Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ökad arbetsbelastning ger färre inlägg frÃ¥n mig.  (läst 6205 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Som vissa av er kanske noterat så har jag på senare tid inte varit riktigt lika aktiv i forumet.
Anledningen till detta är en ökad övrig arbetsbelastning.
För drygt ett år sedan anställde jag min son som nu arbetar med försäljning och installation av luftvärmepumpar lokalt runt Piteå, detta spiller dock även över på mig i form av fler telefonsamtal, ökad administration (Fakturering, ROT-avdrag och logistik).
Sedan några månader håller jag även på att träna upp en person i plock/pack och leveranser då vår försäljning i webbshoppen glädjande nog ökat rätt ordentligt på senare år. Upplärningen kommer på sikt att innebära av avlastning, men så här i början så kan det bli ett merjobb istället.

Den ökade försäljningen gör också att jag allt mer arbetar med att lämna offerter, förhandla priser, beställa varor och allt annat som har med detta att göra, t.ex. reklamationer, ångerrätt, felbeställningar o.s.v..

Under hösten har vi även levererat en stororder till ett av Sveriges riktigt stora företag, det har skett i omgångar med totalt ca 20 leveranser som nu börjar närma sig sitt slut. Logistiken kring detta har varit omfattande, inte minst då leverantören har haft leveransproblem (Finns inte tillräckligt med ingångsmaterial/råvaror på världsmarknaden).

Som lök på laxen har vi byggt ut vår lokal med ytterligare ett rum som är ett extra kontor/arbetsplats dedikerad för plock, pack och leveranser med en egen arbetsstation för detta. Som ett resultat av detta har vi även strömlinjeformat lagret med en hel del ommöbleringar, nya lagersystem, och ett bättre uppmärkningssystem än tidigare, även detta har varit tidskrävande.
De kommande dagarna kommer ny belysning att installeras, och vi hoppas kunna slutleverera vår stora order innan årsskiftet - så min förhoppning är att jag i början av nästa år skall få mer tid att läsa och skriva här i forumet.

Som tidigare, och tillsvidare, uppskattar jag dock allt som ni gamla "uvar" bidrar med er kompetens och ert engagemang, och om ni ser något som tyder på att jag har "dålig koll" på t.ex. inlägg som är olämpliga, spam eller på annat sätt bör tas om hand så får ni mer än gärna klicka på länken "Anmäl till moderator" så att jag uppmärksammas på detta.

2018 ökade vår omsättning med över 50% och 2019 ser det ut att bli en omsättningsökning på ca 100%.
För 2020 räknar vi med en något lägre omsättning då vi haft en unikt stor order som man nog inte kan räkna med trillar in varje år, men den organiska tillväxten ser ändå bra ut, även om man räknar bort denna "engångshändelse".
Min förhoppning är i alla fall att vi skall kunna försörja 3 personer på detta framöver, och det finns ingen anledning att stanna vid detta om utvecklingen fortsätter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ökad arbetsbelastning ger färre inlägg från mig.
« Svar #1 skrivet: 10 december 2019, 11:30:24 »
Bra jobbat, Rickard! Kul att höra att det gÃ¥r bra.  tummenupp

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ökad arbetsbelastning ger färre inlägg från mig.
« Svar #2 skrivet: 11 december 2019, 16:49:34 »
Du kanske ska anställa en proffs-tyckare till forumet.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ökad arbetsbelastning ger färre inlägg från mig.
« Svar #3 skrivet: 12 december 2019, 09:04:15 »
Mmm, eller släppa in Oraklet och CC igen...

Min plan är ju att emigrera framöver, delar av året, så om något år kommer jag att ha all tid i världen att tycka till i allehanda frågor.
Fast dÃ¥ i bar överkropp.  tummenupp
(Tur att det inte är videolänk i inläggen)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nu har lärlingen, min Sambo  help , börjat dra sitt eget lass mer eller mindre fullt ut, sÃ¥ min arbetsbelastning har gÃ¥tt ned avsevärt.
I princip har jag gjort mig själv överflödig i det dagliga handgripliga arbetet som har med beställningar, lager, leveranser och liknande att göra.
Jag arbetar nu mest med det mer övergripande ansvaret, och allt som har med utseende, funktioner och deltagande i de forum jag driver att göra.
Jag arbetar nu primärt med att gå igenom e-post, göra inköp, förhandla priser, lämna offerter, kontakter med annonsörer, egen marknadsföring och allmänt att göra verksamheten framtidssäkrad, eller rättare sagt, försöka hänga med i utvecklingen när det kommer till t.ex. hur diskussionsforumen fungerar på mobila plattformar och liknande.
Jag satsar även en del på optimering mot google webmaster tools, ett verktyg som säkerställer att hemsidorna uppfattas som "omhändertagna" och korrekt konfigurerade av sökmotorerna.
Förhoppningen är att den uppstädning och optimering som nu pågått i ett par månader på sikt skall generera bättre placering i googles sökindex, mer relevanta annonser, fler besökare och en större användbarhet på mobila plattformar - vilket i sig torde öka antalet besökare, och den tid dessa stannar på sidorna.

