Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspumpar  (läst 6425 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne W

  • Gäst
Janne W
Cirkulationspumpar
« skrivet: 16 oktober 2012, 18:23:35 »
Hej. Har nyligen installerat en EHP 8 AW med CC 160 elpanna, nu undrar jag var man skall ha för inställning på cirkpumparna. Vid leveransen stod både g1 o g2 på högsta läge (3) jag tycker att det susar lite för högt i elementen och undrar om man kan ställa ner pumparna, har ett gammalt hus med grova rörledningar. skall bägge pumparna ställas ned eller kan man minska enbart på g1 som går ut på elementen. Är det någon som är bra på detta ämne. Tackar på förhand Janne W

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2012, 19:38:12 »
Vad cirkulationspumparna skall stå i för läge bestäms av temperaturerna T8,T9 och T1 när värmepumpen går.

Men att ställa båda i läge 2 skall nog gå bra
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2012, 14:00:41 »
På varma sidan skall du efterstäva ca 5-10 graders deltaT (när kompressorn går), vad som gäller just din värmepump framgår nog i manualen.
PÃ¥ kalla sidan brukar man rekommendera ca 3 graders DeltaT.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2012, 14:03:49 »
Det är en luft/vatten så den har ingen kall sida...

Så här står det i manualen:

En rekommenderad temperaturdifferens över värmepumpen
på varma sidan är mellan 5-10ºC. De nominella fl öden
som framgår av Tekniska data ger en differens på 7ºC vid driftfall
+7/45ºC. Du kontrollerar detta genom att avläsa givarna T9 (värmebärare
in) och T8 (värmebärare ut).
Om driftsättning utförs vid låg utetemperatur (under 0ºC) ska
temperaturdifferensen vara mellan 5ºC och 7ºC.
Om driftsättning utförs vid utetemperaturer över 15ºC ska temperaturdifferensen
vara mellan 8ºC och 10ºC.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2012, 21:31:16 »
Numera finns det Grundfos cirkpumpar som är självreglerande efter behovet. Där är ett display där man kan se effekten. Jag installerade elen på en sådan häromveckan och den visade 9 W vid start. Senare visade den 6 W då värmen hade cirkulerat ett bra tag i huset.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2012, 21:38:00 »
Fast lite grann undrar man ju vad det blir för  :dt: när värmepumpen gÃ¥r med den typen av reglering...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2012, 22:36:49 »
Det är val en tryckstyrd pump som eftersträvar samma tryck den styrs inte efter delta (tror jag i alla fall) Jag har en sån och auto adapt läget verkade inte funka så bra för efter nån dag stog den på max men man kan ställa i steg också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2012, 22:40:25 »
Det är val en tryckstyrd pump som eftersträvar samma tryck den styrs inte efter delta
Jomen, det var ju just därför som jag undrar vad det kan bli för  :dt: när man kör den pÃ¥ autoadapt.  Tror det kanske inte fungerar sÃ¥ bra...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2012, 22:44:13 »
Tror inte jag heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad p00anh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2012, 23:56:34 »
När vi skriver om deltan mÃ¥ste vi samtidigt ange hur fort  (i vilket läge) pumpen snurrar.
Värmekillen som var här senast ställde in till delta 6 grader vid ungefä 5 plusgrader ute, men det visade sig vid närmare
betraktande att värmebärarpumpen stog i läge I.
För sakta tyckte han, ökade till läge II och for vidare.
När jag sedan tittade på displayen hade delta sjunkit till 4 grader.
Då provade jag själv att ändra pumpen till III och deltat sjönk direkt till 2 grader.
Klart att deltat sjunker om mer vatten rinner igenom. Fort rinnande vattem hinner inte värmas lika mycket som när det rinner sakta.
Vad säger ni om ovanstående? Knäppt, vettigt, solklart?

Hälsningar
Anders H
Huset byggt 1962 i Göteborgstrakten.
132 m² + lika stor uppvärmd källare + fristående garage som är
sparsamt uppvärmt.
Grunden isolerad med 10 cm cellplast, lösull på vinden, 2-glasfönster.
Värms med Bosch EHP 8 AW + innedelen CC 160.
Styrs av Rego 800.
Installerade hösten -08.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2012, 09:30:19 »
Precis vid högt flöde så räcker inte effekten till att värma vattnet till rätt delta det är därför man måste ha ett högt delta vid lite varmare utetemp så att man hamnar hyffsat rätt vid kyla eftersom effekten varierar ganska kraftigt med luft vatten vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2012, 16:12:30 »
Cirkpumpen mellan värmepump och tank vill jag absolut ha pÃ¥ fast läge. Maxläge i mitt fall, vilket ger delta 7. 

Radiatorpumpen däremot på självreglering. Som det är nu, kör jag på trean om vintern, tvåan vår och höst och ibland ettan när det tjuter för mycket i termostatarna. Kunde vara skönt att slippa detta.

Självreglerande pumpar och fläktar ger en verklig stor energiminskning i stora fastigheter och industrier. Nog den snabbaste pay-off-tid av alla energibesparande Ã¥tgärder där. Det gäller dock inte i en villa. För min del blir det kring 100-200:- om Ã¥ret. 
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2012, 16:16:13 »
Varför kör du olika hastigheter efter årstiderna och hur ska du fixa det med en självreglerande cp Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #13 skrivet: 29 oktober 2012, 18:44:55 »
Jag har som en litet projekt tänkt att bygga en varvtalstyrning till min VB-pump i syfte att automatiskt kunna påverka :dt:.
I mitt fall hade jag tänkt mig skapa en kurva som en funktion av utetemperaturen. Kurvan bestämmer hur fort VB-pumpen skall snurra vid en viss utetemp.

För att verifiera mina teorier skall jag installera en flödesmätare över VB-kretsen för att med hjälp av T8 och T9 maximera effekten i värmepumpen. Måste även ha koll på hetgasen så den inte jobbar för varmt.

Rent generellt ser jag att regleringsprincipen är att om utetemp är mer än +5 så skall VB gå "snabbt" vid både varmvatten och värmevattenproduktion. Vid en utetemp mellan +5 och -5 avser jag att sänka cirkulationen "en del" och är det kallare än -5 så avser jag att sänka den "ännu mer". Allt för att hålla upp :dt: till rimlig nivå.
Vilken nivå får effektmätningen avgöra.

Utöver reglera VB-pumpen skall styrningen hålla reda på i vilket tillstånd värmepumpen befinner sig och styra VB-pumpen med rätt flöde. Exempelvis ta hänsyn till om den prdoucerar varmvatten, värmevatten, står still eller avfrostar etc etc.

Jag har börjat med att bygga om min IVT 290 A/W en aning för att underlätta detta projekt: http://franzens.nu/2012/09/27/varmepumpen-i-roes-driftsatt/
« Senast ändrad: 29 oktober 2012, 18:50:07 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 284
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!