Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 13 maj 2016, 20:43:44 »

Citroen Berlingo diesel 2005  15.000 mil
Peugeot Expert  diesel 2004   17.000 mil
Skoda Yeti 2016 1,4 bensin aut 400 mil

Experten har varit fantastisk utan ett enda fel under 11,5 år.

Okej, det låter ganska bra.

Jag har provsatt en ny Peugeot en gång och allt kändes lite "billigt". Bilen hade inget radio heller.

En tidigare arbetskollega har köpt en (nästan) fabriksny Peugeot och hade problem med radion redan få veckor efter köpet.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 13 maj 2016, 19:41:30 »

Min Peugeot Partner blev 17 år och hade gått ca 32 000 helt bekymmersfria mil (endast service enligt boken på 3000 mil) innan kopplingen lade av. Eftersom jag nästan helt lagt ner min verksamhet gav jag bort bilen till en bekant som ska fixa ny koppling och få en helt fungerande firmabil.
Det trodde jag aldrig när jag köpte bilen och det är nästan så att jag har svårt att  tro det i dag fast att jag har facit i hand.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 13 maj 2016, 19:29:54 »

Citroen Berlingo diesel 2005  15.000 mil
Peugeot Expert  diesel 2004   17.000 mil
Skoda Yeti 2016 1,4 bensin aut 400 mil

Experten har varit fantastisk utan ett enda fel under 11,5 år.

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 13 maj 2016, 19:14:30 »

Jag har fn en Citroen, en Peugeot och en Skoda. Samtliga funkar fint, utan problem.

Hur gamla är de och hur många mil har de gått?
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 13 maj 2016, 07:11:03 »

Det handlar väl om vilken bil man INTE skulle köpa igen.

AH, då läste jag fel.  8)

Vilket bilmärke skulle jag inte köpa .... hmm ...

Främst är det Volkswagen, Alfa Romeo och Peugeot.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 13 maj 2016, 07:06:29 »

Så impopulära märken är:
1. Ford + VW
3.Peugeot
4. Renault
5. Audi + Opel
7. Fiat + Citroen
detta återspeglar dock inte verkligheten då siffrorna måste relateras till hur många bilar som säljs av respektive märke.
Klart är väl att franska och tyska bilar är överrepresenterade. Samt Fiat.
Jo, fast lite av dessa siffror kan säkert förklaras med att många som har tjänstebilar inte har möjlighet att själva välja bilmärke utan blir tilldelade en bil.
Leasade företagsbilar står för en stor del av nybilsförsäljningen..
Skrivet av: rocas
« skrivet: 12 maj 2016, 22:45:12 »

Jag har fn en Citroen, en Peugeot och en Skoda. Samtliga funkar fint, utan problem.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 12 maj 2016, 21:35:40 »

Så impopulära märken är:
1. Ford + VW
3.Peugeot
4. Renault
5. Audi + Opel
7. Fiat + Citroen
detta återspeglar dock inte verkligheten då siffrorna måste relateras till hur många bilar som säljs av respektive märke.
Klart är väl att franska och tyska bilar är överrepresenterade. Samt Fiat.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 12 maj 2016, 20:34:57 »

Om jag fattat rätt kommer hela drivlinan i trälåda från Japan till Toyotas bilar.
Det har i alla fall varit så tidigare.
Troligen är det mest indier som arbetar i fabrikerna i England nuförtiden, ingen halvpackad brittisk man...

90% är Toyotas mål för lokal produktion så nej det är inte bara ihopsättning i England.
http://www.toyotauk.com/toyota-in-the-uk/supplier-relations.html

Motorfabriken ligger i Engelska Deeside.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 12 maj 2016, 20:16:09 »

Det handlar väl om vilken bil man INTE skulle köpa igen.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 12 maj 2016, 20:11:56 »

Konstigt resultat.

Ganska få skulle köpa Volvo eller Toyota.  Ingen skulle köpa Nissan och Mazda ..... omröstningen är inte särskillt representativ ...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 maj 2016, 19:59:45 »

BMW är väl iofs ett av de bättre valen om man vill OEM'a en motor. Dom hade ju kunnat ta dom från Volkswagen...
Mycket tveksamt hade en Peugeot med motor framtagen av Bmw 1.6 Turbo och det var mest krångel har haft och har Skoda med vw motor och och dom har funkat kanon. Har visserligen aldrig själv ägt en vw men har svårt att tro att dom vore så stora om dom bara gjorde skrot vilket man kan få intryck av här i tråden.
Skrivet av: ZigZag
« skrivet: 12 maj 2016, 18:57:44 »

