Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?  (läst 10229 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pekktur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #30 skrivet: 29 november 2019, 06:12:27 »
Bor i Örebro, yta 130m2 på aktuellt plan, isolerade väggar men ej golv, utom i rummet längst bort från gillestugan som har isolerat golv. Kaminen eldas dagligen nu, men kanske kunde dra ner lite på eldandet om pumpen kunde sköta uppvärmningen.

Kanske kostar dom pengarna som offererats för en skaplig pump i dagsläget?

Dränslangen från innedelen kommer inte kunna dras genom väggen utan att man använder pump, men den måste man väl kunna ha kvar på insidan och använda i dunk om man skulle vilja köra avfuktning eller AC sommartid? Hållas ihoprullad och bortstuvad annars?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #31 skrivet: 29 november 2019, 06:57:37 »
Om kaminläge är viktigt så finns det ingen maskin som slår Daikin.

Mvh
D

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #32 skrivet: 29 november 2019, 07:29:26 »
Om kaminläge är viktigt så finns det ingen maskin som slår Daikin.

Mvh
D


En liten teknisk fråga ang kaminläge, finns det kompressorvärmare inkopplad?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #33 skrivet: 29 november 2019, 08:47:39 »
Bor i Örebro, yta 130m2 på aktuellt plan, isolerade väggar men ej golv, utom i rummet längst bort från gillestugan som har isolerat golv. Kaminen eldas dagligen nu, men kanske kunde dra ner lite på eldandet om pumpen kunde sköta uppvärmningen.

Kanske kostar dom pengarna som offererats för en skaplig pump i dagsläget?

Dränslangen från innedelen kommer inte kunna dras genom väggen utan att man använder pump, men den måste man väl kunna ha kvar på insidan och använda i dunk om man skulle vilja köra avfuktning eller AC sommartid? Hållas ihoprullad och bortstuvad annars?

Är tanken att slippa elda så mycket och kanske bara någon mysbrasa ibland så finns det väl kanske ingen anledning att söka efter en modell med kaminläge.
Kondensslangen kan du peta ut eller ha kvar där den ligger för att vid tex rengöring ta fram och leda bort vattnet, AC eller avfuktning lär väl knappast behövas i källare/suterräng.
Tänk bara på att den verkligen går i värmeläge så den inte råkar hamna i i fel läge.
Kanske går på alla men på tex Mitsubishi LN så kan du via wifi hindra den från att kunna gå i kylläge.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #34 skrivet: 29 november 2019, 13:36:39 »

En liten teknisk fråga ang kaminläge, finns det kompressorvärmare inkopplad?

Hej,

När maskinen går in i värmeläge så slår elektroniken till en liten spänning över kompressorns lindningar så att kallstart förhindras. Det gäller alla våra maskiner. Du kan kallstarta dem ner till -25°C

Mvh
Daikin

Utloggad Pekktur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #35 skrivet: 29 november 2019, 20:47:31 »
Avfuktning kan bli aktuellt under några varma dagar under högsommaren då just gillestugan känns fuktig, AC kommer troligen aldrig användas. Har under denna sommaren använt en woods-avfuktare som gjorde under för känslan just i gillestugan de här varma dagarna.

Firman Ã¥terkopplade iaf.  och i priset var wifi-modul inkluderad och dÃ¥ känns priset rimligare. Lutar Ã¥t att det fÃ¥r bli en 35a i gillestugan.

Firman verkar seriös och det gör att det känns ganska tryggt att slå till.

DÃ¥ blir det alltsÃ¥ XRH40 pÃ¥ övre planet, en dsk9 ras35 i sutterängplanet och en gammal IVT i trappan, som fÃ¥r användas som AC till sovrummen. Hur mÃ¥nga utedelar kan man ha pÃ¥ huset innan nÃ¥gon gör en orosanmälan?  ::)
« Senast ändrad: 29 november 2019, 20:55:56 av Pekktur »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #36 skrivet: 29 november 2019, 22:07:37 »
Kanske är en kombination av lite dålig ventilation som gör det extra fuktigt.

Kolla om du kan lÃ¥sa lägen via appen sÃ¥ ingen av misstag rÃ¥kar ställa in avfuktning eller kyla sÃ¥ det inte blir ännu fuktigare  ::)

Har inte kollat själv vad man mer kan göra via appen jämfört med fjärren.
Daiseikai 9 är bra maskin  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Pekktur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #37 skrivet: 16 december 2019, 19:55:43 »
Då är Toshiban installerad, men jag måste säga att den låter mer än vad jag förväntat mig, på högsta fläktläget så hörs ett tickande, eller ett lågmält smattrande som gör ljudbilden orolig. Detta kan väl inte vara normalt? Sänker jag fläkten blir ljudet mindre påtagligt men ändå hörbart. På dom två lägsta fläktlägena kan jag inte urskilja ljudet.

