Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sänka temp i VVB. Sparar man nÃ¥n energi?  (läst 9884 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Sänka temp i VVB. Sparar man nån energi?
« skrivet: 19 juni 2007, 23:17:32 »
Hej!
Jag har på senare tid börjat att hålla lite lägre temp i varmvattenberedaren. Ca 50 - 55 grader, uppskattningsvis. Det funkar på vardagarna då jag duchar på jobbet och de andra i familjen badar på lite utspridda tider.
I snitt två gånger i veckan brukar vi behöva mer varmvatten och då drar jag upp tempen till ca 80 - 85 grader. T.ex. om två ska bada i tät följd. Jag räknar med att dessa temphöjningar dessutom ska räcka till för att hålla skadliga bakterier i schack.

Beredaren blir ju märkbart varmare utvändigt när man höjer tempen, iaf den övre halvan, men frågan är hur mycket jag sparar på det här. Är det ens värt besväret att gå och ändra på termostaten?

Det är en Thermia. Vol:110 L, 3kW från gissningsvis 60 el. 70-talet.
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sänka temp i VVB. Sparar man nån energi?
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2007, 00:30:43 »
Hej!
Jag har på senare tid börjat att hålla lite lägre temp i varmvattenberedaren. Ca 50 - 55 grader, uppskattningsvis. Det funkar på vardagarna då jag duchar på jobbet och de andra i familjen badar på lite utspridda tider.
I snitt två gånger i veckan brukar vi behöva mer varmvatten och då drar jag upp tempen till ca 80 - 85 grader. T.ex. om två ska bada i tät följd. Jag räknar med att dessa temphöjningar dessutom ska räcka till för att hålla skadliga bakterier i schack.

Beredaren blir ju märkbart varmare utvändigt när man höjer tempen, iaf den övre halvan, men frågan är hur mycket jag sparar på det här. Är det ens värt besväret att gå och ändra på termostaten?

Det är en Thermia. Vol:110 L, 3kW från gissningsvis 60 el. 70-talet.


HÃ¥ller du över 50-55 grader i beredaren sÃ¥ är Legionella risken = 0.  Legionella bakterierna mÃ¥r bäst vid ca 40 grader i stillastÃ¥ende vatten. DÃ¥ kan de föröka sig till farliga halter.
I alla installationer hittills har varmvattencirkulation i kombination med närmast stillastående vatten kring 20-30C varit inblandat. Legionellarisken med en förrådsberedare över 50 C är noll.

SÃ¥ frÃ¥gan är väl hur mycket varmvatten du behöver. Man brukar  köar 85 för att kunna blanda ner till 50C och pÃ¥ sÃ¥ vis fördubbla volymen.  FörhÃ¥llandet är linjärt sÃ¥ nog tjänar man en del pÃ¥ att inte behöva värma vattnet lika mycket.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Sänka temp i VVB. Sparar man nån energi?
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2007, 01:23:17 »
Absolut.

Man sparar procentuellt ganska mycket vill jag påstå. Eftersom rumstempen är 20 grader så blir "övertempen" ca 30 om man kör på 50 grader styrtemp. Om man kör på 80 graders styrtemp så blir "övertempen" 60 grader.

Värmeförlusterna fördubblas när tempen går från 50 till 80 grader.

Jag skulle gissa att du kan ha uppemot 3 kWh i värmeförlust per dygn på en såpass gammal beredare vid 80 grader, trots att den är liten. Du kan faktiskt spara drygt 500 kWh/år på att köra den på 50 grader.

Angående Legionellan håller jag med föregående talare.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Sänka temp i VVB. Sparar man nån energi?
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2007, 09:18:53 »
Jag hade en såndär gammal trähäck till elberedare före konverteringen!

Uppmätt med en fast installerad elmätare över ca:3dygn då vi var bortresta så uppgick mina
läckförluster till ca:5,5kwH/dygn. Då hade jag 65º i beredaren och 15º i källaren där den stod.

I en gammal beredare är det STOOORA förluster.......
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sänka temp i VVB. Sparar man nån energi?
« Svar #4 skrivet: 20 juni 2007, 10:13:02 »
Jag var i valet och kvalet när jag bytte min beredare för nån vecka sen. Skulle man gå på en Genomströms beredare istället eller ej.

De slukar ju ström som attan när de väl gÃ¥r.  4,2 kW räcker till att värma 1 l/s med bara en grad. En dush är ca 6 l/min,
dvs för att värma från 15C till 45C krävs 12 kW. Men det är ju fråga om minuter per dygn så.....
Det som fällde avgörandet var en fru som inte vill att man ska exprimentera för mycket.....

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sänka temp i VVB. Sparar man nån energi?
« Svar #5 skrivet: 20 juni 2007, 18:48:16 »
Tack för era svar.
Det var intressant. Jag hade inte kunnat gissa att det var så stora förluster.
Det är visserligen inte en sån där träklädd beredare, utan den har plåtskal, vit med gavlar i grå hammarlack, cylindrisk form.

Tyvärr så sitter den väldigt trångt till. Annars hade jag kunnat prova att tilläggsisolera den. Ska i alla fall försöka kalibrera det tokiga termostatvredet lite bättre mha en labbtermometer. Jag hade den på 40º och då blev vattentempen 74º. Därefter höjde jag till 55º vilket gav 79º.
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Sänka temp i VVB. Sparar man nån energi?
« Svar #6 skrivet: 20 juni 2007, 20:10:35 »
Vart mätte du VV-tempen?

Om termostaten är inställd på 50º så får du alltid ngt högre i toppen av beredaren, men kanske inte så stora skillnader som du beskriver.

Fysikens lagar, det varmare vattnet är lättare och stiger uppåt.....Elpatronen och termostaten sitter juh ganska lågt i beredaren.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sänka temp i VVB. Sparar man nån energi?
« Svar #7 skrivet: 20 juni 2007, 22:53:58 »
Vart mätte du VV-tempen?

Om termostaten är inställd på 50º så får du alltid ngt högre i toppen av beredaren, men kanske inte så stora skillnader som du beskriver.

Fysikens lagar, det varmare vattnet är lättare och stiger uppåt.....Elpatronen och termostaten sitter juh ganska lågt i beredaren.

Jag spolade med diskbänksblandaren direkt på termometern.

Det märks att termostaten sitter långt ner. Man behöver bara spola nåt tiotal liter för att den ska klicka av och på kring 0º -strecket. Vattnet verkar skikta sig bra i beredaren iaf. Det går att få ut mycket varmvatten och sen när det tar slut så blir det kallt väldigt snabbt.

Hela installationen är för övrigt lite skum. När nåt av barnen hade råkat vrida upp termostaten till max (85º) så trodde jag rören skulle skaka sönder när jag började fylla badkaret. Det kokade såpass att det kom ångbubblor genom rören. När jag nämnde det på jobbet bad någon mig att kolla vad blandningsventilen var inställd på. Då upptäckte jag att det inte finns någon sådan. Bara in med kallvatten och ut med hetvatten till kranarna.
Jag har bott i lägenhet förut, så jag har inte varit börjat sätta mig in i vvs förrän vi köpte villa.

Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!