Skulle välja en Kia 19 dagar i veckan över något från VAG. Senaste bytet blev en Ford Galaxy till en ny XC60 AWD eftersom jag bor i den svåra Stockholmsterrängen :P . Galaxyn funkade klockrent till 13000 mil men efter 9 år så började man märka att svagheterna kom krypande. Den belgiska rem-Johan funkar än så länge utan några mankemang som helst. *kryssar fingrarna*

Älsklingen är fortfarande Giuliettan men hon rullar medvetet sällan :)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 maj 2016, 16:26:33 »

BMW är väl iofs ett av de bättre valen om man vill OEM'a en motor. Dom hade ju kunnat ta dom från Volkswagen...
Skrivet av: jehu
« skrivet: 12 maj 2016, 15:51:56 »

Eller så har de ännu brunt läderförkläde, svart väst och vit skjorta med uppkavlade ärmar

Men mitt intryck är att Toyota inte är riktigt vad det varit.
Nu får de dieselmotorer från BMW också. Toyota som brukade tillverka några av de bästa dieslarna.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 maj 2016, 15:19:07 »

Om jag fattat rätt kommer hela drivlinan i trälåda från Japan till Toyotas bilar.
Det har i alla fall varit så tidigare.
Troligen är det mest indier som arbetar i fabrikerna i England nuförtiden, ingen halvpackad brittisk man...
Skrivet av: jehu
« skrivet: 12 maj 2016, 12:22:09 »

Hade tre nya Japanbyggda utan minsta problem.
Första englandbyggda köptes tillbaka efter 23 fel.
Avensis och Auris byggs i England, Yaris i Franrike, Corolla Verso i Turkiet och Aygo i Tjeckien, övriga modeller i Japan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Toyota#Toyota_i_Sverige
England exporterar Avensis till Japan
http://blog.toyota.co.uk/british-made-toyota-avensis-exported-to-japan
Relativt tråkiga och alldagliga men pålitliga bilar
Är fortfarande imponerad att engelsmännen klarar av att bygga en så bra bil som Avensis 8)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 maj 2016, 07:23:08 »

Samma på min Kia -14, där började däcktrycksövervakningen larma vid -30 grader ute.
Bara återställa (på verkstan) = 8 mil körning, på arbetstid, rätt dyrt och tidskrävande även om det är 7 års garanti på bilen.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 11 maj 2016, 21:36:47 »

Hade tre nya Japanbyggda utan minsta problem.
Första englandbyggda köptes tillbaka efter 23 fel.
Andra hade jag ett år utan problem.
Nu har jag haft tre englandsbyggda i rad och ingen har varit felfri.
Senaste Aurisen är 6 månader och har varit på verkstad två gånger för fix av säkerhetssystem uran att de lyckats.
Nu har den fått ngt lagerljud som jag inte vet vad det är, dags för verkstad igen.
Dock har det inte varit några större fel förutom Aurisen nu då, att säkerhetssystem inte funkar i Svenskt klimat tyder på usel provning.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 11 maj 2016, 21:29:29 »

Det är nästan så att listan behöver delas upp i Englandsbyggd Toyota och Japanbyggd mm för det är enorm skillnad numera.
Fast våra Avensis är väl byggda i England? Iaf de jag haft (-98, -00). Jag var överraskad att engelsmännen kunde bygga en sådan bra bil - en bil som efter 30000 mil går utan läckage eller att börja dra olja, inga större elfel, kopplingen slirar inte, minimal rost. På den ena funkar t o m ACn, det är tamefan otroligt.  tummenupp
Skrivet av: Mike
« skrivet: 11 maj 2016, 19:25:28 »

Ingen Tysk Ford på min gård men Amerikansk är ok  ;)
Vädret under veckan har varit toppen dessutom.

Det är nästan så att listan behöver delas upp i Englandsbyggd Toyota och Japanbyggd mm för det är enorm skillnad numera.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 11 maj 2016, 10:41:06 »

När det gäller VAG så börjar jag få ett intryck av att den koncernen använder Audi som experimentverkstad, när ny teknik är beprövad och någotsånär fungerande så införs den på VW, och om den håller måttet några år även där så släpps den även till Skoda och Seat.

I släkten finns två Audi från 00-talet.
En A3 1,6 '03. Under garantitiden blev det en växellådsrenovering (den hade dålig synkronisering på en växel, bör ha varit 2:an eller 3:an) samt uppgradering av mjukvara i något system. Originalbatteriet höll bara 3-4 år. Ett fjäderfäste i bakvagnen har reparerats, men det ska man inte beskylla bilen för, det berodde på en påbackad sten. I ganska många år har temp- och bränslemätaren visat kraftigt fel, ungefär som om nålarna skulle ha vridits 30 grader medurs på axlarna. Felet kom först på bränslemätaren och ett halvår senare på tempmätaren. Ett annat knepigt elfel är att den ibland okynneständer en massa varningslampor vid start, dock inträffar detta endast om man använder startmotorn, aldrig om man rullar igång bilen. Vanliga åtgärden när lamporna lyser är att slå av tändningen med bilen i rullning och göra en rullande omstart. Nu i vinter gick termostaten sönder. Den har i alla år haft en aning kylvätskeläckage - man får fylla på ett par dl om året och det luktar ofta glykol ur motorrummet efter körning. Jag misstänker att det läcker mellan motorblocket och termostathuset. Bakbromsarna började ligga an en gång när bilen var ca 4 år gammal, beläggen hade kärvat fast i oken - lätt fixat och de har inte behövt röras sedan dess. Nu börjar det vara dags att byta belägg fram.

