Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Comfortzones frÃ¥nluftvp  (läst 7927 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
Re:Comfortzones frånluftvp
« Svar #15 skrivet: 06 maj 2004, 21:50:02 »
Hej Rickard!

Jag besökte referensanläggningen i början av februari, då hade den suttit ett halvår, med halva vintern kvar. Så jag tror nog på 10000 kWh i besparing på ett år + 5000 från den borttagna värmeväxlaren i referenshuset.

Jag kommer att ha tilluft via friskluftsventiler och endast frånluftskanaler.

De testar just nu en anläggning hos SP. Det är väl först då som man får svart på vitt. Enligt min mening finns det ingen anledning att tro att den skulle vara mindre energibesparande än en bergvärmepump på samma effekt, dvs 5 kW. Jag tror det är mest ett pedagogiskt problem att få folk att förstå att en frånluftsvärmepump kan vara mer än "värmeåtervinning". Bergvärme är lättare att förstå.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

admin

  • Gäst
admin
Re:Comfortzones frånluftvp
« Svar #16 skrivet: 07 maj 2004, 16:58:46 »
Installationen med enbart frånluft + tilluftsventiler måste bli billig, dessutom slipper man borra eller gräva, detta ger även en billig installation av själva värmepumpen.

Dock kan man inte undgå att konstatera att verkningsgraden vid kontinuerlig drift och stort värmebehov blir något lägre än vid en berg/jordvärme-installation. Skillnaden är dock så pass liten att den lägre investeringskostnaden bör uppväga den något lägre verkningsgraden.

Dessutom bör installationen bli enkel.

Men som sagt var, jag hoppas att de kommer med en bergvärmepump med liknande funktion vad gäller varvtals-styrda kompressorer. Detta skulle även göra det möjligt att bygga värmepumpar med högre uteffekter.

Angående besparingen så har du nog rätt om det var efter halva uppvärmningssäsongen du var där.

I ett hushåll med stor varmvattenförbrukning så bör besparingen sommartid bli väldigt bra - detta förutsatt att de har sett till så att styrdatorn arbetar med det gynnsammaste möjliga varvtalet på kompressorn. Då bör verkningsgraden bli hög.

Vid varmvattentillverkning, (när värmebehov på huset inte finns) så är det ju ingen brådska med att värma vattnet. Detta bör göra att de optimerat driften vid varmvattentillverkning så att den ger högsta möjliga verkningsgrad och inte högsta möjliga uteffekt.

Utloggad besserwisser

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Re:Comfortzones frånluftvp
« Svar #17 skrivet: 12 maj 2004, 21:41:13 »
Jag är skeptisk till comfortzone, för det första framstår företaget oseriöst om man tittar på hemsidan, de har väldigt lite "riktig" info eller data om pumpen förutom diverse diagram som klart och tydligt visar hur oerhört bra den är mm.

Om nÃ¥got lÃ¥ter för bra för att vara sant sÃ¥ är det oftast det  iaf är detta min erfarenhet, jag skulle gärna vilja veta lite mer om pumpen och tekniken bakom den, men det verkar svÃ¥rt att fÃ¥ tag pÃ¥.

Om man kyler ner frånluften så pass mycket som man säger sig göra så kommer man obönhörligen få problem med frekvent avfrostning och om dom inte löst detta problem på ett smart sätt kommer man få väldigt många start/stopp oavsett hur bra det är med frekvensstyrning.
En annan sak som man mÃ¥ste ta hänsyn till när man designar ett system som ska ha ett sÃ¥ pass stor tryckskillnad  mellan hög och lÃ¥gtryckssidan som du kommer om du har sÃ¥ pass lÃ¥g förÃ¥ngningstemp som i detta fall, är att det ställer mycket höga krav pÃ¥ kompressorn iom att risken med läckande ventiler ökar med tryckskillnaden, och börjar en ventil läcka sÃ¥ har du en ond cirkel som slutar med ett kompressorhaveri.
Kalla mig pessimist men detta är vad mina erfarenheter säger mig och innan jag skulle personligen inte våga satsa på den förrens den har ett par år på marknaden.

Men det är ju en annan femma

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
Re:Comfortzones frånluftvp
« Svar #18 skrivet: 12 maj 2004, 22:39:53 »
Det är bra att vara skeptisk, men prova med att ringa och ställa dina frågor. Avfrostningen har de löst enkelt. De mäter tryckfallet över kondensorn och när det blir för högt, stänger de av kompressorn och låter frånluften smälta isen. De besparingssiffror de anger är effektiva värden inkl avfrostningsperioderna.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

admin

  • Gäst
admin
Re:Comfortzones frånluftvp
« Svar #19 skrivet: 13 maj 2004, 09:58:48 »
Citera
Jag är skeptisk till comfortzone, för det första framstår företaget oseriöst om man tittar på hemsidan, de har väldigt lite "riktig" info eller data om pumpen förutom diverse diagram som klart och tydligt visar hur oerhört bra den är mm.

Om den är så bra som de säger, varför skulle dom inte redogöra för detta på sin hemsida?

Citera
En annan sak som man mÃ¥ste ta hänsyn till när man designar ett system som ska ha ett sÃ¥ pass stor tryckskillnad  mellan hög och lÃ¥gtryckssidan som du kommer om du har sÃ¥ pass lÃ¥g förÃ¥ngningstemp som i detta fall, är att det ställer mycket höga krav pÃ¥ kompressorn iom att risken med läckande ventiler ökar med tryckskillnaden, och börjar en ventil läcka sÃ¥ har du en ond cirkel som slutar med ett kompressorhaveri.

I detta fall arbetar deras kompressor inte med större temperaturskillnad än vilken normal "uteluft-värmepump" som helst på marknaden.

Är man skeptisk till Comfortzones värmepump på dessa grunder så skll man vara det även mot Panasonics, Mitshubishis, Toshibas m.fl. stora tillverkares värmepumpar.

Jag kan i och för sig hålla med om att kompressorn i denna typ av värmepump kanske belastas något mer än i gängse berg/jord-värmepump.
Men varför skulle Comfortzone själva framhÃ¥lla denna eventuella brist, när inte  Panasonic, Mitshubishi och Toshiba gör det...

Citera
Kalla mig pessimist men detta är vad mina erfarenheter säger mig och innan jag skulle personligen inte våga satsa på den förrens den har ett par år på marknaden.

Du köper aldrig en ny bilmodell heller antar jag...

Det kan i och för sig vara vettigt - kanske rent utav intelligent, men hur kul är det  :-\

Och hemska tanke - man kan ju faktiskt gÃ¥ miste om ett par Ã¥r av marknadens bästa produkt inom det omrÃ¥de det mÃ¥ gälla  ;)

Det kostar att ligga pÃ¥ topp  8) 8) 8) ;)

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Comfortzones frånluftvp
« Svar #20 skrivet: 13 maj 2004, 10:42:26 »
En annan sak som man mÃ¥ste ta hänsyn till när man designar ett system som ska ha ett sÃ¥ pass stor tryckskillnad  mellan hög och lÃ¥gtryckssidan som du kommer om du har sÃ¥ pass lÃ¥g förÃ¥ngningstemp som i detta fall, är att det ställer mycket höga krav pÃ¥ kompressorn iom att risken med läckande ventiler ökar med tryckskillnaden, och börjar en ventil läcka sÃ¥ har du en ond cirkel som slutar med ett kompressorhaveri.
 Ã¤r ju en annan femma

Scrollkompressor.  ;)

Men jag är också lite skeptisk till besparingssiffrorna. Vi får väl se när några pumpar varit i drift några år.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!