Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radonsanera själv - idéer och tips tack!  (läst 9325 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tullamore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Radonsanera själv - idéer och tips tack!
« skrivet: 22 september 2005, 15:51:02 »
Jag tänkte radonsanera själv. Förutsättningarna är:

- Platta (9x9 m)
- Markradon

Min idé är ungefär:

1. Läsa "Radonboken" av Clavensjö m.fl. http://www.formas.se
2. Bila ett hål i grunden, ganska mitt i. Har en bärande vägg i mitten och troligtvis en "vot" under.
3. Gräva en grop under (radie 30 cm)
4. Köra ner 100 mm spiro, täta noggrant
5. I närheten av vägg, sätta in en kanalfläkt CK100 http://www.fresh.se/p15959/files/Kanalflakt-CK.pdf
6. Blåsa ut Radonet genom väggen

Någon som tycker detta låter smart/idiotiskt? Skulle jag misslyckas så är det väl inte värre än att ta upp ett hål till (på andra sidan voten)...

IVT Greenline HT Plus C7, 140 m aktiv borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radonsanera själv - idéer och tips tack!
« Svar #1 skrivet: 23 september 2005, 08:03:41 »
Jag har läst om en liknande lösning där man gör många små hål och suger ut luften på ungefär samma sätt.

Du fÃ¥r säkert radonfritt runt hÃ¥let men finns det inte risk för att du missar det som kommer upp en bit bort frÃ¥n hÃ¥let?  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tullamore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Radonsanera själv - idéer och tips tack!
« Svar #2 skrivet: 23 september 2005, 09:20:32 »
Jo, smalrörsmetoden är tydligen lite bättre men ställer högre krav på fläkt (tror jag).

Jag tänkte testa ett rör först, det går ju koppla ytterligare en sugpunkt senare om inte annat. Min grund är ju inte större än 9x9 och ett företag som lämnat offert på radonsanering skrev just att det bör räcka med ett rör.

Har du annars någon skiss på smalrörsmetoden? Vilka rör köper man? Vilken fläkt passar? I en tidigare tråd här så pratas det om smalrörsmetoden med en länk till äntligen hemma.
IVT Greenline HT Plus C7, 140 m aktiv borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radonsanera själv - idéer och tips tack!
« Svar #3 skrivet: 23 september 2005, 12:57:54 »
Hur gammalt är huset?
Är det makadam under sulan?
I så fall borde det funka med en sugpunkt i mitten.
Men är det byggt som mitt hus med sand under sulan så är jag lite tveksam om det räcker. ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: Radonsanera själv - idéer och tips tack!
« Svar #4 skrivet: 24 september 2005, 19:09:00 »
Hej!  Vi har 1/2 planshus med källare med bottenyta pÃ¥ 115 kvm. Tidigare ägaren har gjort exakt den installation som du ämnar att göra. Han fick ner värdena frÃ¥n 1800 nedreplan till 800 och övre plan frÃ¥n 1200 till 500. Detta med samma fläkt som du tänkt använda. Med tanke pÃ¥ boytan kan nog din installation räcka.

Som jag tidigare skrivit om blev vi lurade, han gjorde endast en mätning under två veckor och fick mkt. bättre värden än de vi fick med en riktig mätning>:(

Nu har jag kompletterat med en  fläkt som centralt ventilerar källaren via rör som är dragna till varje rum. Jag har dessutom fixat ytterligare tilluftsventiler i nÃ¥gra rum.  Hur har du det med tilluftsventiler i huset?

Ska göra en ny mätning under hösten. Hoppas att allt är ok nu ;D

mvh

Jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad Tullamore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Radonsanera själv - idéer och tips tack!
« Svar #5 skrivet: 25 september 2005, 20:44:04 »
milliwatt, tack för din kommentar. Intressant med samma fläkt som jag tänkte använda. Låter den mycket? Du hade ett större initialvärde på radonhalt än vi och dessutom större yta. Vi får se om jag behöver ett till hål.

Carl N, huset är byggt -66 och jag tror det är makadam under. Det jag tror kan bli bökigt är att voten delar av huset tvärs över. Skulle det vara sand blir jag också, som du säger, tveksam...

Nu har jag laddat ner ansökningshandlingarna, vi får väl se om några månader vilket värde man kommit ner till :)
IVT Greenline HT Plus C7, 140 m aktiv borra.

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: Radonsanera själv - idéer och tips tack!
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2005, 09:39:22 »
Hej! ja den låter en hel del. Man kan ju bygga in den i en ljudisolerad låda om det stör.

mvh

jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad Gagner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stureby, Enskede, Sthlm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • VP
SV: Radonsanera själv - idéer och tips tack!
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2005, 21:30:41 »
Hej,

Jag beställde just smalrörsmetoden och fick den installerad under sommaren.
Har just nu en mätning igång (spårfilm), så vi får se om jag kommer under 100 kanske.