Och en A4 1,8T ca '02-03 .  Den har bl a haft tändspoleproblem, läckage i intercooler, diverse oljeläckage, en mängd glappande leder i framvagnen. Senaste åren har den haft tendenser att vilja dra ur batteriet men orsaken är inte hittad än. Risken verkar vara störst vid kombination av fuktigt väder och runt nollgradigt, samt att man låser bilen flera timmar efter att tändningen stängdes av. Om man låser omedelbart efter körning eller låter den stå olåst över natten så brukar den inte dra ur batteriet.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 11 maj 2016, 09:37:37 »

Du hade även bytt ner dig säkerhetsmässigt med en Dacia.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 maj 2016, 06:50:01 »

Konstigt att VAG har lyckats få sina bilar att framstå som premium trots att de uppenbarligen inte är det?

Jag hade ju mer eller mindre lovat mig själv att aldrig köpa en KIA Sportage igen om de inte fixat intervalltorkaren, men nu blev det i alla fall ett uppbyte från vår gamla 2.0 136 hk 4WD till en drygt 2 år nyare 1.7 115 hk framhjulsdriven (Sambons bil).
Gamla bilen, -10B, 14200 mil.
"Nya bilen" -12, 6000 mil. (Nästan 3 års garanti kvar)

Den nya bilen måste vara pedantskött, känns nästan fastare och fräschare i hullet än min 1.5 år gamla som är mer eller mindre exakt likadan... och har gått 2000 mil.

Nåväl, jag tror och hoppas att den enklare 1.7 med bara framhjulsdrift kommer att fungera med lite färre fel än den vi bytte bort.
Har väl inte haft några allvarligare fel, men det känns ändå lite chansartat att ha kvar en fyrhjulsdriven bil med så pass mycket lull-lull på sig som den hade när milen börjar adderas, känns skänt att ha bytt till nåt nyare med mindre som kan krångla.

Av mina planer på en Dacia Duster blev intet, 100 000 mellan skulle de ha till en sådan, och jag fick betala 37 000 mellan på KIO:rna, utan att byta ned mig.
Hade jag köpt dacian så hade jag helt klart bytt ned mig, förutom möjligen när det gällde fjädringskomfort.

Jag är skitnöjd i alla fall.

Fast vill man köra problemfritt skall man nog köpa Honda eller Toyota.

 
Skrivet av: jehu
« skrivet: 11 maj 2016, 00:54:09 »

Påminner om sista Passaten jag hade, dörrlåsen fryste så dörrarna inte stängdes. Inte vid svinkyla, utan vid några minusgrader. Blev att ha en liten blåslampa i bilen. Bakhjulen hade också en ovana att frysa, då fick man dra iväg i snön till en bar fläck asfalt där man kunde gasa loss hjulen.
Automatlådan gav upp utan förvarning, blev stående på E4. Ett helvete att hitta rätt låda då det fanns mängder av varianter, och den behövde ha precis rätt kod. VAG skulle ha 35+ jobb. Efter nån månad dök det upp en låda på en skrot i Kalmar. Installerade den men den gick inte bra. Printade ut felkoderna och skickade till skroten, som till min förvåning betalade tillbaka utan knot. Efter nån vecka började den bli bättre, och efter nån månad växlade den nästan som den skulle.
Då skar dieselpumpen, hade nog behövt hälla i Redline, känslig sak.
På den tiden hade jag en privatmek som kunde allt om VW, så då funkade det. Nu är han pensionär och det vore fullständigt uteslutet med en VAG-produkt om man blev hänvisad till deras underbara märkesverkstäder (av erfarenhet). Allra mest utesluten vore en AUDI, efter att ha kollat hur de är hopskruvade.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 10 maj 2016, 22:56:12 »

Ja, det är en klar övervikt för VAG-bilar.
Trist att se att såpass nya modeller är lika usla som de äldre jag kommit i kontakt med.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 10 maj 2016, 22:39:10 »

Min ena son hade liknande problem med A4 /2003. Underbar bil som gpr sönder ofta, koksar och lite till
Skrivet av: Mike
« skrivet: 10 maj 2016, 19:04:36 »

För 25 år sedan sa jag att jag aldrig någonsin mer skulle köpa en Ford, men nu står en Ford Mustang på gården. Får ändra mig till att aldrig köpa en Tysk Ford  tummenupp
Skrivet av: ZigZag
« skrivet: 10 maj 2016, 18:18:28 »

Ser att tråden sover sedan länge men när jag hittade omröstningen svallade känslorna till så jag kunde inte motstå ett inlägg.

