Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöve Hjälp! har ventilationsproblem  (läst 11401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Behöve Hjälp! har ventilationsproblem
« skrivet: 13 november 2005, 20:53:28 »
Hallå!!

har problem med ventilationen i mitt hus. (som många andra)

Huset är 1 1/2 plan med källare.
byggt -65
har tidigare varigt uppvärmt med olja, men tidigare ägaren har monterat bergvärme.
detta för ca 2 år sedan.

det är självdrag genom skorsten, har även en ventilationsskorten med ventiler i varje rum (som inte är ansluten till murstocken)
tilluften kommer genom otätheter och genom ventiler i källaren.

jag har upptäkt detta genom att vi får kondens på rutorna på övervåningen på natten.
lite mindre är det nu med värmen på. dock anser jag inte att ventilationen är tillräcklig.
vad göra?
kan det räcka att sätta ventiler vid fönster osv? har tegelhus så det får bli vid fönster.
eller måste jag även monter fläkt på murstocken (4000kr)???
jag är ganska orolig över detta då jag har lite mörkbeklädnad på vinden.
nu vet jag inte om detta har avstannat dÃ¥ tidigare ägaren (en äldra man) var sÃ¥ rädd för drag att alla ventiler var noga förslutna och fönster tejpade  :D

jag ska beställa besiktning hos sotaren imorgon. dock tycker jag inte dom är opartiska då dom gärna vill sälja massa fläktar osv. (dom vill ju tjäna pengar dom med)

huset=

Källaren=
föråd osv.
tvättstuga
pannrum, pumprum  8)

markplan=
kontor
gästrum
badrum
kök
vardagsrum

övervåning=
sovrum1
sovrum2
toalett
klädkammare.

tottalt 140kvm
100kvm källare.

vore bra med lite tips frÃ¥n er  ;)
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Behöve Hjälp! har ventilationsproblem
« Svar #1 skrivet: 13 november 2005, 22:26:36 »
behöver du tilluft så finns det ventiler som man sätter i fönsterkarmen över fönstren, man borrar många små hål i karmen och får ett långt smalt hål sedan sätter man ett "galler"på utsidan och en ställbar ventil på innesidan
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöve Hjälp! har ventilationsproblem
« Svar #2 skrivet: 14 november 2005, 08:27:40 »
behöver du tilluft så finns det ventiler som man sätter i fönsterkarmen över fönstren, man borrar många små hål i karmen och får ett långt smalt hål sedan sätter man ett "galler"på utsidan och en ställbar ventil på innesidan

Ok. kan man sätta detta direkt på föstret??
har tyvärr inget utryme på karmen.
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Behöve Hjälp! har ventilationsproblem
« Svar #3 skrivet: 14 november 2005, 08:52:32 »

Ok. kan man sätta detta direkt på fönstret??
har tyvärr inget utrymme på karmen.

Det går bra. Kolla bara att det finns material kvar till att håll ihop fönstret ;)

Har själv haft liknande ventilationsproblem (läs obefintlig) . En äldre man som tätat i princip all tilluft. Nu har jag fräst i 4 stk av ovan nämnda ventiler i fönsterbågarna, o fixat att luften kan komma ut ur huset även med stängd toadörr, kunskapen om ventilation hos förra ägaren måste ha varit i princip noll (eller kanske var det snålheten som styrde).
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöve Hjälp! har ventilationsproblem
« Svar #4 skrivet: 14 november 2005, 08:56:24 »

Ok. kan man sätta detta direkt på fönstret??
har tyvärr inget utrymme på karmen.