Före hade jag ett genomsnitt på 620.
Den "nya" rekommenderade gränsen ligger nu på 200.

Värt att notera är att det går utmärkt att begära bidrag för radonsanering, det man får ut är max 15 000:- (vilket jag fick i mitt fall).
Detta är alltså helt fristående från ROT avdraget.

Samt i dessa tider begära nedsättning av taxerings värdet eftersom det är en kontinuerlig åtgärd som behövs för att hålla värdena nere.

Mvh
Gagner
Borra 162m aktiv, Thermia diplomatTWS8, 170kvm uppvärmd yta, Sthlm. I drift 1/2-05.
1:a årets förbr: värme o vv 6580 kWh. Med hh el 15394kWh.
2:a årets förbr: värme o vv 6445 kWh.
http://www.gagner.se/vp/vp.htm

Utloggad kyticka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Radonsanera själv - idéer och tips tack!
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2005, 06:03:08 »
Hej,


Samt i dessa tider begära nedsättning av taxerings värdet eftersom det är en kontinuerlig åtgärd som behövs för att hålla värdena nere.


Vad menar du med detta? Försökte fÃ¥ sänkt värde pÃ¥ huset pÃ¥ grund av radonet - fick nej av skattemyndigheten dÃ¥ sänkning mÃ¥ste vara  3% eller minst 25 000 kr av taxeringsvärde. 

Utloggad Gagner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stureby, Enskede, Sthlm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • VP
SV: Radonsanera själv - idéer och tips tack!
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2005, 20:12:22 »
Hi,

Det jag menar är att om jag stänger av fläkten som suger, då höjs radonvärdet.
Alltså en kontinuerlig åtgärd.

Sen visste inte jag att det måste vara 3% eller minst 25000 av taxeringsvärdet, detta torde vara enda gången man är positiv till ett högt taxvärde eller..... :-\


//Gagner
Borra 162m aktiv, Thermia diplomatTWS8, 170kvm uppvärmd yta, Sthlm. I drift 1/2-05.
1:a årets förbr: värme o vv 6580 kWh. Med hh el 15394kWh.
2:a årets förbr: värme o vv 6445 kWh.
http://www.gagner.se/vp/vp.htm

Utloggad kyticka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Radonsanera själv - idéer och tips tack!
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2005, 06:35:52 »
Hi,

Det jag menar är att om jag stänger av fläkten som suger, då höjs radonvärdet.
Alltså en kontinuerlig åtgärd.

Jo, jag fattade vad kontinuerlig Ã¥tgärd är, men tänkte  att du kanske har varit i kontakt med skattemyndigheten och de har sagt nÃ¥t om KONTINUERLIG Ã¥tgärd ....

Citera
Sen visste inte jag att det måste vara 2% eller minst 25000 av taxeringsvärdet, detta torde vara enda gången man är positiv till ett högt taxvärde eller..... :-

Det visste jag inte heller innan jag fick avslag, de hänvisar till 7 kap. 5 paragraf fastighetstaxeringslagen (1979:1152)

mvh Kyticka

Utloggad paul8

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Radonsanera själv - idéer och tips tack!
« Svar #11 skrivet: 30 november 2005, 12:59:38 »
Jag hade ganska höga värden av markradon och undersökte olika alrenativ till sanering. Kom i kontakt med en plåtslagare som föreslog att vi skulle suga i en av dräneringsledningarna och koppla på en liten fläkt på rensröret, och sätta ett spirorör upp längs gaveln. Och se det fungerar jättebra till en mycket rimlig kostnad.

Utloggad Efraim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Radonsanera själv - idéer och tips tack!
« Svar #12 skrivet: 30 november 2005, 14:32:26 »
Om du inte kommer åt rören till dräneringen borde det funka att att täta uppåt på tre sidor (så att du får ett högt luftgenomströmningsmotstånd) och sedan suga ut med en fläkt som sitter på motsatt sida av den som inte är tätad. Täta med nåt som släpper igenom vatten men är trögt för luft, några lager geotextilduk tex. Alldeles runt fläkten måste det nog vara riktigt tätt så att det inte suger lokalt.

Utloggad Tullamore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Radonsanera själv - idéer och tips tack!
« Svar #13 skrivet: 01 december 2005, 10:12:35 »
Nu har grannarnas radonsanering slutförts. Saneringsfirman löste saneringen som jag beskrivit i första inlägget.

Jag har inte lämnat in ansökan än, tänkte göra det i samband med ansökan om konverteringsbidrag från olja -> bergvärme.

Det jag dessutom kommer göra är att i ansökan även inkludera ventilationsåtgärder, så jag ska försöka få finansiering för en eller två airstar, några luftspalter och några fläktar för att stärka självdraget.
IVT Greenline HT Plus C7, 140 m aktiv borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!