Jag skulle under inga omständigheter någonsin i framtiden kunna tänka mig att åter äga en bil från VAG (gammal bubba, carman ghia samt äldre 911 undantaget).

Jag trodde när jag köpte den, en Audi A6 Avant Quattro -02, helt ny att detta verkligen var tysk ingenjörskonst i dess ultimata perfektion. Efter tre veckor gick första tändspolen, någon vecka senare den andra och vips var det slut på ersättningsdelar och en lånebil påtvingades.

När dessa sjukdomar var över så dröjde det säker 6 månader innan första rostangreppet började göra sig till känna på höger dörr. Otaliga turer med omlack till den magiska dagen då lackgarantin var över och VAG glatt medelar att det är inte längre vårt problem att vi släppt en felaktig produkt utan du får själv stå för framtida men.

Under vintrarna gick det inte att stänga och låsa dörrarna på åbäket utan hade du öppnat fick du snällt vänta till isen i mekanismen tinat för annars hakade inte dörren i utan du fick hålla i den när du körde. Verkstan hittade aldrig något fel.

Long life service är en bra ide på pappret som inte heller funkar i verkligheten. När bilen en dag säger motorlampan att nu är det något som inte funkar. Verkstan säger att den behöver bogseras. Felet, säger verkstadsgolven, är vanligt för bilar med long life  service - de koksar igen i oljefiltret vid bottentråget. 24000 tycker Audi att det är värt - inte jag utan tar den till en verkstad utanför stan som gör det för 14.

När bilen såldes hade den lacksläpp på alla dörrar, hjulhus, koffertlucka och även på taket.

Nu kan man ju tro att den inte vårdats som den skulle och ska man följa verkstadschefens rekommendation så är det väl sant; Audis ansvarige meddelade mig att jag skulle köpa en uv-lampa för att åtminstone en gång i veckan besiktiga lacken i släpljus efter små urslag eller begynnande släpp för att direkt åtgärda desamma med antingen lackstift eller omlack om det reste sig bubblor.

Oaktat, även om jag så fick en bil från VAG skulle jag hellre välja lokaltrafik än något som rullat av deras produktionsband.
Skrivet av: Micke_81
« skrivet: 15 november 2015, 21:29:08 »

Jag hade en Peugeot en gång och har aldrig suttit så bra i en bil som den och mjukt och fint gick den. Men de var fel jämt på den. Länkar till växelspaken som lossnade och en massa elfel.
Så de är nog vin fransmännen ska hålla på med istället för bilar.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 15 november 2015, 18:20:36 »

Finns många horror storys om Voyager. En familj vi kände köpte en runt 1996, motorn rasade sen lådan. Sanslöst dyrt var det att fixa.
Kom nu ihåg den här stackarn. Varför sålde han inte bara bilen? Eller lämnade den i vägkanten?  8)
.....

Det där rörde sig tydligen om en Voyager AS (alltså första generationen), de var tämligen ökända som krångelbilar.
Andra generationen, GS, dvs ca 1996 och senare, fungerar betydligt bättre, dock är det stor skillnad på olika motoralternativ mm.
Automatlådeproblem är inte helt okända, och orsakas vanligtvis av slarv med oljebyten och/eller fel oljekvalitet. Det duger inte med vilken ATF som helst i Chryslers 90-talsautomatlådor, och Chryslers äldre olja ATF +3 var inte särskilt långtidsstabil utan skulle bytas var 3000 mil.  Den nyare ATF +4 medger 12000 mil bytesintervall även om man använder den i en 90-talsautomatlåda.

Och sen ska man komma ihåg att många bilmekaniker som är vana vid andra amerikanska bilmärken (Ford och GM) betraktar Chrysler som någonting i största allmänhet konstigt som katten har släpat in.  Det har ju varit så sedan många år, att om ett problem går att lösa på två olika tekniskt likvärdiga sätt och Ford och GM väljer den ena lösningen, så väljer Chrysler alltid den andra.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 13 november 2015, 23:12:16 »

Kan bara hålla med. Har åkt på läckande vevaxeltätningar efter kamremsbyte och byter alltid dessa nu och vattenpump, fast det har varit audi

Fyfan sicken skit, då hade jag tydligen tur också! >:(
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 november 2015, 15:56:06 »

