Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa mitsubishi för radhus 145kvm?  (läst 8222 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bästa mitsubishi för radhus 145kvm?
« Svar #15 skrivet: 03 januari 2008, 14:35:26 »
Ni får nog först bestämma er för om ni vill satsa på en lite kraftigare maskin som ska täcka hela huset eller om ni ska dela upp det på en maskin per plan. Det går inte att få en kraftig maskin att vara "tyst" då dom omsätter mycket luft vid hög fläkthastighet.
Visst kan man sänka fläkthastigheten men då har ni missat halva grejen med den kraftiga.
Själv gillar jag inte för mycket oljud så jag stödvärmer hellre med något annat än att ha maskinen på högsta fläktläget då det hörs ganska bra nattetid. Det ser ut som ni kan ha en kraftigare maskin i trapphuset då ni verkar ha ett vilplan där!!!
Sätter ni den ovanför bjälklaget och använder svingfunktionen kanske ni klarar er riktigt bra med tex FD25 eller FD35 med hög fjäkthastighet men dÃ¥ är dom inte sÃ¥ tysta längre. Ni kanske slÃ¥r skallen i maskinen istället vid trappmontage eller sÃ¥ blir det problem med att rengöra filterna  knUp
Försök få hem någon firma i din närhet som kan se förutsättningarna på plats då ni ändå ska köpa inklusive montage.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa mitsubishi för radhus 145kvm?
« Svar #16 skrivet: 03 januari 2008, 15:22:28 »
Det verkar ju onekligen attraktivt med en FD35VAH och placering som ts-f föreslår, i trappan, strax ovan golvnivån på övervåningen. När pumpen svingar upp blåser den varmluft längs golvet på övervåningen som därefter stiger upp i rummet. När den svingar ner blåser den (om fläkten går med tillräckligt hög effekt) varmluften ner till golvet på nedervåningen, där den sprids på samma sätt och stiger upp i rummet. Fördelen med två pumpar är ju förutom att de kan gå på dellast att man få kylning även på övervåningen.

Jag valde två FD25VAH, men jag fick ett bra pris och har 90m2 på varje plan.

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad FREE

  • 2st TE9
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa mitsubishi för radhus 145kvm?
« Svar #17 skrivet: 03 januari 2008, 19:55:01 »
Ett bra förslag med fläkten i trappan. Jag tittade på det tidigare, men.. jag har ju ingen "utsida" på andra sidan väggen där utan en granne pga radhus. Jag kan dessutom inte dra rören till baksidan (neråt på bilden) då vi kommer glasa in där om ett par år. Då skulle ute-delen hamna inomhus ???

Pontus, var köpte du dina FD25? i stockholmsomr??

Funderar på två st 5kw "Ikea-pumpar" 30000kr totalt. Finns det något som slår det?? b00k

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Bästa mitsubishi för radhus 145kvm?
« Svar #18 skrivet: 03 januari 2008, 20:04:01 »
Nä nu tycker jag att du FREE tar en offert pÃ¥ 2st  FD25 or och ser vad det kostar , ta ett litet" banklÃ¥n" om det behövs , och du är nöjd sen med funktionen !!  :)

Kanske använda Richards energioffert här ??  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa mitsubishi för radhus 145kvm?
« Svar #19 skrivet: 03 januari 2008, 20:29:27 »
Pontus, var köpte du dina FD25? i stockholmsomr??

Nej, jag bor utanför Växjö, men jag köper mina FD25 från en firma i Skåne! Det blev billigare än att anlita de lokala firmorna.

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad FREE

  • 2st TE9
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa mitsubishi för radhus 145kvm?
« Svar #20 skrivet: 03 januari 2008, 21:32:15 »
Ok, Pontus:
Installerade du själv då, eller tog du in utomstående?

Rollster:
Är hyfsat nu här på sidan och är inte riktigt med på hur allt funkar, var och hur begär jag offert? Är det i vänstra kollumnen där det står "Se hit!"

/Stefan

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa mitsubishi för radhus 145kvm?
« Svar #21 skrivet: 03 januari 2008, 21:41:13 »
De är inte installerade ännu, men det ska göras av en certifierad installatör/kylmontör.

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad FREE

  • 2st TE9
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa mitsubishi för radhus 145kvm?
« Svar #22 skrivet: 03 januari 2008, 21:53:25 »
Vilken firma i skåne köpte du från??

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa mitsubishi för radhus 145kvm?
« Svar #23 skrivet: 03 januari 2008, 22:46:06 »
Värmepumpsgruppen i SkÃ¥ne.  Thumbsup
Hoppas det är OK med firmanamn sÃ¥ jag inte blir hängd av moderatorn!  knUp ;D

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad FREE

  • 2st TE9
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa mitsubishi för radhus 145kvm?
« Svar #24 skrivet: 03 januari 2008, 22:58:05 »
Tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!