Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljud!!! (igen)  (läst 19458 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Corona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #30 skrivet: 18 januari 2006, 19:13:55 »
Länge sedan jag var här inne, blev lite eftertänksam sedan det förefaller ha kluddats en del med mailfunktionerna med som det förefaller uteblivna mail bland annat till o från Adam som följd…
Hur som helst, installerade Atria 8 i november. Den går klanderfritt enligt
Mitt lekamannamässiga förstånd, men den går så gott som hela dygnet, inte mycket vila
där inte. När det gäller oljud så har den börjat väsnas lite mer, ungefär som övriga beskriver det, resonansljud utifrån, som kan variera lite. Installation utan flexslangar, i alla fall inga synliga. Undrar lite om det är 3faspump eller inte, tror den är installerad som enfas i alla fall, kanske någon av er andra, eller Adam kan förtydliga vilket det ska vara för en novis….

Är iof inte glad över att diskutera installationer, men denna har nog tagit sitt pris… Efter ett kort telefonsamtal, där jag iof redan hade bestämt mig installerades maskinen någon vecka senare. Installatören var inte av den kommunicerbara typen precis, strulade med elektrikern, som jag själv fick skaffa i en hast, hade ingen egen rörmokare med sig och efter halva installationen uppgav han att han bara var kylmontör och inte rörmokare. Efter att ha fixat översvämning i källaren blev han småningom färdig med installationen (tror jag).

Det märkligaste av allt är att han inte lämnat någon som helst beräkningskalkyl. Visst, man kan undra varför jag gick vidare, svaret är att jag fått kalkyler och liknande från en annan säljare tidigare, men som jag tyckte tog lite väl mycket betalt, men detta viste installatören ingenting om. Jag tror på Atria men jag tycker definitivt att Thermia, om dom ska hålla kvar vid sina egna installatörer, att man i så fall erbjuder någon form av besiktning av installationen, det känns lite otryggt att inte veta om det verkligen är gjort som det ska, inte heller åtar sig installatören någon form av uppföljning av sin installation. Ingenting är starkare än dess svagaste länk och det förefaller som den länken i många fall är installatörerna…

Utloggad Nisse VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag vet ej om jag älskar värmepumpar!
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #31 skrivet: 18 januari 2006, 19:48:54 »
Citera
Jag har fortfarande fullt förtoende för Thermia, jag tror och hoppas att de ska få snurr på mina grejer och tillräckligt tyst för att jag ska bli nöjd. 
Aria är en tämligen ny produkt, så jag är inte helt förvånad att inte installatörerna har full rutin än.

Hej Peppe!
Jag instämmer i ovanstående och vill samtidigt passa på att ge Adam en eloge för snabb respons på mitt senaste inlägg. :)
Jag återkommer till dig Adam med besked via e-mail.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #32 skrivet: 18 januari 2006, 20:26:48 »
Jag har fortfarande fullt förtoende för Thermia, jag tror och hoppas att de ska få !
Jag instämmer i ovanstående och vill samtidigt passa på att ge Adam en eloge för snabb respons på mitt senaste inlägg.

Jag vill också ge Adam och Thermia Support en eloge för att dom ställer upp på Värmepumpsforum, avgjort en +poäng när man skall välja värmepump. Jag har förgäves försökt få IVT att också ställa upp på forumet, dock utan resultat.  Endast i undantag svarar IVT på meddelanden jag skickar till "Supporten" via IVT´s hemsida. Svaret kommer då från en "säljsupportare", som inte egentligen vet någotning om hur pumpen fungerar. Konsekvent hänvisar man till "installatören".

Så ni som väljer mellan olika fabrikat, ge IVT fem minuspoäng för deras obefintliga kundsupport...
« Senast ändrad: 18 januari 2006, 20:29:43 av Sture »
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #33 skrivet: 18 januari 2006, 21:56:48 »
Hallå!
Dagens uppdatering vad gäller mitt problem:

Entrepenören ringde och meddelade: "installatören har nu monterat de flexslangar mot utedelen du bett om, han startade om pumpen och stannade en timme. Allt fungerar, vi ställer in 'kylkillens' besök imorgon. Ring om du får problem igen".

