Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilations problem och jord lukt.  (läst 6111 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bintang

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ventilations problem och jord lukt.
« skrivet: 01 december 2005, 14:47:57 »
Hej!

Har just köpt ett hus byggt -51 med i stort sett obefintlig ventillation. Det finns en ventil till skorstenen i badrummet och så har jag satt in ventiler i vardagsrummet och i ett sovrum.
Nu ser jag att det blidas mycket kondens på utsidan ovanför dessa nya ventiler. DVS luften går ut den vägen borde dom inte vara till luft? Det blidas dock fortfarande mycket kondens på insidan fönstren i hela huset.
Vad finns att göra?
Jag har även problem med jord lukt frÃ¥n krypgrund, jag har dock grävt bort massor med mögliga brädor och annat skit frÃ¥n krypgrunden och det är mycket bättre nu men det är fortfarande matjord som luktar lite kvar där nere. Borde jag gräva bort matjorden och ersätta med sand  och sen plasta över och installera avfuktare eller vad ?
Huset är 100kvm och krypgrunden ca 55kvm. direktverkande el = 18 grader inne

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ventilations problem och jord lukt.
« Svar #1 skrivet: 01 december 2005, 14:59:08 »
Citera
Det blidas dock fortfarande mycket kondens på insidan fönstren i hela huset.

Det är absolut ett tecken på "dålig" ventilation.
Du har väl en köksfläkt också? Kör den i ett dygn på låg fart, då ser du om det blir bättre....

Är det fuktigt i badrummet?  Försök känna om det drar i ventilen. Ett A4 papper kan också användas du ser om det sugs mot ventilen. Men vid självdrag märks det inte så mycket.

Du kan ju också leja en rökare, som får puffa lite. Ibland är kanalerna tom igenmurade!

Ang jordlukt, såg bjälklaget bra ut? Idioti att lämna bräder på marken, dom möglar även i en torr grund. En plast minskar fuktbelstningen.

När man ventilerar med frånluft (själdrag eller mekanisk frånluft) så bygger det oftast på ett undertryck i huset, för att "spontant" få in tilluft via ventiler.
Samtidigt riskerar man att ta luft från krygrunden via otätheter.
Det ska man undvika så långt som möjligt!!

Det har varit mycket diskussion om krypgrunder här.. sök tex på avfuktare sorbtionsavfuktare
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bintang

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ventilations problem och jord lukt.
« Svar #2 skrivet: 01 december 2005, 16:55:18 »
Det är drag i badrums ventilen och bjälklag såg bara bra ut enl anticimex (en bräda har dock ruttnat så den ska jag byta).

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ventilations problem och jord lukt.
« Svar #3 skrivet: 01 december 2005, 17:45:15 »
Fattar inte blir det kondens/frost på utsidan vid dina tilluftsventiler?

Det borde inte bli så. Men vad vet jag?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

B

  • Gäst
B
SV: Ventilations problem och jord lukt.
« Svar #4 skrivet: 02 december 2005, 08:59:40 »
Ja luften går ut genom alla ventilerna både den i badrumet och de ute i huset. Sätter jag på köksfläkten drar jag upp illaluktande luft från grunden men då går ialla fall luften in genom till lufts ventilerna.
Har köpt en billig avfuktare som jag ska ha för att torka tvätten men den tar bort ca 2 dl vatten på en natt i sovrummet. Borde jag ha den på konstant?

Utloggad edward

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ventilations problem och jord lukt.
« Svar #5 skrivet: 05 december 2005, 13:22:13 »
Ja luften går ut genom alla ventilerna både den i badrumet och de ute i huset. Sätter jag på köksfläkten drar jag upp illaluktande luft från grunden men då går ialla fall luften in genom till lufts ventilerna.
Har köpt en billig avfuktare som jag ska ha för att torka tvätten men den tar bort ca 2 dl vatten på en natt i sovrummet. Borde jag ha den på konstant? om du gräver bort jorden så fyll på med ex lecakulor, sand binder fukt, inte bra! edward

Bert Bygg

  • Gäst
Bert Bygg
SV: Ventilations problem och jord lukt.
« Svar #6 skrivet: 05 december 2005, 16:52:51 »
Jepp, gräv bort ett jordlager och fyll på med ett ca. 20cm lager lecagrus (lecakulor 8-20mm). Sätt plast ovanpå och någon större sten här och där för att få plasten att hållas på plats. Jag skulle även föreslå att tänka på undertryck i grunden för att förhindra att jordlukten stiger upp. Det kan dock medföra värmeförluster(genom golvet) till krypgrunden men det är i och för sig ok med tanke på att sänka fukthalten i krypgrunden.

Testa att hålla igång kondensavfuktaren inomhus. Troligtvis har du för mycket fukt inomhus också eftersom det kondeserar på fönstren. Köp en enkel fuktmätare för att kolla läget.

Skulle gissa att innerglaset på fönstren är kallt, så därför bildar den avkylda luften kondens på glaset. Ta dit någon expert och kolla om det skulle vara ekonomiskt lönsamt att byta fönster(energisparmässigt).

Kolla om du kan installera en avluftsfläkt i skortstenskanalen i badrummet för att "torka upp" efter duschen.

Jag skulle inte vara nervös för att "inluftsventilerna" fungerar bakvänt. Man borde ju ha ett litet undertryck i huset för att ha det torrt och behagligt.

Hoppas att jag kunde bidra med nÃ¥gra vettiga förslag till problemen, och lycka till med funderandet.  :)


Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Ventilations problem och jord lukt.
« Svar #7 skrivet: 05 december 2005, 17:25:31 »
Tricky probelm.  Sc:,h Kolla linken nedan. Den kan säkert ge nÃ¥gra goda rÃ¥d.

www.pse.com/brochures/brochure1210.pdf

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!