Det går bra. Kolla bara att det finns material kvar till att håll ihop fönstret ;)

Har själv haft liknande ventilationsproblem (läs obefintlig) . En äldre man som tätat i princip all tilluft. Nu har jag fräst i 4 stk av ovan nämnda ventiler i fönsterbågarna, o fixat att luften kan komma ut ur huset även med stängd toadörr, kunskapen om ventilation hos förra ägaren måste ha varit i princip noll (eller kanske var det snålheten som styrde).

ok. talade precis med sotaren.
han tyckte vi skulle börja med tilluft. 6st ventiler i rummen. a 150kr/st
jag har ju lite drag, men luften har ju ingen väg att komma in i huset. så han trode det kunde räcka
vilket jag hoppas på.

om inte detta funkar skulle vi köra en mekanisk frånluft,.

ps, tack för bra forum för oss hustokiga  8)
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Behöve Hjälp! har ventilationsproblem
« Svar #5 skrivet: 14 november 2005, 23:16:41 »
Om man ska utöka med även frånluftfläkt, så ska jag avråda från en sak.

Paxfläkt med kallrasskydd.
Kallrasskyddet gör att man "bara" har ventilation när fläkten går! Kallrasskyddet ska man välja bort, det kan dock bli kallras när man tex kör köksfläkten på full fart..
har man frånluft via en kort kanal eller ut genom vägg, då kan man ev va tvungen att ha kallrasskydd. (ingen regel utan undantag)

Som du säger är det en klar varning när man får kondens... Och tilluftventiler i fönsterkarmarna är bra, då får man en naturlig inblandning av varm luft från radiatorerna...

Bra ventilation är en halv omsättning/timme (av all luft)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöve Hjälp! har ventilationsproblem
« Svar #6 skrivet: 15 november 2005, 07:43:59 »
Om man ska utöka med även frånluftfläkt, så ska jag avråda från en sak.

Paxfläkt med kallrasskydd.
Kallrasskyddet gör att man "bara" har ventilation när fläkten går! Kallrasskyddet ska man välja bort, det kan dock bli kallras när man tex kör köksfläkten på full fart..
har man frånluft via en kort kanal eller ut genom vägg, då kan man ev va tvungen att ha kallrasskydd. (ingen regel utan undantag)

Som du säger är det en klar varning när man får kondens... Och tilluftventiler i fönsterkarmarna är bra, då får man en naturlig inblandning av varm luft från radiatorerna...

Bra ventilation är en halv omsättning/timme (av all luft)

jag har en fläkt i badrumet och köket.
dock inget kallrasskydd på dom. kanalerna går i murstocken så jag slipper kallras.

jo, jag får börja med tilluft få se vad som händer. rent logiskt borde det bli bättre då.

ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Behöve Hjälp! har ventilationsproblem
« Svar #7 skrivet: 16 november 2005, 00:12:21 »
SNIP
jag är ganska orolig över detta då jag har lite mörkbeklädnad på vinden.
nu vet jag inte om detta har avstannat då tidigare ägaren (en äldra man) var så rädd för drag att alla ventiler var noga förslutna och fönster tejpade  :D

SNIP

Det här med eventuell fukt på vinden ska du nog se som ett separat problem. fukt från boyta skall inte ha möjlighet att ta sig upp på vinden. Så kolla att fuktspärren är intakt och att den finns, hos mej var den ersatt med papperssopsäckar på ett ställe, förra ägaren tyckte väl att dom liknade det tjärade pappret som låg på övriga vinden o tyckte att det går säkert lika bra.
Kolla även att ventilations springor vid evt. takfot o dylikt är fria, dom kan ju ha fått sej en släng av "snål-sleven".
Därför är det också viktigt att ha ett undertryck i boyta för att hindra att fuktig luft att hitta upp vinden, i normala fall bör självdrag räcka då den fungarar bäst på vintern när faran är stor för kondens i vindsutrymme.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Fred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöve Hjälp! har ventilationsproblem
« Svar #8 skrivet: 21 november 2005, 11:58:39 »
Ev fuktproblem på vinden kan vara klart relaterade om man efter byte till VP får en kall murstock och således ett kasst självdrag -> obefintligt undertryck i boutrymmet som gör att ev fukt lätt kan leta sig uppåt i dålig diffspärr.

Satsa på mekanisk frånluft tycker jag, (minst, helst ftx), annars kommer du *aldrig* att få en tillräcklig ventilation. Det är inte bara fukt/kondens som är viktigt, emissioner från olika material är ju minst lika viktigt att ta hänsyn till. Mycket plast blir det...
I synnerhet om man har barn i faggorna. På sommaren funkar självdrag i princip inte och då är RF som högst inne.