Antingen är jag blind, eller också har jag missförstått. Fortfarande inga flexslangar monterade vad jag kan se. I och för sig är rören nu isolerade, så det är lite svårt att se. Men de är helt 'stumma' både mot vp och utedel. Så jag kan inte tänka mig att det är slang. Fattar ingenting.
Dessutom stod den fortfarande och larmade 'lågtryck löst'.
Jag börjar undra om de ringde rätt kund...

Dessutom, jag startade om vp'n och lyssnade i gillestugan. Fortfarande klart störande, ingen förbättring.

StÃ¥nk.  En dag av status quo
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #34 skrivet: 02 februari 2006, 20:54:53 »
Hallå!

Nu har min pump gått två dygn utan larm.
Efter mycket gott samarbete mellan min entrepenör och Thermia är installationen i mitt hus nu i princip ljudlös!!!  ^-^
I alla fall inomhus.
Utomhus blåser det på bra. Det ska det väl göra på en Atria 10 har jag förstått och ljudet avtar snabbt med avståndet.
Ingen granne har klagat än och själv störs jag inte av det.

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen; jag litar på Thermia's goda rykte och bra produkter.
Så, Poolarn,  glöm finlandsfärjorna. Hemma hos mig har vi klivit iland!
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #35 skrivet: 02 februari 2006, 21:02:36 »
Hej vad gjorde installatören för att få den nästan " ljudlös"?

Jag var ju på visning på en atria och direkt efter avfrostning var det lite extra mullande, men sen var den ungefär som ett större kylskåp i ljud nivå. Jag jan jämföra ljudet med min tidigare frånluft VP i tidigare hus. (CTC 103)
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #36 skrivet: 02 februari 2006, 21:37:48 »
Hej vad gjorde installatören för att få den nästan " ljudlös"?

Jag var rädd att den frågan skulle komma...
Ljudupplevelse är ju tämligen subjektivt, det jag uppfattar som buller kan ju en annan tycka vara helt acceptabelt.
Det är svårt att jämföra ett ljud med ett annat. Jag jämför ljudet med min gamla oljepanna.
Före åtgärd; betydligt sämre. Nu; betydligt bättre.

Jag tror inte man automatiskt ska kräva de åtgärder som gjordes hemma hos mig av sin installatör, bara för att man hört att Atria väsnas.
I mitt fall tror jag det var 'olyckliga omständigheter'. (Adam får gärna rätta mig eller förtydliga).
(Väggarnas beskaffenhet, rum storlek, radiator placering etc.)
Det innebar någon slags resonansverkan i radiator systemet. (Tror jag. Som sagt, rätta mig gärna)

Åtgärderna hos mig var installation av flexslangar och att de helt sonika lossade på förankringen av brineledningen i väggen.

Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #37 skrivet: 02 februari 2006, 21:38:10 »
Perfekt! Får en Atria 8 istallerad i mars så det var lugnande besked.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #38 skrivet: 02 februari 2006, 21:47:40 »
Om det är mycke vibrationer som kan förosaka ljud kan man där för ha flexislangar eller lägga gummi i alla rörhållare speciellt i anslutning till ute delen. Det är ju vad man av dämpar i en bil eller andra vibrerande utrustning.

Bra och enkel lösning, som borde vara thermias standard förslag vid installation.

 I mitt arbeta är alla utrustning upphängd i dämpande hÃ¥llare antinge med spiraler eller gummidämpare, det är för vibra tioner och ljudsynpunkt den lösning en vibrerande utrustning skall fästs upp via. En stum installation kan alltid komma i sväng ning tillsasmmans med annan vibrerande utrustning sÃ¥ att det blir en förstärkande svänging i det hela.

Ta en stor diesel generator som ex, hur hade det gått om den varit stumt uppfäst i sitt fundament.
« Senast ändrad: 02 februari 2006, 21:53:13 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad druvan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #39 skrivet: 12 november 2006, 13:24:37 »
Jag hade också en antydan till "fiskebåtljud" när uteenheten var igång. Jag bytte ut dragstängerna som utgjorde "vältsäkring" och som satt från överkant på uteenheten till ytterväggen (stumt moterat i båda ändar) till rostfri kätting istället. Kättingen lät jag hänga med ca 2 cm slack för att inte leda över ljud till väggen. Nu är det tyst i huset när uteenheten går.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!