Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög hetgas temperatur?  (läst 13958 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Damme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Hög hetgas temperatur?
« skrivet: 27 september 2012, 21:54:33 »
Hej!

Tycker mig ha väldigt hög hetgastemp, över 100 °C mot slutet av körningen.
Antar det är r134a, det står det på både expansionsventilen och även märkplåten.

Fick justerat expansionsventilen stängt ett 1/8 varv pga vätskegenomslag till kompressorn. Temperaturen på kallgas varierade mellan -1 till 7°C. Efter justering så ligger den stadigt på 5°C. Inga bubblor i synglaset efter ett par minuters körning. ca 10minuter.
Kompressorn är en Copeland ZR40K3E-TFD. (http://www.elektronika-sa.com.pl/tcmodelpdf.php?MID=88130&RID=2)

Efter 60minuter körning har jag följande temperaturer:

Brine in / ut : 9,4C / 5,7°C  (3,7°C :dt:)
Värmebärare in / ut : 37,4°C / 47,3°C (9,9°C :dt:)
Hetgas : 85,5°C
Kallgas : 5,1°C

och efter 90minuter:
Brine in / ut : 9,1C / 5,6°C  (3,5°C :dt:)
Värmebärare in / ut : 39,9°C / 52,1°C (12,2°C :dt:)
Hetgas : 102°C (fräste när jag spottade på ledningen)
Kallgas : 5,1°C

Enligt coopack software så borde hetgas vara närmare 70grader.

Detta kan väl inte riktigt vara bra väl?  dontknow

//Daniel
« Senast ändrad: 27 september 2012, 21:56:08 av Damme »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hög hetgas temperatur?
« Svar #1 skrivet: 27 september 2012, 23:51:20 »
har ingen koll på hetgas med r137a men med 407c så brukar den ligga 30 grader över kondenseringen om man ska generalisera. Enligt mina mätningar så diffar detta dock över kondenseringscykeln. Ju högre jag kondenserar desto fler grader över kondenseringstemperaturen blir hetgasen.

Vid 30 i kondensering har jag har inte 60 i hetgas utan jag har då en bra bit lägre.
Vid 65 i kondensering har jag lite mer än 30 grader i hetgas.

Hur nu detta kan vara ett svar på din fråga vet jag inte :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hög hetgas temperatur?
« Svar #2 skrivet: 28 september 2012, 00:55:11 »
R407C går varmare än R134a (typ 12-13 grader) vid samma situation, så visst finns det skäl i din undran om allt står rätt till.

här hade det varit bra och se på sugtrycket om problemet är relaterat till orsak svältande evaporator och låg sugtryck eller vid hög sugtryck pekar på kompressorbekymmer.

skall du närma dig 100 grader på hetgasen så bör sugtrycket motsvara -10 grader och kallare vid kompressor med 0.65 i isentropisk verkninsgrad



Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hög hetgas temperatur?
« Svar #3 skrivet: 28 september 2012, 05:45:48 »
nej något verkar vara fel .
När kylteknikern justerade expansionsventilen vad hade du för överhettning innan och vad fick du efter?

vätskeslag.. det hörs,,,  vad hade du för siffrer innan justering , kondenseringstryck/temp mot utgÃ¥ende värmebärare.  vilken temp har vätskan .  vad skiljer det i  differans mellan inkommande temp värmebärare och vätske tempen .
mätte dom upp torkfiltret?

med en 134 maskin ska inte tryckgasöverhettning vara några problem alls att justera (bästa soppan att jobba med som jag tycker :) Det är stabilt)
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Damme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Hög hetgas temperatur?
« Svar #4 skrivet: 28 september 2012, 10:32:18 »
Temp före och efter torkfilter 39/41
Temp suggas 5,5
Temp efter expansionsventil -0,5
VB in/ut: 39,0/49,0
KB in/ut: 9,1/5,6
Temp hetgas: 89,5


Innan justering:
Tog inte temp vid torkfilter.
Temp suggas 4,6 (hoppade mellan 0 och 7)
Temp efter expansionsventil -0,5
VB in/ut: 39,0/50,5
KB in/ut: 9,0/6,8
Temp hetgas: 90c

Tror även han ändrade hastigheten på KB-cirkpumpen.
Tyvärr hade killen mycket att göra... kanske skall försöka skrämma hit någon annan..

