Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fh35 tidstyrning  (läst 2718 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Fh35 tidstyrning
« skrivet: 06 juli 2022, 19:48:48 »
Har nu rörligt elpris och undrar om det finns timer funktion på min fh pump.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Fh35 tidstyrning
« Svar #1 skrivet: 06 juli 2022, 20:23:43 »
Har du slarvat bort manualen  ::)
Dra ner luckan på fjärren så ser du timerknappar men du får nog kika i manualen så det blir rätt
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fh35 tidstyrning
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2022, 12:39:04 »
mycket programmeringsjobb för några få ören

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Fh35 tidstyrning
« Svar #3 skrivet: 07 juli 2022, 19:28:33 »
Öhh. I natt ger jag 0,43 öre, på dagen nästan två kronor kilowattimmen. Anser att det är stor skillnad.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Fh35 tidstyrning
« Svar #4 skrivet: 07 juli 2022, 20:19:13 »
Tänk bara på att värmepumpens förbrukning är ung som en bilmotor. - vid acceleration/ höjning av värmen slukar den massor av energi men vid jämn fart/temperatur är den snål.

Dagtid så här på året går den säker inte många minuter om dagen men någon timme på natten kanske.

SÃ¥ nÃ¥gon större besparingar blir det nog inte. 


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fh35 tidstyrning
« Svar #5 skrivet: 08 juli 2022, 07:03:13 »
SÃ¥g att spotpriset för elomrÃ¥de 1 var 4 öre i förrgÃ¥r.  ::)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fh35 tidstyrning
« Svar #6 skrivet: 08 juli 2022, 12:10:38 »
Så planen är att frysa på dagen för att låta värmepumpen gå på järnet och ta igen detta på natten + att överproducera värme till nästkommande dag?
förutom att det är direkt oekonomiskt att låta pumpen gå på järnet så kan det nog vara jobbigt att gå upp på morgonen när det är 30C varmt

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Fh35 tidstyrning
« Svar #7 skrivet: 08 juli 2022, 13:56:23 »
electroluxaren, seriöst?
Frysa pÃ¥ dagen och köra värmepumpen pÃ¥ MAX pÃ¥ natten för att ta igen temperaturen, vakna med 30°C i huset, för att sedan frysa igen nästföljande dag?   ???
Hade det blivit så i ditt hus? Eller varför målar du upp ett så orimligt scenario?
Det är sommar och BiggerDiggers värmebehov är rimligtvis långt under vad värmepumpen klarar av att ge.

Om man trots sommarens dygnsmedeltemperatur har behov av att värma huset (kanske en källare?) och dessutom har tim-elpris, så är det väl smart att låta värmepumpen värma bara när elpriset är lågt. Jag gjorde själv så under senare delen av våren, men nu är det så varmt ute att vi inte har något värmebehov. Daikins värmepumpar låter sig dock enkelt effekt-strypas så att man kan hindra värmepumpen från att ge järnet för att ta igen ett visst tapp i temperatur onödigt fort.

FH35 kanske inte har någon funktion som ger användaren möjlighet att begränsa effekten, men likväl bör ett normalt hus inte kräva maxeffekt av värmepumpen en hel natt mitt i sommaren för att komma upp i behaglig temperatur på morgonen, som sedan ger lagom temperatur under dagen, för att sedan ha inte obehagligt låg temperatur i huset framåt kvällen innan värmen tillåts gå igång igen.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Fh35 tidstyrning
« Svar #8 skrivet: 08 juli 2022, 18:09:28 »
Försöker anpassa mig till rörligt elpris.

Just nu kör jag vv-beredaren mellan 00-05, viket verkar funka bra och tvättar bara på helgerna. Svårare med diskmaskinen, då min fru inte vill köra den på natten.

När sen kylan kommer, så har jag en Calmar V33 med 1500 litet vatten till och halva huset golvvärmen. Målet är att då att Fh 35an ska endast arbeta nån timme på natten om och när elen är som billigast. Klarar huset annars med ved. Har även en kamin. Har gott om ved.

Har beställt en Hyndai Ioniq5 som ska komma nån nång. Var inte sugen på att teckna fast pris till 175 öre då min gamla avtal var 50 öre per kWh.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fh35 tidstyrning
« Svar #9 skrivet: 09 juli 2022, 18:44:23 »
Försöker anpassa mig till rörligt elpris.