Mina toyota har i alla fall inte rostat, men bor man i en by 2 mil från närmaste saltade väg så skonas de nog rätt mycket.
Nissan rostade rätt snabbt, tror de är/var avsevärt mycket sämre.
Skrivet av: M3smeden
« skrivet: 13 november 2015, 15:45:19 »

Köper man nytt spelar det mindre roll. Men köper man begagnat så har jag bäst erfarenhet av japanska märken, toyota och nissan, de bara går och går. Enda nackdelen är rosten...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 november 2015, 15:31:10 »

Jag har aldrig ägt ett fabrikat som jag kan säga att jag inte kan tänka mig igen.
Har haft:
Opel Rekord 1900
Renault 4
Renault 12
Nissan Bluebird
Mitshubishi Lancer
Toyota Corolla (3 på raken)
Toyota Avensis (2 på raken)
Har 2 Kia Sportage nu.

Kan nog tänka mig mer eller mindre vad som helst idag, tror inte att det är så fruktansvärt stor skillnad mellan olika fabrikat nu som det varit tidigare.
Skrivet av: M3smeden
« skrivet: 13 november 2015, 15:21:10 »

Ingen Ford på min gård!
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 13 november 2015, 14:37:22 »

Kan bara hålla med. Har åkt på läckande vevaxeltätningar efter kamremsbyte och byter alltid dessa nu och vattenpump, fast det har varit audi
Skrivet av: jehu
« skrivet: 13 november 2015, 14:02:23 »

Finns många horror storys om Voyager. En familj vi kände köpte en runt 1996, motorn rasade sen lådan. Sanslöst dyrt var det att fixa.
Kom nu ihåg den här stackarn. Varför sålde han inte bara bilen? Eller lämnade den i vägkanten?  8)

"For anyone that is about to replace their timing belt I have a very interesting story to tell you. So please take a second to read this before you start your job.

I have an '89 Voyager van with the 3L Mitsubishi engine. I purchased this van used with 85,000 miles on it. I really didn't think much of that mileage, as the Honda civic wagon had 85,000 miles on it. The van was an LE fully loaded, quite a step up from our manual transmissioned, no power anything.

Shortly after purchasing the van it started the usual smoking. To make this part of the long story short, I had to pull the heads and have the valve guides replaced. When I put the engine back together I replaced the water pump, timing belt, and all other belts. Over the next 10,000 miles I had to replace the water pump 3 times - but that's a different story.

Fast forward about 60,000. I had to have the transmission rebuilt at about 150,000 miles. For some reason, after the rebuild, it was leaking. As I was getting ready to take my son back to college, I told him to take the van to the transmission shop to look at the leak. When we picked up the van, my son made it about 10 feet out of the shops driveway and the van died. Turned out the water pump failed (again - this was the third one I'd put on). I had the van towed home and started to tear it down. What I found was the bell on the water pump, that the timing belt rides, on had come off the pump and ground up a lot of the aluminum housing of the pump and the bell. As a result I had to replace the water pump, timing belt, and timing belt pulley.

When I removed the harmonic ballancer, I also noticed that some how the woodrift key had broken and gulled out its seat in the ballancer shaft. So I had to get a new harmonic ballancer. To replace the woodrift key, I had to get the crank gear off. And you can probably guess I broke it, so there's another part I need. I finally get all the parts required to fix the van to the tune of about $500, and put the van back together.


Everything runs great for about 2 weeks. Now the horror story begins. I'm standing in the drive and my wife drives up. The van is making a god awful noise. It sounded like the hydraulic lifters clattering. I check the oil, and there is just some on the dip stick. I put in about 3 quarts. I asked her how long the van has been making that noise. She says, it just started. I check under the van, and it's dropping a lot of oil. Turns out the original crankshaft seal blew.

Other than the fact that I just finished this job 2 weeks ago (it's the same job as replacing the timing belt), I get a new seal and replaced it. I have to remove the crank gear again, and I don't want to break it again. So I talk to some friends, and find out the secret to getting the gear off. You need to get 2 "cat's claws". These are available at any hardware store, and look like flat bladed screwdrivers with the ends turned up at about a 15 degree angle and a notch cut in the blade. They were designed as nail removing tools. You place the 180 degrees apart on the crank gear, and the head will fit behind the gear, so when you pry you aren't prying on the frail lip of the gear (which is what I broke 2 weeks earlier). I have a little trouble getting the seal out, but I get it out and replace it. Put the van back together and everything is fine. I'm starting to get good at this job. (I didn't mention that I just did the same job on my son's girlfriend's car in the intervening weekend.)

