Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sambandet mellan luftväxling och energförbrukning  (läst 2479 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndersJ

  • Gäst
AndersJ
Sambandet mellan luftväxling och energförbrukning
« skrivet: 24 november 2005, 18:09:02 »
Hej !
Tänkte passa på att fråga det här forumets kunniga och kluriga  medlemmar om hur det här med luftväxling och energi förbrukning kan tänkas hänga ihop. Bakgrunden är att vi konstaterat förhöjda radonvärden i kåken -  400 Bq/m3 på det värsta stället.
Huset är byggt 1906 145 m2 + källare och har självdrag.

Radonet kommer från en tillbyggnad som gjordes på 60 talet. Om man vill halvera radon halten i luften så antar jag att man får ta och dubblera luftväxlingen. Frågan är då om man bör satsa på F, FT eller FTX ventilation. Med FTX får man såklart den bästa värmeekonomin, men det är ju även fråga om vilken återbetalningstiden för en sådan större åtgärd kan tänkas bli,dvs med hur många % kan man anta att uppvärmningskostnaden ökar om luftomsättningshastigheten dubbleras förutsatt att ingen återvinning av frånluftens värmeinnehåll sker?

Huset är idag värmt med värmepump och gjorde förra året av med totalt 15000 kWh, varav hushållselen uppskattningsvis uppgick till 3000 kWh

Tacksam för alla svar !

//Anders

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sambandet mellan luftväxling och energförbrukning
« Svar #1 skrivet: 24 november 2005, 18:47:31 »
Som du skriver kostar FTX minst i avseende på förluster, men kanske mest med avseende på investeringen.

Nibe har sin frånluftsmodul FLM30

IVT har en liknande

Och jag såg att mecmaster marknadsför en frånluftsmodul varifrån man kan återföra värmen till brinen (universal? ).

ComfortZone CE50 tror jag har blivt godkänd som "radonsanerande", dessa beslut tas dock i varje enskilt fall, så det är ingen garanti att du i just ditt hus kan få bidrag för den åtgärden.

CitCop har sin Forclima luftvärmeväxlare som skulle kunna funka.

Nu har du fått lite att bita i hoppas jag.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sambandet mellan luftväxling och energförbrukning
« Svar #2 skrivet: 26 november 2005, 01:12:05 »
Om det bara är en del av huset som avger radon så måste en airstar vara en riktigt billig lösning. (jag tror man normalt placerar en i varje rum).

http://www.airstar.se
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 409
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!