Exempel på vad som gjorts på senare tid:
https://Varmepumpsforum.com
-- Like knappens placering på mobila plattformar har justerats så den inte skymmer sökvägen till inläggen.
-- Login sidan har gjort mobilkompatibel
-- Funktionen "förminska och rotera bilder" har uppdaterats (tillsammans med många andra modifikationer) så att den fungerar igen.
-- Plockat bort WAP-länken i sidfoten (en länk till "oldschool" mobilvänlig läsning, WAP-sidorna gjorde att google uppfattade sidan ha kopierat innehåll, vilket anses vara fel i förhållande till deras policy).
-- Pekat om redan indexerade WAP-sidor till den "verkliga" sidan så att det inte skapas länkningsfel, eller sidor som fattas.
-- CSS: Ny menyknapp för mobiler tillagd (fungerar inte riktigt som det ska än, men förhoppningsvis senare idag), signaturerna visas inte längre när man surfar på mobila enheter, för att slippa så mycket scrollande. Vissa texter har gjorts lite större, dels för att öka läsbarheten, men även för att Google skall acceptera sidan som fullt mobilanpassad.
-- Justerat sökvägen till inlägg så att den nya mobilmeny-knappen inte skall täcka över den på mobila enheter.
-- Plockat bort möjligheten att använda gamla "CS Theme", nu finns bara ett utseende på forumet, och det är fullt ut responsivt så det visas korrekt avsett vilken plattform man använder vid sitt besök.
-- Söksidan var inte mobilanpassad, det är åtgärdat.

Den grundläggande forummjukvaran är uppdaterad till senaste version, samt alla installerade modifikationer.
Vi har städat bort nästan 40% av allt innehåll på servern (Mest gamla backuper av filer och databaser).
PHP på servern är uppdaterad till senaste version.

Nästa projekt är att se till så att vår e-post kommer fram på ett bättre sätt än den gjort på senare tid, speciellt Gmail och Hotmail har för tillfället en förmåga att märka vår e-post som skräp vilket ställer till en del bekymmer som ni säkert kan förstå.
Vi har nog kommit fram till vad som är problemet, och håller på att ordna till detta, men så här i semestertider kan det ta lite tid innan det är på plats.

Utöver detta så letar jag kontinuerligt efter nya produkter att addera till webshoppen.

Inom kort kommer jag dessutom att lägga ned vår egen offerttjänst för värmepumpsköpare (energioffert.se), anledningen är att hemsidan är "hembyggd och uråldrig" och skulle bli alldeles för dyr att bygga om till en modern tjänst.
Jag kommer att lägga upp en ny wordpress-sida som innehåller lite information om vad man bör tänka på vid värmepumpsköp, kanske uppdaterar jag, och kopierar in några av de guider jag tidigare skrivit i ämnet på den hemsidan också. Vi har sedan en tid ett samarbete med värmepump.se som i och med detta kommer att utökas, de erbjuder offerttjänster i både Norge och Sverige (och kanske nåt mer land?) och jag har sedan en tid deras "Skärm" på forumets startsida, som en del i samarbetet.
En av anledningarna till denna förändring är den ökade konkurrensen när det gäller offerttjänster, och min principiella inställning till detta, ju fler kockar desto sämre soppa - just när det gäller t.ex. offerttjänster och diskussionsforum. Vissa saker fungerar helt enkelt bättre om det bara finns några få dominerande aktörer som gör att man får en tillräckligt stor användarbas för att tjänsterna skall fungera bra för både konsumenter och företag. När det gäller offerttjänsten så är det uppenbart att konsumenterna får fler/bättre offerter om tjänsteleverantören har ett stort underlag av anslutna företag, och för de företag som delar i tjänsten kommer fler leads in som gör att de får mer valuta för sina pengar.
När det gäller diskussionsforum är det lite samma sak, ett väl besökt forum, med många kunniga och hjälpsamma medlemmar kommer att fungera bättre både för de som ställer frågor, de som gillar att svara/hjälpa till, och för mig som skall försöka få en utkomst från verksamheten i form av annonsintäkter.
Annonsintäkterna toppade år 2012, sedan dess har facebook och google tagit över allt mer av annonsmarknaden, intäkterna har gått ned med ca 42% men har nu planat ut och jag såg en liten ökning av intäkterna förra året, för första gången sedan år 2012.

Samtidigt som annonsintäkterna har gått ned har omsättningen i webshoppen ökat år från år, i ungefär samma takt, med start 2018/2019, efter vissa förändringar i min marknadsföring och produktsortiment, i kombination med att jag får allt fler företagskunder så har omsättningen ökat i snabb takt, från typ 1.2 miljoner 2017 till troligen runt 4 miljoner i år (2.24 miljoner vid halvårsskiftet).

Till detta har dessutom adderats sonens verksamhet med lokal försäljning och installation av luftvärmepumpar, en verksamhet som väl bär sina kostnader och bidrar till att vi nu kan försörja 3 personer pÃ¥ den totala verksamheten.  tummenupp

Vi har dessutom en stor liten nyhet på gång när det gäller Loggerkonceptet, men det håller jag lite på.
En sak kan jag i alla fall släppa, och det är att en ny "miljömodul" är på gång att lanseras.
Den kommer fullt bestyckad (kommer gå välja vilka funktioner man vill ha i den, vi anpassar med småmoduler) att erbjuda:

Temp
Fukt
Ljus
Damm
CO2
Partiklar
Rörelsesensor
Och nÃ¥t mer som jag för tillfället glömt.  DSdascxas

OM sidan inte fungerar som den ska, prova gärna uppdatera den (Ctrl + F5) och om det inte hjälper, radera cacheminne och webplatsdata i webläsaren.
Samma gäller på era mobila enheter.

Meddela mig gärna om ni ser kvarvarande fel.

Jag vet inte hur intresserade ni är av att veta vad som pågår bakom kulisserna, men lämna gärna en kommentar om ni vill veta mer om vad jag arbetar med, vad som är på gång, och hur det går med affärerna.
Jag är inte jättehemlig av mig, men riktigt allt lämnar jag inte ut som säkert alla förstÃ¥r.  :)
« Senast ändrad: 17 juli 2020, 08:46:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!