Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska pÃ¥fyllningsventilen vara öppen eller stängd (Fighter 410P)  (läst 1080 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MeltingSnowman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I manualen för NIBE 410P står det under "Påfyllning av vattenvärmare och värmesystemet" att "Påfyllning av vattenvärmaren sker genom att först öppna en varmvattenkran och därefter öppna påfyllningsventilen helt. Denna ventil skall sedan under drift vara helt öppen. När vatten kommer ur varmvattenkranen kan denna stängas."

Jag tolkade detta först som förvirrat eftersom "kan denna stängas" trodde jag refererade till ventilen, och det står i meningen ovan att ventilen ska vara öppen, inte stängd. Men det är väl varmvattenkranen de menar som kan stängas.

Och påfyllningsventilen ska vara helt öppen under normal drift, är det så?

Bakgrunden är att min panna har långsamt tappat tryck till 0.4 bar och då tog jag mod till mig och började greja med manualen i högsta hugg. Anledningen till att jag feltolkade stycket ovan var nog att min påfyllningsventil var stängd när jag började titta. Vi hade service för nåt år sen och sedan dess har jag inte pillat där nere, så teknikern måste ha lämnat den stängd. Är inte det konstigt om den nu ska vara öppen?

Vem ska jag alltså lita på, manualen eller teknikern?

Det är också lite märkligt, för nu när jag har höjt trycket, måste påfyllningsventilen vara öppen för att jag ska få nåt varmvatten i kranen alls; är den stängd så kommer inget vatten ur kranen. Hur kunde jag fått varmvatten förut, när ventilen var stängd? Berodde det på att jag hade undertryck?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Självklart måste påfyllningsventilen till varmvattenberedaren vara öppen för att man ska kunna få varmvatten i kranarna!

Om trycket sjunker i pannan bör man först undersöka säkerhetsventilen till värmevattnet. Ska vara 1,5 eller 2,5 bar beroende på årsmodell. Särskilt 1,5 bar har en tendens att läcka och något smutspartikel kan ha fastnat i ventilen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MeltingSnowman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar!

Det måste väl ha varit så då att ventilen varit öppen hela tiden och att jag mindes fel hur den var när jag började ändra. Jag var ändå 99% säker på att den var stängd, men den måste alltså ha varit öppen.

Det står 2,5 bar på min säkerhetsventil. Jag ser inte att den läcker, alltså, jag ser inga luftbubblor i uppsamlingskärlet. Kan man undersöka på nåt annat sätt?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om trycket långsamt sjunker och det inte är säkerhetsventilen som läcker får man gå vidare och kontrollera värmesystemet. Känn på alla luftningsventiler att de inte har något droppläckage. Titta och känn på värmeledningsrör där det är möjligt och anslutningarna till radiatorer och golvvärmefördelare osv.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Det måste väl ha varit så då att ventilen varit öppen hela tiden och att jag mindes fel hur den var när jag började ändra. Jag var ändå 99% säker på att den var stängd, men den måste alltså ha varit öppen.

Det är ju frågan om två olika ventiler, kan visserligen sitta väldigt nära varann, men de tillhör ju olika system.
Den för varmvattenberedaren/-kranarna ska ju vara öppen.
Den för värmesystemet ska vara stängd (förutom vid påfyllningen) annars blir det ju inkommande vattentryck i värmesystemet och övertrycksventilen öppnar direkt.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!