Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilerade golv  (läst 5391 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GAS

  • Gäst
GAS
Ventilerade golv
« skrivet: 08 januari 2006, 09:12:27 »
Har ett Götenehus från 75, enplans med platta på mark. Golvreglarna ligger på kilar uppe på plattan och vid köp av huset gjordes fuktmätning av anticimex och mätvärdena var inom/på gällande gränser. Dock rekomenderade dom mig att ventilera plattan mekaniskt. Husets längsgående väggar (ytter och inner)har ventilerad golvlist. Är det någon som vet hur det fungerar? Tas luften från rummet för att ventilera golvet eller tas den utifrån? Finns det någon risk med att ventilera golvet mekaniskt (fuktig luft utifrån)? Min tanke är att vid mekanisk ventilation tas luften från rummet via ventilerade golvlisten ner i plattan och sen ut, kan detta vara en lösning? Sc:,h

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ventilerade golv
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2006, 12:31:37 »
Typisk svar från Anticimex. Om du inte har några problem nu (dofter- lukt) och om du inte sänker värmen så tror jag inte att det är någon fara.
Luften tar man alltid innifrån om man ventilerar golven. Det som du har nu är att det är öppet runt om och tanken är att fukten skall komma ut genom hålen i den ventilerade listen.
Det är viktigt att man kollar utvändigt så marken lutar åt rätt håll så att inte betong plattan kan suga åt sig massa vatten.
Här är en länk hur Nivel system har löst det med fuktiga utrymmen.

http://alltombostad.msn.se/expo/6/94/61774/default.html
« Senast ändrad: 08 januari 2006, 12:41:22 av gustav »

Utloggad MaxMartin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilerade golv
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2006, 22:44:21 »
Jag har samma konstruktion. Det ligger distanser mellan väggen och listen och sen är det en springa ner till grunden där bakom.
Kan någon förklara hur och om detta fungerar? Sc:,h
En sak märker man i alla fall, det är kallare längs de listerna.

/Martin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!