About 8 days go by, and I notice a large oil stain in the driveway again. So I get to tear the front of the engine down for the third time in a month. This time, the original seal on the rear camshaft is leaking. (Note: the camshaft seals look identical to the crankshaft seal.) A little older now, I start to see the trend here so I replace both camshaft seals. When I finish putting the van back together I take it for a test drive and go out to dinner. My wife got smart and was a chaperone for a band outing with our #2 son and was gone all weekend.

As I walk towards the restaurant I look back at the van, and it's leaking oil. Well I know what I'm doing Sunday. I pulled the front of the engine down again and try to reseat the front camshaft seal. Put it everything back together and head out to dinner for a test ride. I check under the van and guess what, it's still leaking oil!

So every night for the next couple of evenings I work on tearing the front of the engine down again to find out where it's leaking. The front camshaft seal still! I call some friends and find out that there is this thing called a wear sleeve. The old seal had become hard as a rock and worn a small groove in the camshaft. So I start calling all the local auto parts store until I find one that has the sleeve. It costs about $26 and comes with a tool for installing it. (Note: for the rear camshaft it would work fine, but since the front camshaft is longer, to drive the distributor, it doesn't work. I think I used a piece of PVC pipe as a jury-rigged tool to install the sleeve.) I install the sleeve and a new camshaft seal, put the engine back together. Take it for the same test drive to the restaurant and NO major leak, but I'm still leaking oil! But I can't find out where.

A few phone calls, and I get the suggestion to pull the heads and replace the head gaskets. Great! I get to have more fun. So the following weekend I pull the engine down for the 6th time in almost as many weeks. While I'm in there, I replace the camshaft seals again, and the valve guide seals. Get everything back together and take it for a test drive. No leaks!!!! I keep a close eye on the oil level and the stain in my drive way for the next month or so. I'm not using any oil, and the spot in the driveway isn't getting any bigger. So finally the problem is solved, and confidence in the van starts going back up.

All this was started in September of 2000. A couple of 500 mile trips to pick up our #1 son at college and everything is going great. In March of 2001, my son is having a "Junior Recital". (He's a music major - his main instrument is the clarinet, and he can play a mean sax.) So my wife, #2 son and I swing by my parents house and pick them up and off the 5 of us go, heading to James Madison Univ. for the recital. About a hour into the trip we come up to a rest stop, and my dad asks to stop. I pull into a parking space, and for some strange reason I walk around behind the van. I notice a line of fluid on the ground, in the path that I took to park. As I come up to the passengers door, my wife says there is smoke coming from the wheel well. I pop the hood and oil is pouring all over the ground, and burning off the catalytic converter.

Well the van is hard down. I check the oil. It's about 1 quart low. So apparently the crankshaft seal failed just as I exited the interstate going into the rest stop. Luck break #1. I call AAA to see about getting towed home. They ask how far we are from home as I have a 100 mile limit. I'm 88 miles from home! Lucky break #2. They say a tow truck will be there in a little while. We call our son and tell him that the van died and we won't make the recital. Now we start looking for a rental van. My wife notices that on our AAA card, we can get a discount at Hertz. I call them and ask if they have a Van. Nope. I ask what the biggest car they have is. A Mercury Grand Marquee. That should hold the 5 of us, our luggage, the cake and meat platter we had for the reception after the recital. Only 1 problem, how are we going to get to the rental car place? It's about 15 to 20 miles from where we are. As we're trying to figure this out, a fellow comes up and asks if he can help. We tell him that we need to get to the Richmond Airport to pickup a rental car. He says, "no problem, he's going right past there and will give us a ride." My dad hops in this fellow's van and disappears down the highway. About 10 minutes later the tow truck shows up. No one has to ride back with him. Lucky break #3. So we unload all our belongings from the van and pile them on the curb. We look like a bunch of vagabonds.

   
About 30 minutes after the roll back leaves, my dad arrives with the Merc. We pile all our stuff in it and head off for JMU, again. We actually make it to the recital with 20 minutes to spare. (It was great!)

Now back home, I tear the front of the engine down again to discover that the crankshaft seal has indeed gone. Now I know about these "wear sleeves" so I start calling around looking for one for the crankshaft. No one has one. Every place I call says they haven't had any call for one. (I find this hard to believe.) I also tell a friend and co-worker, Bob Loomis, about my problem. We both do some surfing on the internet and he finds a company called Micro Sleeve (http://www.microsleeve.com/) in Arlington, TX (800 475-3383) that specializes in making wear sleeves for modern engines.

I call them and they have a sleeve (part # MS 357) for the Mit. 3L engine. It's about $6! (I imagine that their price for the camshaft sleeve is a lot less than the $26 I paid for the one I got 6 months ago.) They also sell an installation tool (part # MST 357) for $17 which I also purchase.

   
It arrived today, and I started putting the van back together. Their sleeve went right on with their tool, no problem! I haven't finished yet. But it's dark now, so I thought I'd share my experience with you all.

