Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta frÃ¥n 310P till F370  (läst 377 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersKN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta från 310P till F370
« skrivet: 25 februari 2024, 17:36:53 »
Hej,

Jag planerar och hjälpa min bror med att byta värmepump och undrar om det finns några betydande skillnader i monteringen.

Specifikt funderar jag på rörtillkopplingarna för tur/retur värme, kallt/varmtvatten och anslutningarna för ventilation.

Jag är själv rörmokare men bor en bit bort, så jag vill se till att jag har allt med mig redan vid första försöket.

Finns det något annat jag bör ha i åtanke?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta från 310P till F370
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2024, 17:44:41 »
Hej! Rören sitter litegrann olika beroende på vilken årsmodell av 310P och F370 man pratar om. I respektive manual anges avsättningsmåtten tydligt, det är bra med NIBE. Själv anser jag man att man bör använda riktiga rör och inte de stålomspunna gummislangarna som är så vanligt numera. De riskerar att gegga igen efter ett antal år. Men som yrkesman kanske du har andra erfarenheter?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Byta från 310P till F370
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2024, 19:10:12 »
Är det inte bra att samtidigt byta flex slangar (av rätt sort)? Kanske inte är nödvändigt men om anslutningarna för KV, VV, framledning och retur sitter lite annorlunda??
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta från 310P till F370
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2024, 19:23:47 »
Om det är så att man har en befintlig installation med flexslangar som blivit gamla och vill fortsätta med flexslangar så är ju det minsta man kan göra att byta till nya fräscha dito. Själv tänkte jag byta från kopparrör till alupex med presskopplingar istället för lödning när det är dags att byta värmepumpen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad AndersKN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta från 310P till F370
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2024, 20:32:24 »
Jag överväger att använda M-press koppar 22mm eller alternativt 26mm alupex.

Om systemet är fritt från syre, har en form av magnetfilter och en stabil pH-nivå runt 9,5 bör det inte uppstå avlagringar. Om det ändå skulle uppstå i slagnarna kan det indikera att det även finns i resten av systemet. Det är möjligt att det ackumulerar extra i slangarna på grund av högt motstånd i rörväggarna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 713
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!