Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bufferttank till monoblock  (läst 614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MikkeP

  • Gäst
MikkeP
Bufferttank till monoblock
« skrivet: 21 november 2023, 21:08:26 »
Hej
Jag har en maskinhall som skulle behöva lite värme :) 180m3 ,5m takhöjd med golvvärme
Spekulerar på ett Panasonic Luft vatten monoblock WH-MDC09J3E5 9kW+50liter bufferttank.
Behöver inte ha mer än underhållsvärme så väljer en lite mindre pump

Frågan är om man behöver bufferttanken och hur den ska kopplas bäst
Lånar en bild på forumet.Om man kopplar så här,var ska cirkulationspumpen sitta?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bufferttank till monoblock
« Svar #1 skrivet: 21 november 2023, 21:20:03 »
Hej
Jag har en maskinhall som skulle behöva lite värme :) 180m3 ,5m takhöjd med golvvärme
Spekulerar på ett Panasonic Luft vatten monoblock WH-MDC09J3E5 9kW+50liter bufferttank.
Behöver inte ha mer än underhållsvärme så väljer en lite mindre pump

Frågan är om man behöver bufferttanken och hur den ska kopplas bäst
Lånar en bild på forumet.Om man kopplar så här,var ska cirkulationspumpen sitta?


Menar du att maskinhallen är 36 kvm? (180/5) Cirkulationspumpen har man i eller intill värmepumpen när man bara har en volymtank.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

MikkeP

  • Gäst
MikkeP
SV: Bufferttank till monoblock
« Svar #2 skrivet: 21 november 2023, 22:03:49 »
Menar du att maskinhallen är 36 kvm? (180/5) Cirkulationspumpen har man i eller intill värmepumpen när man bara har en volymtank.

Ja jag menar förståss 180m2 och inte kubik a:gl
Takhöjden är 5 meter

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4719
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bufferttank till monoblock
« Svar #3 skrivet: 21 november 2023, 22:26:27 »
För att göra en lÃ¥ng historia kort, ta inte en 50 liters, vÃ¥r och höst sÃ¥ blir mÃ¥nga Stopp/start, tydligen finn sdet plats och en pÃ¥ minst 100 L är bra. Nästa frÃ¥ga blir, ska VP ladda en tank tror du och ta ut värmen frÃ¥n den, bär tanken vara min ca 500- 750  L. Ska VP bara ha en volymutjämning sÃ¥ räcker det med min 250 L. Allt för att VP ska fÃ¥ sÃ¥ lÃ¥nga gÃ¥ngperioder som möjligt.

MikkeP

  • Gäst
MikkeP
SV: Bufferttank till monoblock
« Svar #4 skrivet: 22 november 2023, 18:53:44 »
För att göra en lÃ¥ng historia kort, ta inte en 50 liters, vÃ¥r och höst sÃ¥ blir mÃ¥nga Stopp/start, tydligen finn sdet plats och en pÃ¥ minst 100 L är bra. Nästa frÃ¥ga blir, ska VP ladda en tank tror du och ta ut värmen frÃ¥n den, bär tanken vara min ca 500- 750  L. Ska VP bara ha en volymutjämning sÃ¥ räcker det med min 250 L. Allt för att VP ska fÃ¥ sÃ¥ lÃ¥nga gÃ¥ngperioder som möjligt.

Främsta anledningen med volymtanken var att inte pumpen skulle stanna och starta så ofta

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4719
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bufferttank till monoblock
« Svar #5 skrivet: 22 november 2023, 21:12:18 »
Det är rätt, ner vatten att jobba med för VP. Lite större skadar inte, då blir längre tid för VP att jobba och om den stannar så blir även den tiden lite längre.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!