Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC volymförstorare - dÃ¥lig idé?  (läst 5126 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
CTC volymförstorare - dålig idé?
« skrivet: 15 november 2006, 00:21:56 »
När CTC shuntar ut vattnet och ger en konstant temp i radiatorer, spelar det dÃ¥ över huvud taget nÃ¥gon roll hur stort volym man har för radiator/golvvärme?  När tempen är konstant, ger dÃ¥ mer volym längre gÃ¥ngtider pÃ¥ VP:an?

En CTC ser ju endast sin acktank...........

Man kan ha så mycket eller lite volym som helst. Man kan ha så mycket - eller lite - flöde i radiatorna som helst. VP:an märker inge differens oavsätt vad man har eller inte har. Den ser bara sin acktank.

Korrekt?

I så fall ser jag ingen anledning att montera min 200 L volymförstorare.

NÃ¥gon i CTC-forum som vet hur en CTC-pump fungerar?
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC volymförstorare - dålig idé?
« Svar #1 skrivet: 15 november 2006, 02:46:35 »
När CTC shuntar ut vattnet och ger en konstant temp i radiatorer, spelar det dÃ¥ över huvud taget nÃ¥gon roll hur stort volym man har för radiator/golvvärme?  När tempen är konstant, ger dÃ¥ mer volym längre gÃ¥ngtider pÃ¥ VP:an?

En CTC ser ju endast sin acktank...........

Man kan ha så mycket eller lite volym som helst. Man kan ha så mycket - eller lite - flöde i radiatorna som helst. VP:an märker inge differens oavsätt vad man har eller inte har. Den ser bara sin acktank.

Korrekt?

Se tanken som en del av den cirkulerande mängden vatten. Ökar du mängden tar det längre tid att värma, och längre tid innan den svalnar. Shunten ändrar inte på detta. Större volym - färre starter.

Citera
I så fall ser jag ingen anledning att montera min 200 L volymförstorare.

NÃ¥gon i CTC-forum som vet hur en CTC-pump fungerar?

Man kan undra ibland....jag är då ingen expert, bara en glad amatör som gärna tillsammans med andra vill lära mig hur jag får ut det mesta av min maskin. CTCn har en enkelt uppbyggd styrning, där utegivare-innegivare-tankgivare-framledningsgivare är vad man har att leka med. Skulle vara kul om någon ämneskunnig person med CTC kunde bidra....
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
SV: CTC volymförstorare - dålig idé?
« Svar #2 skrivet: 15 november 2006, 10:54:01 »
Eller gör som jag. Jag flyttade givaren för "acktanken" till botten av den. Då mäter den bottentemp = kallaste temp och ger mig längre gångtiden. Jag kör utan extern volymförstorare.

Jag valde just CTC för att slippa installera extern acktank, något som alla andra fabrikat verkar "kräva"
Om det är optimalt vet jag ej men just i mitt fall så kan CTC:n hantera relativt höga returtemp jämfört med andra fabrikat.
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC volymförstorare - dålig idé?
« Svar #3 skrivet: 15 november 2006, 11:46:54 »
Kollade med CTC. Inget vits med volymförstorare.
Man måst i så fall ha volymförstoraren i samband med acktanken. Det är inte lätt.
« Senast ändrad: 15 november 2006, 13:04:32 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC volymförstorare - dålig idé?
« Svar #4 skrivet: 15 november 2006, 13:06:50 »
Eller gör som jag. Jag flyttade givaren för "acktanken" till botten av den. Då mäter den bottentemp = kallaste temp och ger mig längre gångtiden. Jag kör utan extern volymförstorare.
Och vad säger COP-polisen till detta?  :)
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC volymförstorare - dålig idé?
« Svar #5 skrivet: 15 november 2006, 13:31:43 »
Academic, anser du att flyttningen av givaren skulle vara en fördel för alla CTC-installationer? Varför har inte CTC isf själva satt den där?

Beskriv gärna hur du flyttade givaren sÃ¥ kan fler prova!  :)

Jag blev överraskad när jag hörde att CTC support viligt rekommenderade acktank. Det var i våras.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
SV: CTC volymförstorare - dålig idé?
« Svar #6 skrivet: 15 november 2006, 14:05:43 »
COP polisen gillar inte min lösning, inte alls..Men jag gör det

Första vintern upplevde jag att VP stannande och startade hela tiden även när det var säg -10 ute. Detta innebar att temp i VP-delen snabbt sjönk och elpatron gick in och stöttade. Till saken hör att vÃ¥rt hus behöver, tyvärr,  höga framledningstemperaturer. Uppemot 60 vid -15 ute.