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hög hetgas temperatur?
« Svar #5 skrivet: 28 september 2012, 20:44:53 »
Vad mäter du med ?
2 grader över filtret är Max vad du får tappa. Det måste va nogrant
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Damme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Hög hetgas temperatur?
« Svar #6 skrivet: 28 september 2012, 22:36:36 »
Hade en annan kylkille över idag, som skruvade åt andra hållet på expansionsventilen, Vi pratade om att anläggningen är gammal och sleten, Kompressorn har en gång även fastnad men vaknade när jag slog till den med ett vedträ (och har sedan dess gått i 1år! )

Han mätte lite och konstaterade 1.6 grader över torkfiltret, men nu efter han ändrade expansionsventilen så har jag +1c på suggas och konstant 79c på hetgas, stor skillnad i gångtid, säkert 30% kortare tid för samma tempökning i ackumulatorn som innan justering.. Anläggningen behöver nog en rejäl genomgång. Han skulle ge mig offert på kompressorbyte (och förmodligen även torkfilter) Bifogar 2 bilder

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hög hetgas temperatur?
« Svar #7 skrivet: 28 september 2012, 23:34:00 »
Värst vad folk är kvicka på att vilja erbjuda att byta kompressor...

Om systemet i övrigt är bra intrimmad men har fortfarande lite hög hetgas och ev. oljud som inte hör hemma i kompressorn - då kan man börja diskutera saken, men det är inte det första man skall börja med tycker jag - men först måste systemet gås igenom och trimmas innan man kan dra några sådana slutsatser.

Att din evaporator svalt på köldmedie blev väl ganska klarlagt iom. besöket och det nu går så mycket bättre. Frågan är om din första kylnisses diagnos att kompressorn sög vått är korrekt - grundproblemet är kanske expansionsventilen och att den fastnar och hakar sig för att det blivit grader i nålen efter vibrationer och rörelse under många år, bulben inte sitter på rätt ställe etc. För den typen av fel hjälper heller inte någon kompressorbyte utan snarare riskerar att nya kompressorn möter för tidig död.

Säker pÃ¥ att vedklabben bara ruskade om kompressorn när den hade fastnat och inte samtidigt kontaktorn som bara gav 2 faser för att den är sliten i brytarna  ???
kompressorer orkar i regel inte starta på bara 2 faser.

Jag skulle nog börja med att byta kontaktorn (om det är mekanisk typ) och ev startströmsbegränsingsenhet  först innan jag ens funderade pÃ¥ kompressorbyte  - kontaktorn slits sakta av start och stoppen - och blir den sÃ¥ sliten att den bara kontakterar pÃ¥ tvÃ¥ brytare sÃ¥ kan det lätt bli en brunnen kompressor om inte säkringarna/motorskyddet är avpassade för att bryta inom tid vid det driftfelet


En sak som dock kan tyda att nÃ¥got inte är helt bra är ditt tryckfall över torkfiltret (0.5 Bar för 2 grader dT vid 39-41 grader C), Danfoss säger typiskt 0.07 Bar tryckfall i sina datablad  - den skulle man helst sÃ¥ga isär och titta pÃ¥ filterskivorna och torkkeramiken om det är nÃ¥gon grÃ¥mörk beläggning som kan misstänkas komma frÃ¥n kompressorns slitage (kolla ocksÃ¥ med stark neodym-magnet genom att lösa lite av beläggningen i tex sprit och se om slammet vill vandra mot magneten som skägg när man doppar ned magneten i spriten med slammet - dÃ¥ kan du utgÃ¥ ifrÃ¥n att det är en bit av kompressorn du ser ;-) )


Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hög hetgas temperatur?
« Svar #8 skrivet: 29 september 2012, 05:51:50 »
Kör på! Bara ,
Kosta på ett kontaktor byte,
Sen den dagen kompressorn verkligen går sönder byts torkfiltret och expansionens ventilen med

Lämnade den nya kyl killen några övriga siffror
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Damme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Hög hetgas temperatur?
« Svar #9 skrivet: 02 november 2012, 23:45:35 »
Ny kylkille, fortf inga ideer, 'kompressorn är nog kass' var det jag fick höra.. Han ville inte justera något, surrade något om kass värmeväxling i växlarna på både kall och varm-sida men de har jag rengjort så de är nog spegelblanka på insidan..

lite tryck:
Före kompressor: 0.9bar uppmätt temp -1.5c
Efter kompressor: 14.0bar uppmätt temp 97c

Dessa tryck rörde sig inte en mbar under testtiden (90min) förutom de första ~5minutrarna för stabilisering..

Inget tempfall över torkfilter.

Vad tusan kan vara fel? pumpen drar rätt ampere, men cop känns som 1.7 (Inte mätt vetenskapligt alls)

Enda som konstaterades idag är att högtryckvakten är kass, den löser inte. Kontaktor bytte jag.
 dontknow
« Senast ändrad: 02 november 2012, 23:51:30 av Damme »

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Hög hetgas temperatur?
« Svar #10 skrivet: 03 november 2012, 03:59:04 »
Kan flödet i värmeväxlaren på kalla sidan vara åt fel håll?
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Damme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Hög hetgas temperatur?
« Svar #11 skrivet: 03 november 2012, 08:58:37 »
En sak jag konstaterade igår efter jag monterade tryckmätare på KB-sidan var att jag har en läcka på den slingan, man har snålat och inte satt rostfria kopplingar mellan VP och flexslang. så här har det rostat sönder så när jag trycksatte började det droppa där.
Ev så kan det vara lite dåligt flöde på KB för att det sugs in luft. Men isf tycker jag att jag borde ha fel diff.