Daikin'en är betydligt mjukare i sitt fläktljud, misstänker att det är nåt knas med Toshiban, nån som har några synpunkter? Nån som upplevt liknande ljud?


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #38 skrivet: 16 december 2019, 20:36:58 »
Har du kollat så själva luckan är tryckt ordentligt ?

Smattrande ljud låter som du ska kontakt din återförsäljare/montör.

En större innerdel i kombo med större trumma/utblås får en annan karaktär på ljudet så det blir svårt att jämföra ljudbild på olika aggregat och dess modeller samt att man måste ha samma luftflöde .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Pekktur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #39 skrivet: 16 december 2019, 21:12:03 »
Luckan är stängd  :) inomhusdelen vibrerar, ganska lite, men den vibrerar, i fläktläge 3 syns tydligt hur höjd-vingarna vibrerar, lyckades fÃ¥ det pÃ¥ film. Jag har mejlat installatören sÃ¥ jag fÃ¥r se vad dom säger.

Ljud är ju svårt, men jag upplever ljudet som otrevligare än från IVT:n, och den är ju 10 år gammal och välanvänd och även mer högljudd.


Har du kollat så själva luckan är tryckt ordentligt ?

Smattrande ljud låter som du ska kontakt din återförsäljare/montör.

En större innerdel i kombo med större trumma/utblås får en annan karaktär på ljudet så det blir svårt att jämföra ljudbild på olika aggregat och dess modeller samt att man måste ha samma luftflöde .

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #40 skrivet: 16 december 2019, 22:44:01 »
Låter som obalans i trumman eller på fläktmotorns axel.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Pekktur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #41 skrivet: 19 december 2019, 21:27:42 »
Har haft installatören här, han höll med om oljudet och bytte trumfläkten och motor, och säger nu att felet är avhjälpt, och jag är väldigt tacksam för den snabba åtgärden.

Problemet är att jag fortfarande upplever ljudet som störande, möjligtvis är ljudet lägre (som sagt, ljud är svÃ¥rt, är rädd att jag inbillar mig)  men jag hör det fortfarande. Höjdvingarna vibrerar fortfarande , lika lite som innan, men det kanske dom gör av vinddraget?

Nån med dsk9 ras35 som kan bekräfta eller dementera? Är jag bortskämd med Daikinen? Den ger ett rent fläktljud, som i allra högsta grad hörs på högsta fläktläget, men utan det där irriterande "smattrandet"(ljudet påminner mig om det där fenomenet när.man kör med öppen bilruta, men svagare såklart :)

Hur som helst så får den tuffa på nu, och om ljudet inte blir värre ska jag nog stå ut med det.

Till Toshibans fördel så tycker jag den lämnar många möjligheter för användaren, känns på något sätt som en bruksmaskin eller hur jag nu ska uttrycka mig, tror vi ska komma bra överens. Har inte eldat sen jag installerade den så det ska bli intressant och se hur det kommer lira ihop.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #42 skrivet: 19 december 2019, 22:25:59 »
Du fÃ¥r spela in ljudet och vingar som vibrerar och lägga upp sÃ¥ nÃ¥gon med  en likadan kan jämföra.
Tyvär grymt svårt att höra allt på en video.
Bytte dom stödlagret också i samband med trumma och motor ?

Ett krux är att du jämför ljud och ljudkaraktär med en större innerdel och då kan det bli svårt.

Du får väl reklamera igen om du anser att det fortfarande smattrar så får montören ta med sig en kollega eller opartisk för att lyssna om det smattrar
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #43 skrivet: 19 december 2019, 22:46:10 »
Det är inte så enkelt att fästplåten på väggen inte sitter rätt uppskruvad?
Det råkade jag utför många år sedan.

Utloggad Pekktur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #44 skrivet: 20 december 2019, 06:04:33 »
Det är inte så enkelt att fästplåten på väggen inte sitter rätt uppskruvad?
Det råkade jag utför många år sedan.

Detta vet jag inte i nuläget, däremot är det större glipa i ovankant av innedelen mot väggen, än nere där den ligger dikt an. 4-5 mm uppskattningsvis

Du fÃ¥r spela in ljudet och vingar som vibrerar och lägga upp sÃ¥ nÃ¥gon med  en likadan kan jämföra.
Tyvär grymt svårt att höra allt på en video.
Bytte dom stödlagret också i samband med trumma och motor ?

Ett krux är att du jämför ljud och ljudkaraktär med en större innerdel och då kan det bli svårt.

Du får väl reklamera igen om du anser att det fortfarande smattrar så får montören ta med sig en kollega eller opartisk för att lyssna om det smattrar

Stödlagret nämndes inte så får väl anta att det inte byttes. Jag sa till företaget att jag fortfarande upplever ljudet, men möjligtvis att det blev mindre påtagligt och att jag nu ska ge pumpen en chans att jobba här hemma och jag ska försöka vänja mig vid ljudet.

Jag utesluter dock inte att "felet" sitter i huvudet hos mig själv  dontknow

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!