Eftersom VP gick intermittent så erhöll jag endast max ca 53 i framledningen vilket var för lågt. Alla jag frågade fattade inte att inte VP gick konstant. Orsaken att den stannande förstod jag låg i att tempgivaren, som var placerad mitt i tanken, fick för varmt omgivande vatten = för hög returtemp.

När jag en nyårsdag, lätt bakfull, gick ner och betraktade min VP just när kompressorn stannat och det säker var -15 ute blev jag arg. Jag skruvade bort främre plåten och drog ut tempgivaren och stoppade in den mellan isolering och tank i botten och tanken. Nu borde den ändå mäta en annan temp, mindre påverkad av mina höga returtemp.

Jag fick också justera maxvärdet på VP till max 52 annars blev det för varmt uppe i tanken (över 60 grader) och då löste tryckvakten ut.

Men sedan det har jag en jämn gång på VP under den kalla årstiden, lite eltillskott och en max framledning på uppemot 58-59 grader. Vårt hus kanske inte är optimalt för VP och jag vet att jag kyler ner mina borrhål, men vad skulle alternativet vara.

OBS självklart har jag stämt av min modifering med kyltekniker och jag övervakar temp runt om VP för att undvika förtida haverier. Vad CTC tycker vet jag inte men de kanske har en officiell uppfattning kopplat till garantier osv och en icke officiell uppfattning. Så länge som VP inte löser ut pga av att larmgränser uppnås finns ingen större fara för haverier, antar jag.

Vad min COP är vet jag inte men jag har lägst elförbrukning jämfört med övriga likadana hus i omgivningen trots att vi är 5 i familjen. SÅ något







Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC volymförstorare - dålig idé?
« Svar #7 skrivet: 15 november 2006, 14:18:51 »
Ok, dÃ¥ fÃ¥r vi andra kanske prova en flytt dÃ¥....kanske pÃ¥ nyÃ¥rsnatten.  :)

En sak jag inte förstår är hur dina borrhål blir så kalla?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
SV: CTC volymförstorare - dålig idé?
« Svar #8 skrivet: 15 november 2006, 14:36:03 »
Mina borrhål:

1. Min VP går nästan konstant från nov-mars.
2. JAg tar ut "maxeffekt" ut hålen för att täcka husets uppvärmningsbehov.
3. Min ingånde brine i mars månad är -2
4. Min framtida lösning är komplettera med en luft/vatten värmepump som avlastar mina borrhål. Det är för dyrt och komplicerat att borra ett tredje borrhål.
5. Min dyrköpta erfarenhet; Man skall alltid borra dubbelt mot offerten. Hade jag borrat 2*200m hade jag haft högre ingående brinetemp.

Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC volymförstorare - dålig idé?
« Svar #9 skrivet: 15 november 2006, 14:41:48 »
Ok...vi värmer också runt 400 m2 med Ecoheat 10 och 157 m borrhål...utan tillskott av el halkade brine in ner på -2 i mars i år.
Vår vp går också nonstop åtminstone dec-feb, men den räcker faktiskt till ner til 12-15 minusgrader.

310 meter borra är mycket för 13 kW, därav undran! Långt ner till berget kanske?

Om jag förstått det rätt fick du den höga returtempen först när du kopplat in extra elpatron?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
SV: CTC volymförstorare - dålig idé?
« Svar #10 skrivet: 15 november 2006, 15:00:35 »
Helt rätt observerat. Men det är nog så att min effektiva längd är mindre än 300m. Första året hade jag bara ett hål på 200m och då sjönk brine till -3 redan i december. Året efter borrade jag ett till hål på 110 m (jag trodde det skulle räcka) och då steg brine till 0 under den vintern. Den tredje vintern och därefter har jag ingående brine på -2 i slutet av säsongen.

Alla mina omgivande grannar har också VP i storleksordningen 12-17 Kw och våra villatomter är inte så stora (1000m2) .

Den höga returtemp uppstod när elpatronen spetsade framledningstemp. Men hade den inte varit inkopplad så hade det varit kallt i huset.
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: CTC volymförstorare - dålig idé?
« Svar #11 skrivet: 15 november 2006, 21:00:43 »
till academic. hur är dina borrhål kopplade, serie eller parallellt? har bägge samma flöde?

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
SV: CTC volymförstorare - dålig idé?
« Svar #12 skrivet: 16 november 2006, 09:05:28 »
till academic. hur är dina borrhål kopplade, serie eller parallellt? har bägge samma flöde?


De är kopplade parallellt med strypventiler. För att få lika flöde stryper jag det kortare borrhålet. JAg har termometrar som mäter uppgående (ingående) temp från hålen och jag försöker få lika temp på bägge hålen.

Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!