Vad skall man ha på KB-sidan ?

//Daniel

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hög hetgas temperatur?
« Svar #12 skrivet: 03 november 2012, 11:44:58 »
Har du möjlighet att koppla in en effekt/energimätare till kompressorn? (måste vara en sådan som mäter rätt även på reaktiva motorer - kan du få fram cos(fi) eller PF i dess menyer så är den förmodligen tillräckligt kunnig), hur mycket ström drar det och förstås vilken storlek det är på kompressorn.

Noterbart 0.9 Bar (1.9 bar absoluttryck) motsvarar -12 grader C evaporatortemperatur ungefär och går väldigt kallt gentemot vad den borde då det är ca 10 graders överhettning och något är inte bra i evaporatorkretsen eller dess expansionsventil som matar denna - hur är temperaturen precis efter expansionsventilen (helst några cm bort efter mot evaporatorn) - som i det här driftläget borde vara väldigt kallt och frosta mycket - annars har du någon form av strypning inne i evaporatorn (vilket iofs. också kan vara kostsam att byta) kanske efter en frysning efter man fyllt på med ren vattnen i brinen medans maskinen gick) . Hur eller hur så svälter din evaporator kraftigt och COP och värmekapacitet går följaktligen ned.

Det här borde kylnissen ha insett att nÃ¥got är galet - antingen att expansionsventilen inte gör sitt jobb och släpper fram tillräckligt med köldmedie (du hade ju bubbelfritt i tittglaset pÃ¥ högtrycksidan sÃ¥ där är det välförsöjt med kondensat)  eller att det är knas med själva evaporatorn

Varför är kylnissarna sÃ¥ jäkla kÃ¥ta pÃ¥ att byta kompressorn igen trots att det inte är det som är det dominerande problemet - är det bara pengarna som en kompressorbyte medför man horar efter eller vad är det med kyl-branchen!? - och trots att denne sett att sugtrycket är bara pÃ¥ 0.9  Bar - vilket tyder pÃ¥ att kompressorn faktiskt pumpar och suger  (vid -1.5 grader C sÃ¥ borde trycket ha legat pÃ¥ ca 1.8 Bar övertryck (2.8 Bar absoluttryck)) och kugghjulen i skallen borde ha snurrat och konstaterat att nÃ¥got inte är bra i nÃ¥got av expansionsventilen och/eller evaporatorns funktion.

Nu har du  ca 70% värmekapacitet mot vad du borde ha samt COP  sjunkit med ca 0.6 enheter mot vad du har innan för att den arbetar vid -12 grader C istället för vid -1.5 grader C.

Med simulering med coolpack för -12 grader C på sugsidan med 10.5 graders överhettning, 50 grader på kondensorsidan och en kompressorn med 0.65 i isentropisk verkningsgrad (det är väldigt bra för en mindre kompressor, förmodligen är det inte mer än runt 0.6) samt att kompressorn är isolerad - så gav det en hetgastemperatur på 90.5 grader C och har kompressorn 0.6 i isentropisk verkningsgrad så hamnar hetgastemperaturen på 95.6 grader, vilket inte ä så lång ifrån uppmätt hetgastemperatur.

värme-COP vid -12 grader C evaporatortemperatur och 50 grader kondenstemperatur samt 0.6 i isentropisk verkningsgrad på kompressorn hamnar runt 2.9 och vid -2.5 grader evaporatortemperatur och 1 grad överhettning bör man hamna kring 3.53




Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hög hetgas temperatur?
« Svar #13 skrivet: 03 november 2012, 12:22:48 »
Ev så kan det vara lite dåligt flöde på KB för att det sugs in luft. Men isf tycker jag att jag borde ha fel diff.

Vad skall man ha på KB-sidan ?

Om det inte är några termostatventiler som ändrar flödet på varma sidan skall temperaturdifferensen för värmebärare och köldbärare följas åt någorlunda. Bägge är proportionella mot effekten. Men det stämmer inte i det här fallet. DeltaVB = 10 svarar mot deltaKB = 3,5. Andra mätningen gav 11,5 resp. 2,2.

3-5 graders differens på kalla sidan brukar rekommenderas. En liten felvisning på köldbärargivarna betyder ett stort fel i differensen, det bör man tänka på. Jag tror att felvisningen kan vara större vid höga temperaturer. Fräser det när man spottar på röret är det nog varmare än 102 grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Hög hetgas temperatur?
« Svar #14 skrivet: 03 november 2012, 15:06:09 »
Jag tror den dåliga värmeväxlingen som xxargs och kylkille2 är inne på beror på att förångaren är felvänd. Det är ett långskott men enda förklaringen till att VP kallgas följer KBut i bild 2. Borde väl följa KBin om nåt, annars har jag missförstått var man mäter kallgasen. I vilket fall kostar det inget att kolla.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!