Just nu kör jag vv-beredaren mellan 00-05, viket verkar funka bra och tvättar bara på helgerna. Svårare med diskmaskinen, då min fru inte vill köra den på natten.

När sen kylan kommer, så har jag en Calmar V33 med 1500 litet vatten till och halva huset golvvärmen. Målet är att då att Fh 35an ska endast arbeta nån timme på natten om och när elen är som billigast. Klarar huset annars med ved. Har även en kamin. Har gott om ved.

Har beställt en Hyndai Ioniq5 som ska komma nån nång. Var inte sugen på att teckna fast pris till 175 öre då min gamla avtal var 50 öre per kWh.
Ja dÃ¥ har du givit oss mer och bättre information, att köra VV pÃ¥ detta sättet har funnits sen 70-talet och det funkar för att du lagrar värmen i vattnet, har du ved  och bara vill stötta pÃ¥ natten är ju detta helt perfekt med LLVP, tidsstyrning med sk veckotimer finns under lucka inom det svarta fältet, lite knepigt att programmera men när du fÃ¥tt till det sÃ¥ kommer vp att starta och stoppa som du vill alla veckans dagar.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Fh35 tidstyrning
« Svar #10 skrivet: 09 juli 2022, 22:46:03 »
Jag har samma fundering.
Jag värmer gästhuset med en FH35 och tänkte att pumpen skulle få gå efter kl 24 till 06.
Behöver bara ha det frys fritt.

Jag har manualen.

Kör du tibbler så kan du fixa den här som kan styra pumpen.
https://tibber.com/se/store/produkt/sensibo-power-up
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Fh35 tidstyrning
« Svar #11 skrivet: 09 juli 2022, 23:02:42 »
Det blir ett väldigt långt uppehåll och är det vinterkyla ute så kan det gå ner för långt i temp inne så den får svårt att få upp temp, beror på hur dåligt isolerat det är och hur kallt det är ute.
Kompressor får jobba hårt vid uppstart för att få upp temperaturen med dålig verkningsgrad och vintertid är det kanske inte så stor prisskillnad men det visar sig.
Har du jämfört din variant med att ställa den på konstant underhållsvärme?

Har haft lite kunder som försökt få bättre ekonomi med olika varianter med timerstyrning men ingen fick mig veterligen någon större skillnad , huset däremot skiftade mycket i temp och kanske kan vara negativt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Fh35 tidstyrning
« Svar #12 skrivet: 09 juli 2022, 23:07:36 »
Det blir ett väldigt långt uppehåll och är det vinterkyla ute så kan det gå ner för långt i temp inne så den får svårt att få upp temp, beror på hur dåligt isolerat det är och hur kallt det är ute.
Kompressor får jobba hårt vid uppstart för att få upp temperaturen med dålig verkningsgrad och vintertid är det kanske inte så stor prisskillnad men det visar sig.
Har du jämfört din variant med att ställa den på konstant underhållsvärme?

Har haft lite kunder som försökt få bättre ekonomi med olika varianter med timerstyrning men ingen fick mig veterligen någon större skillnad , huset däremot skiftade mycket i temp och kanske kan vara negativt.

Nej jag har inte testat ännu. Det är mitt första år med timpris.
El priset kan var 2 öre på natten och 400 öre på dagen.
Skulle vara bra om det gick att styra pumpen på något vis.

Man kanske kan sätta temp på 9 grader dagtid och köra på lite extra på natten? Som nattsänkning fast tvärtom
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Fh35 tidstyrning
« Svar #13 skrivet: 09 juli 2022, 23:19:27 »
Kolla in den här BiggerDigger
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Fh35 tidstyrning
« Svar #14 skrivet: 09 juli 2022, 23:24:55 »
Nej jag har inte testat ännu. Det är mitt första år med timpris.
El priset kan var 2 öre på natten och 400 öre på dagen.
Skulle vara bra om det gick att styra pumpen på något vis.

Man kanske kan sätta temp på 9 grader dagtid och köra på lite extra på natten? Som nattsänkning fast tvärtom

Vintertid som jag skrev om är det nog inte 2 öre.
Du får försöka hitta 2st 14 dagars perioder med likvärdig temp och testa.
Temperar inne som åker jojo upp och ner ( när det är vinterkyla)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!