt en ny likadan och den håller för samma användande så borde dom också hålla med om att deras tes faller.
Men det kanske inte ens går att diskutera?
Tycker med att det är konstigt eftersom jag fick köpa en exakt lika maskin och den använde jag i flera timmar utan problem och den intressanta frågan är varför höll den?Hur mycket överbelastad blev den med tanke på att jag belastade den betydligt mer än den maskin som gick sönder?Affärsinnehavaren höll med mig att det är märkligt men nope inga pengar här inte.
Vad borrade du för hål?

Borrade 5st hål i trä med 11mm borr när det började ryka och lukta bränt.
Registrerade min nya maskin och fick 3 års garanti men funkar den enligt ovan så är det inte så mycket att ha.
Det är ju bara hoppas att du har tur.Spar kvitto men sedan är ju frågan om maskin är överbelastad om den skulle gå sönder och garantin gäller.
« Senast ändrad: 23 maj 2015, 06:13:45 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: bosh(skil)=skitmaskiner
« Svar #9 skrivet: 23 maj 2015, 06:10:49 »
Hej! Frågan är vi som kunder ska kunna motbevisa som i mitt fall att maskinen är överbelastad och därför gäller inte garantin.Tycker det blir mer och mer att saker som är tillverkade i kina inte kan användas som det är tänkt för det håller helt enkelt inte.Köpte näs/örontrimmer och den som höll längst tid var 4 månader och är inne på min 4 maskin nu som jag har använt garantin(tur att man sparat kvitto) och den som höll kortast tid var 3 gånger(start/stopp).Hoppas att folk mer och mer börjar utnyttja garantin och inte bara köper en ny bara för det är billigt.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: bosh(skil)=skitmaskiner
« Svar #10 skrivet: 23 maj 2015, 08:45:00 »
Är det Bosch som tillverkar skil dom har ju redan sin gröna lÃ¥gpris serie  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bosh(skil)=skitmaskiner
« Svar #11 skrivet: 23 maj 2015, 09:05:49 »
Dom äger iallafall Skil. Huruvuda tillverkningen/komponenter är samma vet jag inte, men förmodligen återanvänder man så mycket som möjligt inom alla varumärken i koncernen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: bosh(skil)=skitmaskiner
« Svar #12 skrivet: 23 maj 2015, 09:06:21 »
5 11mm hål i trä är ju löjligt.
Kräv pengarna tillbaka bara. Det är säljaren eller tillverkaren som ska bevisa att du misshanlat maskinen.
Eftersom det är typ omöjligt så brukar därför alltid kunden vinna i såna här fall i Sverige. Är det en ny säljare kanske som inte fattat hur det fungerar?
Vägrar de lyssna så går du bara till Konsumentverket och anmäler ett ärende. Kostar dig inget.
Då kan säljaren bli svartlistad av kv om de fortsätter krångla och det brukar avskräcka.
« Senast ändrad: 23 maj 2015, 09:10:22 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: bosh(skil)=skitmaskiner
« Svar #13 skrivet: 26 maj 2015, 12:54:20 »
Tänkte bara berätta att den affären som jag köpte maskinen ringde igår och meddelade att dom kommer själva att ersätta mig för den borrmaskinen som gick sönder och är självklart nöjd.Bra goodwill från den affärsinnehavaren. tummenupp
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: bosh(skil)=skitmaskiner
« Svar #14 skrivet: 26 maj 2015, 12:59:34 »
Varför själva? Klart de skickar räkningen till grossist/tillverkare.
Ska de ha extra cred nu för att de gör precis vad alla andra normala affärer gör?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!