Now the moral of the story. When you change the timing belts, change the camshaft and crankshaft seals. To replace the camshaft seals, it will be necessary to remove the camshaft gear. The camshaft may move on you. If it does, you will need a special camshaft wrench.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 november 2015, 11:27:08 »

Det var inte du som köpte den?  :-X
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 november 2015, 10:52:33 »

Jag hade en Chrysler voyager förut.  En sen 90-talare med Mitsubishis gdi-motor och manuell låda.  Pålitlig bil med synnerligen enkel konstruktion och gott om plats att meka. Enda svaga punkten var bakbromsarna som man var tvungen att renovera inför varje besiktning.
Den gick 33000 mil innan den tog slut och då lyckades jag sälja den för 4000....

Grattis, köp en lott.  >:D
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 november 2015, 06:50:58 »

Jag hade en Chrysler voyager förut.  En sen 90-talare med Mitsubishis gdi-motor och manuell låda.  Pålitlig bil med synnerligen enkel konstruktion och gott om plats att meka. Enda svaga punkten var bakbromsarna som man var tvungen att renovera inför varje besiktning.
Den gick 33000 mil innan den tog slut och då lyckades jag sälja den för 4000....
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 november 2015, 22:34:45 »

Saknar Chevrolet och Chrystler i listan, sämre bilar är svårt att hitta.  >:D
Retades mycket med en jobbarkompis som hade en Cheva, han vart tvungen att köpa en till bil som reserv för att vara säker på att komma till jobbet.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 12 november 2015, 22:26:40 »

Aldrig mer en Opel. Gammal erfarenhet av en stenåldersbil. Men provkörde en ny för något år sedan och fick rysningar.
Kan vara sista Nissan också... vi får se.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 12 november 2015, 21:04:06 »

Jag röstade Audi, men det är känsligt här hemma..Vi ärvde en gammal Audi 100 från 86, och det är ju fantastiskt med en okrockad sådan som inte har en rostfläck. Det är en diesel och jag har förstås redan haft mina duster i flera omgångar med denna bil. Bränslepumplackage, vilket jag mirakulöst lyckades fixa själv för några hundralappar och en utmattad rygg. Bosch VE-pumpen går att packa om utan att lämna in den för omjustering.
Dock lyckade Bosch ge mig fel packning till topplocket så spåret för tätningen i det sprack och jag fick skaffa ett nytt lock, men det gick ju det med. Bilen har gått runt 25000 mil och är pedantskött.
Förre ägaren har renoverat o bytt servostyrväxeln några ggr, och hade lyckligtvis en nyrenoverad i samlingarna, vilket kom väl till pass eftersom den i bilen började läcka vid rattaxelingången. Då har ljushuvudena i Ingolstadt haft dit en gummidamask som leder in ev. utläckande servolja till förarens golv... Man ser på mattorna att det har hänt förut.. Jag ordnade ett litet hål i damasken för att iaf oljan skulle läcka ut på gatan nästa gång.
Bromsservon är ihopkopplad med styrservon och kärver dyr special olja. Hela systemet är mkt känsligt pga det jobbar med extrema tryck, de har väl sparat några DM på dimensionerna i servon kan man tänka...
Det finns en lampa som blinkar så snart tryck eller temp avviker mer än obetydligt, den blinkade mkt mer innan styrväxelbytet men nu har den börjat igen så smått. Nu har jag kommit på att de nog suger luft genom en sugledning av usel kvalitet som är känd för att "svettas", dvs läcker det inte in luft så läcker det ut den dyra oljan....
Visste jag inte att det går att laga ledningen hos en vanlig hydraulikfirma hade det tydligen kostat 2-3000 bara i reservdel att byta den...
Men so far so god med den.

Betydligt värre var den 2,6E V6 från -94 som jag en gång köpte i panik när inga Mercedes med dragkrok gick att få tag på...
Första tiden gick den bra (långmilare trots allt, 33000 mil), men den tappade vatten genom en spricka i expansionskärlet. När det så blev dags att fylla på en vinterdag började helvetet.
Den kokade och var helt bottenlös när det gällde att återställa kylvätskenivån.
Jag fick tillbringa en hel kväll efter motorvägen med att köra ngn km tills den kokade, fylla, köra igen etc. Sedan försökte jag vid en mack att länge och väl fylla med motorn på tomgång, men det var samma visa i princip.
Det var kallt ute nu, säker iaf -10, så det blev dyr glykol som bara gick på gatan litervis.
Till sist kom jag fram till att dessa bilar inte luftar sig själva, och att det dessutom sitter en mkt svårt åtkomlig luftskruv på en vattenledning nere i V:et på motorn. Öppna den verkade inte gära så mkt skillnad men däremot att ställa bilen i en kraftig uppförsbacke nån halvtimme på tomgång...
Efter det verkade det vara löst.
Allvarligt, hur tänkte de där??