Ett par tusen för en F-lösning är det helt klart värt, trots att det leder till större energiförluster via ventilation.
« Senast ändrad: 21 november 2005, 12:00:21 av Fred »
Nibe 1215-7, 150m, 184+52m2,

Utloggad Tullamore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöve Hjälp! har ventilationsproblem
« Svar #9 skrivet: 01 december 2005, 10:29:00 »
Jag har samma problem som Fredrik. Mina åtgärder kommer bli:

-  Stärka frÃ¥nluften (fläkt utan kallrasskydd)
- Installera spaltventiler i fönsterbågarna. OBS! Det är tydligen stor skillnad mellan olika ventiler, läs Råd och Rön: http://www.radron.se/templates/test____3325.asp

På min övervåning har jag en idé att i vardagsrummet och ev. ett sovrum installera en Airstar.


IVT Greenline HT Plus C7, 140 m aktiv borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Behöve Hjälp! har ventilationsproblem
« Svar #10 skrivet: 08 december 2005, 20:27:27 »
Jag hade oxå lite kondens på min fönster.
Jag tog bort lite av tätningslisten på fönstrena.
Då försvann problemet.

Billigt blev det oxå...
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Behöve Hjälp! har ventilationsproblem
« Svar #11 skrivet: 08 december 2005, 20:40:00 »
Tätningslistbrist... helt ok, men kolla vid svinkyla fryser det på massor då är det bättre med springventiler..

Jag har kört och rekommenderat BIOBE i många många år...

Citera
Hålen genom träkarmen ska vara 10–12 millimeter i diameter och ligga mycket tätt. De flesta bruksanvisningarna innehåller mallar för borrhålsplaceringen. Det gäller att borren verkligen styrs rakt fram, vilket inte är lätt. Det är säkrast att anlita en fackman, som också ofta har tillgång till en rejäl borrmall.


Det finns (riktiga)borrmallar att köpa, annars är det svårt som stryk!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
SV: Behöve Hjälp! har ventilationsproblem
« Svar #12 skrivet: 08 december 2005, 23:15:07 »
Jag installerade ett gäng AirStar i kontor och det funkar ypperligt.
Jag hade dock avstått ifrån att installera AirStar i sovrum då ljudet nog kan bli lite irriterande just i detta rum trots att det är hyfsat lågt.
/Anders :-\

Man kan såklart bryta strömmen när man skall sova om ljudet stör...
(den modell jag installerade hade något högre luftflöde än standardmodellen)
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöve Hjälp! har ventilationsproblem
« Svar #13 skrivet: 08 december 2005, 23:35:37 »
Jag har några olika modeller av friskluftsventiler.

Dels en "billig" variant som jag satt in i två rum och i uterummet, de ger nästan ingen tilluft. ("mygghålen" är för små)

Sedan har jag ett par Fresh 80 som verkligen ger ventilation, de får jag strypa litegrann när det blir under ca -15 grader för att det inte skall bli kalldrag (men frisk luft finns det i överflöd, känns det som).

I den nya utbyggnaden har jag satt in en Fresh 90, den ger ännu mer ventilation, den har jag strypt ordentligt, men har ändå riktigt bra luft i utbyggnaden.

Vad jag vill komma till är att det är skillnad om du betalar 150 kr eller 300 kr för en friskluftsventil, snåla inte!

I detta fall lönar det sig inte (enligt min erfarenhet) att snåla. Dyra, men bra, grejer kan göra att du slipper sätta in mekanisk (bullrande) ventilation.

När det gäller kondensen på dina fönster tror jag dock inte att ventilationen är det enda saliggörande.

Själv satte jag in dammtätningslister (skummgummi) mellan bågarna på våra tvåglasfönster, det gjorde problemen 50% mindre, det blev inte bra, men mycket bättre.
Kanske nåt för dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!