Nästa morgon hade vi tom bra värme i kupen, vilket var underbart, hade nästan glömt hur skönt det är. Fast, plötsligt efter 5 min körning så sa det poff nånstans framöver, och efter ca 2 sekunder fylldes hela kupen av ånga...
Plastanslutningen till värmepaketet hade spruckit...
Efter studium på internet insåg jag att byta värmepaket inte var ett jobb jag ville dra på mig att utföra utan garage, och knappt annars heller, så jag skaffade en annan bil och funderade på en lösning...
Kom fram till att det lättåtkomliga kylbatteriet, som naturligtvis inte användes av ACn på många år) kanske kunde få ett nytt liv som värmepaket, så jag kopplade varmvattnet från motorn till det och tillbaka igen. Fungerade utmärkt, gav iaf bättre värme än originalpaketet nånsin gjort i min ägo! Enda haken var att det nu var antingen full värme eller ingen alls, via vacuumventilen. Servomotorerna för den avancerade klimatanläggninen kunde inte påverka längre, men det kanske var lika bra med tanke på hur ofta de pajar, enligt vad jag sett på nätet...
Jag kom på nu att jag bytte vattenpumpen också, då någon menade att det händer att pumpaxeln roterar utan att dra med sig skovelhjulet, men det var onödigt. På samma gång passade jag på att tima kamremmen rätt så den slutade att gå sådär ojämnt. Allt gick precis att genomföra, med enormt tålamod och sönderskurna fingrar, förbannat trångt och otrevligt att meka med överallt.
Ett missljud i lådan var det också, tydligen mkt vanligt, jag hällde i tjockare olja och missljudet kanske halverades, men var fortfarande rätt påträngande.
Långt innan jag kommit så här långt svor jag en helig ed att aldrig befatta mig med ngn produkt från Ingolstadt igen!
Men nu har vi en Audi 100 -86 som andra bil....
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 november 2015, 16:38:09 »

RR=Rolls Royce, eller?   8)
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 12 november 2015, 15:16:17 »

De audi V6:or (2.5 tdi, 24 ventilare, 2.8E 30 ventilare) jag haft har haft kamrem, men korta duplexkedjor mellan kammarna i varje bank. Dieseln hade en kort rem i bakkant som drev insprutningspumpen från en av kammarna.

Hur tänkte man när man konstruerade en 5 ventilsmotor för en personbil med relativt modesta prestanda? 193 hk i en 2.8l motor är ju inte direkt jättemycket.

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 12 november 2015, 14:42:04 »

Har aldrig ägt en Landrover men eftersom jag kör Landcruiser brukar jag häckla LR-ägare (Jeep också) när tillfälle bjuds. Den bil jag aldrig skulle köpa är en Freelander
Tre kamremmar? Måste vara en genomtänkt konstruktion  :)


Bara för att motorn har många kamremmar så behöver det inte ställa till med något problem. Många DOHC-motorer har ju en liten kort extrakuggrem i varje topp för att länka ihop de båda kamaxlarna, på så sätt får man en kortare och enklare dragen huvudkamrem, mindre töjning hos remmen och troligen längre livslängd hos alltsammans. Detta för alltså med sig två kamremmar på en radmotor respektive tre på en V- eller boxermotor. Förutom den här brittiska motorn, som väl kanske också har en del andra små svagheter och egenheter, så finns den lösningen också på många småmotorer upp till 1,6 liter i VAG-bilar från de senaste 15 åren, och där verkar den vara synnerligen pålitlig. Åtminstone betydligt bättre än VAG:s försök att använda kedjetransmissioner.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 12 november 2015, 14:00:58 »

Du kanske skulle tycka bätte om Mercedes Citan  :P

Jag trodde att Mercedes jobbade hårt på att återställa det dåliga kvalitetsryktet dom har dragit på sig de senaste 15 åren. Är det verkligen rätt sätt att stoppa in fler Renaultprylar?

Haha, nej det är det fan inte!  :::_)
De verkar ha fått liknande hjärnsläpp i Stuttgart som i Ingolstadt...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 november 2015, 13:46:13 »

Japp samma motor som KIA av nån anledning har valt att licenstillverka och stoppa i en av mina bilar. Därför röstade jag på KIA...
Skrivet av: jehu
« skrivet: 12 november 2015, 13:35:21 »

Har aldrig ägt en Landrover men eftersom jag kör Landcruiser brukar jag häckla LR-ägare (Jeep också) när tillfälle bjuds. Den bil jag aldrig skulle köpa är en Freelander
Tre kamremmar? Måste vara en genomtänkt konstruktion  :)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 486
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!